לאחר אטלנטיס שהועברה לכן השיגור 39A, נגללה ביום שישי אנדוור לכן השיגור 39B, שם תשמש כחללית חילוץ למקרה שמשהו ישתבש במשימת השירות של טלסקופ החלל האבל ולאחר מכן היא תועבר לכן 39A כדי לבצע משימת שירות לתחנת החלל הבינלאומית בנובמבר
מדובר באירוע נדיר בלאו הכי, אך הפעם זו באמת הפעם האחרונה. שתי מעבורות נמצאות כעת על שני כני השיגור של נאס”א במרכז החלל קנדי. מעבורת החלל אנדוור השלימה מסע של כ-7 ק”מ בתוך מרכז החלל קנדי ביום שישי בשעה שבע בבוקר שעון מקומי אל כן השיגור 39B, וזו הפעם הראשונה שבה תשמש מעבורת כלשהי (אנדוור במקרה זה) כמעבורת חילוץ.
אטלנטיס, הניצבת על כן שיגור 39A מתכוננת למשימת שידרוג טלסקופ החלל האבל המתוכננת ל-10 באוקטובר (אם כי ייתכן שעדיין צפוי שינוי בתאריך המדויק). מכיוון שאטלנטיס לא תגיע לתחנת החלל הבינלאומית המכונה כ”מקום מקלט” למקרה חרום, אנדוור תהיה בכוננות למקרה שתידרש משימת חילוץ. לאחר שאנדוור תשוחרר ממשימת כוננות החילוץ, היא תועבר לכן שיגור 39A לקראת משימה STS-126 לתחנת החלל הבינלאומית. משימה זו מתוכננת ל-12 בנובמבר.
עד כה אירעו 17 מקרים בהסטוריה שבהם עמדו שתי מעבורות בו זמנית על כן השיגור. רשימה בקישור זה וגם כמה תמונות יפות.
השבוע גם התרחשה תקלה קטנה בהכנות למשימת השיפוץ של טלסקופ החלל האבל. הבעיות החלו כאשר מערכת ניקוי המחוברת למכל המאחסן בתוכו סוללות חדשות ומצלמה המיועדת לטלסקופ החדירה חומר בידוד לתוך היריעה המגינה על המכל בתוך סיפון המטען. עבודות לבחינת המכל וניקויו יעכבו את העברתו למעבורת אטלנטיס בכן השיגור בלפחות 24 שעות. בעוד האפשרות לדחיית השיגור ביום נוסף עדיין קיימת, נאס”א עדיין דבקה בתאריך היעד של ה-10 באוקטובר עד שהמנהלים יקבלו תחושה טובה יותר כמה זמן ידרש לתיקון.
אם תהיתם מדוע תועבר אנדוור לכן השיגור 39A, הדבר נובע מכך שכן השיגור יעבור שיפוצים כדי להכין אותו לשיגור טילי ארס במסגרת תוכנית קונסטליישן. כן השיגור יוכל טכנית לבצע את שיגור המעבורת, אך נאס”א מעדיפה לשגרו מכן 39A כדי להימנע מבעיות. וגם אם תוכנית המעבורות תוארך כדי לקצר את הפער בין סיום טיסות המעבורת לתחילת פרויקט קונסטלישן, המעבורות שוב לא ימריאו מכן השיגור 39B לעולם.
תגובה אחת
תודה על הקישור. באמת מרהיב עין!