סיקור מקיף

96 שנה להולדתו של דייויד וורן, ממציא הקופסה השחורה

לאחר שחקר במסגרת המעבדה לחקר אווירונאוטיקה בסידני את נפילתו של מטוס הסילון המסחרי הראשון, הקומט, ולאחר שראה ביריד מסחרי מכשיר הקלטה קטן, החליט לשלב בין השניים וכך נולדה “הקופסה השחורה” שמתעדת את המתרחש במטוס

דייויד וורן עם אב הטיפוס של הקופסה השחורה. מתוך ויקיפדיה
דייויד וורן עם אב הטיפוס של הקופסה השחורה. מתוך ויקיפדיה

דייויד וורן (1925–2010), מדען חוקר אוסטרלי, המציא את מקליט נתוני הטיסה ‘הקופסה השחורה’.

וורן למד באוניברסיטה בסידני ובמלבורן והשלים דוקטורט בלונדון.  ב-1947 הפך למרצה לכימיה באוניברסיטת סידני.

וורן היה חוקר במעבדה למחקר אווירונאוטיקה של אוסטרליה (ARL) במלבורן. באמצע שנות החמישים היה מעורב בחקירות התאונות הקשורות להתרסקות המסתורית של המטוס המסחרי המונע סילון הראשון, קומט. לאחר האירוע עלה בדעתו שיהיה שימושי ביותר אם היה תיעוד של מה שקרה במטוס מיד לפני ההתרסקות. אז נזכר דייוויד במקליט המיניאטורי הראשון בעולם שראה לאחרונה ביריד סחר. לפתע הוא יכול היה לדמיין מקליט כזה המוצב בכל המטוסים, תוך הקלטה מתמדת של פרטים ויכול להתאושש לאחר התרסקות.

הוא חזה מכונה שתמוקם בכל המטוסים, ואשר תתעד ללא הרף פרטים בצורה כזו שניתן יהיה לשחזר אותם במהירות לאחר התרסקות.

האב-טיפוס הראשון שלו משך תשומת לב מקומית מועטה. בשנת 1958, במהלך ביקור לא רשמי ב- ARL של סיר רוברט הרדינגהאם, סגן מרשל האוויר הבריטי לשעבר החלה הפריצה. וורן התבקש להציג במהלך ארוחת הצהריים את ‘הפרויקט הלא רשמי’ שלו. מיד סר רוברט ראה את הפוטנציאל. דייוויד והתיבה השחורה שלו עלו כמעט מיד על טיסה לאנגליה. קבלת הפנים שם הייתה מעודדת ביותר. משרד התעופה הודיע ​​כי בקרוב תידרש חובה להתקין את מקליט הטיסה של הקופסא השחורה לקריאת מכשירים. הקופסה השחורה הודגמה בהצלחה גם בקנדה. באמריקה דחו הרשויות את הזמנת שגרירות אוסטרליה להציג את המכשיר.

רק לאחר חקירת התרסקות שהתרחשה בקווינסלנד במאי 1960 היתה אוסטרליה המדינה הראשונה בעולם שחייבה הקלטה קולית בתא הטייס. מקליט הטיסה המכונה ‘הקופסה השחורה’ אומץ מאז כאמצעי לחקור תאונות ולמנוע הישנותן.

יש לציין כי צבעה של הקופסה השחורה לעולם אינו שחור, אלא כתום בוהק כדי שיהיה קל לאתרה בזירת ההתרסקות.

וורן פרסם מאמרים מדעיים רבים על מגוון נושאים וזכה לפרסים ובהם פרס לורנס הרגרב של החברה האווירית המלכותית (2001) ומדליית הרטנט של החברה המלכותית לאמנויות ותקשורת (2000).

הקופסה השחורה לא יכולה להואיל במקרה של העלמות מטוסים, כמו טיסת מלזיאן איירליינס 370 שנעלמה מעל האוקיאנוס ההודי בשנת 2014, אם כי מסתבר, שאחד המכשירים היה בקשר שוטף עם היצרן, והאות האחרון היה ממנו.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.