דקלה יובל, VP People בחברת MineOS, יצרה לעצמה סוכן GPT שמבצע תהליכי סורסינג וגיוס בלינקדאין. התוצאות הפתיעו אותה – 100% מענה, לעומת שיעור תגובה של 10% בלבד כשביצעה את התהליך ידנית

דקלה יובל היא מנהלת משאבי אנוש, או כפי שהיא אוהבת להגדיר את זה: סגנית-נשיאה לבני-אדם. VP People. היא עובדת בשנים האחרונות בחברת MineOS, שבונה פלטפורמת ניהול סיכונים המופעלת באמצעות סוכני בינה מלאכותית. דקלה אחראית בחברה בין היתר על תחום הגיוס, ונהגה להשקיע בו שעות מרובות.
ואז היא המציאה לעצמה בינה מלאכותית שעשתה את זה בשבילה טוב יותר ממנה עצמה.
זה הסיפור שלה. בקרוב זה יהיה הסיפור של כולנו.
[דיסקליימר: דקלה היא ידידה שלי, ולא קיבלתי דבר תמורת הראיון הזה. היא הודיעה לי יום אחד שיש לה משהו גדול לספר לי ולשתף עם העולם – ואני הקשבתי והשתכנעתי. בסוף הרשומה תמצאו את הקישור לדקלה, ואם תרצו שתשתף איתכם את תהליך העבודה שלה, היא תשמח לשלוח לכם אותו.]
איך לאתר עובדים טוב יותר
"תמיד ניסיתי לחפש את הדברים החדשניים והמתקדמים." הסבירה לי דקלה כשנפגשתי איתה. "כשאני רואה שאני עושה עבודה שחוזרת על עצמה, אני תמיד מחפשת איך אפשר לעשות אותה בצורה יעילה יותר."
דקלה נתקלה באתגר בשלב בתהליך הגיוס שנקרא סורסינג ("איתור"). בסורסינג, המגייסות מאתרות בלינקדאין אנשים בעלי פרופיל וניסיון מתאים, ופונות אליהם בעצמן גם אם הם אינם מחפשים עבודה באופן פעיל באותו זמן. הפרקטיקה לא תמיד נתפסת בעין יפה, אבל נודה באמת: כשפונים לאדם הנכון ברגע הנכון ועם ההצעה הנכונה – זה עושה רק טוב לכל המעורבים בדבר.
הקושי, כמובן, הוא למצוא את האדם הנכון ברגע הנכון ועם ההצעה הנכונה.
"סורסינג הוא תהליך מאד סיזיפי ויקר." הודתה דקלה. "עובדים באמצעות כלי שנקרא Linkedin Recruiter, עם עלות מאד גבוהה לחודש. צריך לאתר את האנשים המתאימים, ואז לפנות אליהם ולקוות שהם יענו. אחרי זה צריך להסדיר את כל הפניות שעשינו והתגובות שקיבלנו מול מערכת הגיוס הפנימית של החברה, שנפרדת מלינקדאין. אלו המון פעולות נלוות שמוסיפות עומס וטרחה לתהליך."
מה גודל הטרחה כאן?
"אחוז המענה עומד על כעשרה אחוזים מבין האנשים שפונים אליהם." אמרה דקלה. "מתוכם, עד עשרים אחוזים מגיעים לראיון הראשון במקרה הטוב. כלומר, כדי למצוא בן-אדם אחד לראיון ראשון, צריך לפנות לחמישים אנשים! רק האיתור והפנייה לאותם חמישים גובים ממני בערך ארבע שעות עבודה, ואחר-כך צריך לעבור על התוצאות, לבדוק מי ענה ומה ענה, להתכתב איתם ולהציע להם לבוא לריאיון הראשון, ועוד ועוד. המון עבודה שחוזרת על עצמה, עם הצלחה זעומה."
דקלה, כאמור, לא אוהבת לעשות את אותו הדבר שוב ושוב, בוודאי כשהתוצאות גרועות כל-כך. ועל אחת כמה וכמה כשהזמן שלרשותה כה קצר.
