סיקור מקיף

תמונה פנורמית של איזור במאדים מגובה הקרקע, הדבר הקרוב ביותר להגעה פיזית לשם

מעקבות טריים של גלגלי הרכב ועד למכתש פגיעה בן מיליארדי שנים, ניתן לראות במבט שלם של המצלמה הפנורמית (Pancam) המותקנת על גבי רכב השטח הרובוטי אופורטיוניטי

התמונה המראה מעגל שלם מורכבת מ-817 תמונות שצולמו בידי המצלמה הפנורמית שעל רכב השטח אופורטיוניטי במאדים. צילום: NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State Univ
התמונה המראה מעגל שלם מורכבת מ-817 תמונות שצולמו בידי המצלמה הפנורמית שעל רכב השטח אופורטיוניטי במאדים. צילום: NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State Univ

מעקבות טריים של גלגלי הרכב ועד למכתש פגיעה בן מיליארדי שנים, ניתן לראות במבט שלם של המצלמה הפנורמית (Pancam) המותקנת על גבי רכב השטח הרובוטי אופורטיוניטי. התמונה צולמה באתר בו שהה אופוטריוניטי במנוחת החורף האחרונה שלו.

הזירה המתוארת כאן תועדה באמצעות המצלמה הצבעונית של אופוטריוניטי כוללת את קולטי השמש והסיפון העליון של הרכב עצמו, דבר שנותן תחושה של ישיבה על גג הרכב וצפיה בנוף משם. התמונה פורסמה השבוע לציון שתי אבני דרך. הראשונה – השלמת היום המאדימאי ה-3,000 של אופורטיוניטי ב-2 ביולי, וציון 15 שנה לנחיתת הרכב הרובוטי הראשון על מאדים פאת’פיינדר ב-4 ביולי 1997.

התמונה הפנורמית המלאה נמצאת באתר המעבדה להינע סילוני של נאס”א (JPL) . היא מוצגת בצבעים מלאכותיים כדי להדגיש את ההבדלים בין החומרים בזירה. היא מורכבת מ-817 תמונות שצולמו בין ה-21 בדצמבר 2011 ל-8 במאי 2012, בעת שאופורטיוניטי חנתה באיזור המכונה בשם הלא רשמי Greeley Haven במקטע של המכתש העתיק אנדוור.

“הנוף מספק הקשר גיאולוגי עשיר עד לפרטים העדינים של העבודה שעשינו עד כה על הכימיה והמינרלים בגרילי הייבן במהלך החורף המאדימאי החמישי, כמו גם מבט מרהיב על מכתש הפגיעה הגדול ביותר אליו נהגנו עד כה עם שני רכבי השטח במהלך תקופת המשימה”, אומר ג’ים בל מאוניברסיטת אריזונה בטמפה, המדען הראשי של פאן קאם.

כזכור, אופורטיונטי ואחיו התאום ספיריט נחתו במאדים בינואר 2004 למשימה שתוכננה להימשך שלושה חודשים. רכב השטח של הדור הבא – קיוריוסיטי נמצא בדרכו למאדים והוא צפוי לנחות בחודש הבא.

צוות המדענים של אופוטריוניטי בחרו את השם גרילי הייבן לאתר החניה החורפי של הרכב, לזכרו של רונאלד גרילי, חבר בצוות שחינך דורות של מדענים פלנטריים באוניברסיטת מדינת אריזונה ונפטר ב-2011.

“רון גרילי היה עמית וחבר, והנוף הזה, עם איזורי הסחף והדיונות, לכד את מרבית הדברים שרון אהב במאדים” אמר סטיבן סקוירס מקורנל, החוקר הראשי של משימת ספירט ואופורטיוניטי.

.
לידיעה באתר נאס”א

7 תגובות

  1. ההערכות המקוריות היו שהרכב ימות מזמן. אנשי המשימה שמחו לגלות להפתעתם שהרוח על מאדים מנקה מצוין את האבק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.