Raphe mPhibr ההודית מאיצה פיתוח כטב״מים בעזרת פלטפורמת Dassault Systèmes

שילוב פלטפורמת 3DEXPERIENCE קיצר את מחזורי הפיתוח מכמה שנים לשלושה חודשים, הפחית משקל מנוע ב־700 גרם, ואפשר מעבר להדפסה תלת־ממדית ותכנון אווירודינמי מתקדם

Raphe mPhibr ההודית מאיצה פיתוח כטב״מים בעזרת פלטפורמת Dassault Systèmes
Raphe mPhibr ההודית מאיצה פיתוח כטב״מים בעזרת פלטפורמת Dassault Systèmes

חברת Raphe mPhibr ההודית, המפתחת כלי טיס בלתי מאוישים (כטב״מים) לשימושים אזרחיים וביטחוניים, הטמיעה את פלטפורמת 3DEXPERIENCE של Dassault Systèmes לצורך ניהול כולל של תהליכי פיתוח, סימולציה וייצור. השימוש בפלטפורמה איפשר לחברה לבצע קפיצה משמעותית בהיקף ובמהירות הפיתוח, ולצמצם את זמן ההגעה מאב־טיפוס ראשוני למנוע פעיל מכמה שנים לכ־שלושה חודשים בלבד.

קיצור מחזורי הפיתוח

בפיתוח כטב״מים, אחד האתגרים המרכזיים הוא שילוב בין משקל נמוך, עמידות גבוהה וביצועי מנוע יציבים לאורך זמן. Raphe mPhibr בחנה את השימוש בפלטפורמת 3DEXPERIENCE בפרויקט לפיתוח מנוע דו־פעימתי בהספק 4 קילוואט. תהליך שהיה מתבצע בדרך כלל על פני שנים, התקצר לכדי פרק זמן של רבעון אחד. במהלך זה הצליחה החברה להפחית כ־700 גרם ממשקלו של המנוע, נתון מהותי בהתחשב בכך שמדובר ביחידה המיועדת לכלי טיס במשקל נמוך.

אינטגרציה תחת קורת גג אחת

Raphe mPhibr נחשבת לחריגה בנוף התעשייה ההודית בכך שהיא מרכזת את כלל תהליכי הפיתוח והייצור – מתכות, קומפוזיטים ואלקטרוניקה – תחת אותו מתחם. השימוש בפלטפורמה אפשר לאנשי החברה לאחד בין תכנון הנדסי, בדיקות סימולציה ומודלים לייצור עוד בשלב מוקדם, ובכך למנוע סבבים ארוכים של תיקונים לאחר בניית אב־טיפוס פיזי.

אחד החידושים הבולטים היה המעבר ל״חשיבה אורגנית״ בעיצוב חלקים. בעוד שבעבר תוכננו רכיבים גיאומטריים על בסיס צורות בסיסיות, המעבר לכלים תלת־ממדיים מתקדמים אפשר פיתוח מבנים מורכבים יותר, הדומים לעקרונות מבניים הקיימים בטבע. גישה זו תרמה ליצירת משטחים אווירודינמיים יעילים יותר ולצמצום התנגדות האוויר.

הדפסה תלת־ממדית וקומפוזיטים

הפלטפורמה סייעה לחברה לעבור להדפסה תלת־ממדית של חלקי מתכת וקומפוזיט. כך ניתן היה לייצר רכיבים בעלי מבנה פנימי חלול או מורכב, שלא ניתן היה לעבדם באמצעים קונבנציונליים. תכנון החלקים ב־3D איפשר חיסכון במשקל מבלי לפגוע בעמידות המכאנית.

במקביל, הוטמעו תהליכי סימולציה מתקדמים שאפשרו לבדוק את חוזק החומרים, את עמידות החיבורים ואת ביצועי המערכת הכוללת, עוד לפני שלב הבנייה.

הקשר לתעשיית הכטב״מים

ההשקעה בפיתוח מואץ נובעת ממגמת הצמיחה של שוק הכטב״מים העולמי. כלי טיס בלתי מאוישים נכנסים לשימוש לא רק בתחומי ביטחון והגנה אלא גם בחקלאות, בלוגיסטיקה ובמעקב אחר תשתיות. לפי הערכות, מספר הכטב״מים הפעילים בעולם עשוי להגיע ל־6.5 מיליון יחידות עד שנת 2030.

במקרה של הודו, השימוש בפתרונות עצמאיים נחשב חלק ממדיניות שמטרתה להפחית תלות ביבוא ולהגביר את היכולת המקומית לפיתוח מערכות אווירונאוטיות מתקדמות. Raphe mPhibr מבקשת להשתלב במהלך זה באמצעות בנייה עצמאית של מכלולים קריטיים כגון מנועים, מערכות הנעה ורכיבי שליטה.

החברה מעסיקה כיום מעל 500 עובדים ומחזיקה ביותר מ־100 פטנטים רשומים בתחומים שונים הקשורים לכטב״מים. מוצרי החברה נבחנים כבר בשטח, ובמהלך השנים האחרונות צברו כ־1 מיליון קילומטרי טיסה בשירות כוחות הביטחון ההודיים.

באפריל האחרון השלימה Raphe mPhibr סבב גיוס הון בהיקף של 100 מיליון דולר, בהובלת קרן General Catalyst – הסבב הפרטי הגדול ביותר עד כה ליצרנית תעופה הודית. ההון צפוי לשמש להרחבת מערך המחקר והפיתוח, הגדלת קיבולת הייצור והקמת מתקנים נוספים המשלבים ייצור מסורתי לצד הדפסה תלת־ממדית.

החברה מציינת כי תמשיך לפתח את השימוש ב״תאומים דיגיטליים״ – מודלים וירטואליים מלאים של מערכות שלמות – במטרה לנהל טוב יותר את מחזור החיים של מוצריה. שילוב זה צפוי לאפשר תחזוקה יעילה יותר של הכטב״מים לאורך שנים ולהפחית עלויות תפעול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.