"אני אמא לשלושה ילדים ובעל." אמרה לי בחיוך. "החלטתי שאם אני לא יכולה לשכור רובוט שיסיע אותם ממקום למקום ויעזור להם עם שיעורי הבית, לפחות אעשה אוטומציה לתהליכים בעבודה."
לרוע המזל, עדיין היה מכשול משמעותי לפניה בדרך להצלחה.
"אני לא יודעת לתכנת." הודתה בפניי. וזו, אין ספק, בעיה גדולה למי שרוצה לפתח אפליקציה חדשה.
ואז היא גילתה את הצורה החדשה של צ'אט-GPT: זה המכונה "אייג'נט", או "סוכן".
האייג'נט של GPT מסוגל ללכת לאינטרנט בכוחות עצמו ולמלא אחר הוראות מהמשתמש. הוא יכול להיכנס לאתרים ולהפעיל אותם, להזין סיסמאות ואפילו להתמודד עם captcha – כלומר, עם דרישה שיוכיח שהוא בן-אנוש. במילים אחרות, הוא דומה למתמחה – ג'וניור שרק התחיל את העבודה היום – שאפשר להגיד לו לבצע מטלות גם באינטרנט, ואפילו באפליקציות שמפעילים דרך הדפדפן. והכל בשפת הדיבור, ובלי להסתבך עם קוד.
לדקלה היה כבר מנוי לצ'אט-GPT, כך שהיא יכלה להפעיל את אייג'נט עוד באותו יום. היא מיד גילתה שזה לא כל-כך פשוט. צריך ללמוד איך לדבר איתו, איך להנחות ולהדריך אותו בנבכי האינטרנט ובשימוש בפלטפורמות השונות כמו לינקדאין. היא השקיעה בו כמה ערבים, והתוצאה – ובכן, אתן לדקלה לספר.
"זה לקח כמה ימים," אמרה, "אבל עכשיו הגעתי למצב שיש לי אייג'נט שניגש באופן אוטומטי ללינקדאין רקרויטר שלי, פונה לאנשים, מקבל מהם תשובה, מעלה את כל המידע הרלוונטי עליהם למערכת הגיוס שלי, ומתחיל את התהליך של קביעת ריאיון."
כדי למנוע תקלות לא-נעימות, ובאופן כללי את המצב בו בוטים מדברים עם בני-אדם בלי פיקוח ישיר, דקלה הגדירה לאייג'נט נקודת עצירה לפני תחילת כל שיחה. ובכל זאת, לא היה נראה שיש בכך צורך.
"הוא כותב בסדר." היא אמרה. "וכותב דומה לדרך בה אני הייתי כותבת. אישרתי כל הודעה שלו, כי הוא כתב ישר ולעניין. הוא גם היה יעיל ומדויק. כל עשר דקות הוא הצליח לתת לי עשרה מועמדים, שכולם היו רלוונטיים, ואז הייתה נקודת עצירה בה עברתי על המועמדים ואישרתי לו לפנות אליהם. הוא הציע בעצמו את אופן הפנייה, שאישרתי שוב, ואז פנה אליהם ועשה מעקב אחרי התשובות שלהם. יש המון נקודות עצירה כדי לוודא שהתהליך מתבצע בצורה אתית, וכדי שלא ימלא את האינטרנט בספאם. אבל הוא לא עשה טעויות בכלל. לא הייתי צריכה לתקן אותו."
היא נשכה שפתיים לפני שהמשיכה.
"אבל כשהתהליך המשיך עם המועמדים, קרה שם משהו שלא הבנתי. עד עכשיו אני פשוט לא מבינה איך זה יכול להיות."
דקלה גילתה אמת לא-נעימה: האייג'נט שיצרה היה מוצלח יותר בעבודה ממנה.
"הוא קיבל מאה אחוז מענה. מאה אחוז מענה. אני לא מקבלת מאה אחוז מענה, ואני חמש-עשרה שנים בתחום." שיתפה איתי, והפליאה – והתסכול – ניכרים בקולה. "כשאני עושה את העבודה הזאת ידנית, אני מקבלת מענה רק מאדם אחד מכל עשרה שאני פונה אליהם. עוד לא היה לי דבר כזה מאה אחוז מענה בסורסינג. זה לא אמור לקרות. הוא גם הצליח יותר ממני בהבאת אנשים לראיון ראשון."
איך האייג'נט הגיע לתוצאות האלו? היא עדיין לא בטוחה.
"הוא כתב כמוני." אמרה. "אז לא פה ההבדל. אולי כשהוא חיפש מועמדים, הוא הסתכל על דברים נוספים בפרופילים שאני לא בודקת בעצמי. למשל, כמה הם פעילים בלינקדאין, שזה מעיד על כך שהם מחפשים עבודה בשקט. אני לא יודעת. אבל כנראה בפרמטרים שהוא הציב על דעת עצמו, הוביל אותנו לאנשים שיותר מעוניינים. אני עדיין לא מבינה למה, אבל אני ממשיכה לבדוק ולנסות."
למה להמשיך לבדוק אם כבר עכשיו האייג'נט מגיע לתוצאות מרשימות כל-כך?
"הוא עלול להיות מוטה." הודתה. "יכולות להיות לו הטיות שפוסלות חלק מהמועמדים, או שמתעדפות אחרים. אז אני צריכה לחקור אותו כדי להבין איך לצמצם את ההטיות שלו. הוא כמו מתמחה שאני צריכה לוודא שעובד נכון. זו אחריות גדולה, ואני כבר רואה שזו מיומנות חדשה שאנשי משאבי אנוש יצטרכו לרכוש: לפקח על סוכני בינה מלאכותית. אבל חוץ מזה, אני בטוחה שאני יכולה לשפר אותו אפילו יותר, וכל שדרוג קטן יוביל להצלחה גדולה בטווח הארוך."
סיכום
דקלה אמנם מנהלת משאבי אנוש, אבל היא מדגימה איך כולנו צריכים לפעול כיום: לחפש בעצמנו ובאופן פעיל את הכלים שיכולים להקפיץ את העבודה שלנו לרמה חדשה וגבוהה יותר.
"כל אדם היום חייב למצוא אזורים בעבודה שלו שהוא יכול לייעל בעזרת הבינה המלאכותית," סיכמה. "כי אם הוא לא ימצא אותם – אחרים ימצאו אותם במקומו."
מי שידבוק בחיפוש ובשיפור המתמיד, יצליח לשמר את מקום העבודה שלו. לא רק זאת, אלא שהסקרים מראים שמי שמשתמש בבינה המלאכותית בעבודתו, נהנה ממנה יותר. ואין פלא, אם היא מבצעת את החלקים הרוטיניים שחוזרים על עצמם, ומאפשרת לעובד להשקיע זמן, מחשבה ומרץ בנושאים שיכולים לקדם יותר אותו ואת המחלקה או החברה.
ומי שלא יחפש בעצמו? מי שלא ינסה, יתנסה, ישקיע ערבים כבקרים, יהיה מוכן ליפול ולקום ולנסות שוב עד להצלחה?
גם הוא יכול עוד להצליח, אם ילמד מדקלה.
"אם מישהו רוצה את הפרומפטים שכתבתי לאייג'נט, אני שמחה לשתף אותם. דברו איתי."
זוהי, כמובן, נדיבות יוצאת-דופן. שאלתי אותה לפשר הדבר, והיא משכה בכתפיה.
"אני רוצה לעזור לאחרים. כולנו במשחק הזה ביחד." אמרה, ואז השתהתה לרגע בטרם הוסיפה בחיוך, "ואנחנו תמיד יכולים להיעזר באנשים סקרנים ומוצלחים חדשים בצוות משאבי אנוש."
האימייל של דקלה: [email protected]
עוד בנושא באתר הידען: