סיקור מקיף

50 שנה לעידן הסילון הישראלי – “גלוסטר-מטאור-8” / יורם המזרחי

יורם המזרחי

כתובת ישירה לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/mizrahi41004.html

בשנת 1954, שנתיים אחרי שהוזמנו על ידי משרד-הביטחון,נכנס חיל -האויר הישראלי לעידן -הסילון והחל להפעיל זוג מטוסי-קרב “גלוסטר-מטאור 8 ” מתוצרת בריטניה.המטוסים החדשים,שנרכשו ישר מבית -החרושת ולא מעודפי חיל- האויר הבריטי,קבלו “שמות-אישיים” שבחר ראש-הממשלה ושר- הביטחון דאז, דוד בן-גוריון ז”ל ונכנסו להיסטוריית התעופה הישראלית כ”סופה” ו”סער”.

דגמים שונים

30 המטוסים הדו-מנועיים ממשפחת “טורבו ג'ט” שרתו בחיל-האויר,בתפקידי יירוט,סיור וצילום,קרב- לילה ואימון.מטוסי “מטאור” הוצבו לסרוגין בכל בסיסי חיל-האויר דאז,עד שבראשית שנות השישים הועברו לטייסת- מילואים ובתוך זמן קצר יצאו מהשרות,לא לפני שרשמו פרקים בהיסטוריה של חיל האויר וצ.ה.ל.
בין השאר עברו שלשת הדגמים שרכש חיל-האויר,מספר שינויי מבנה וייעוד,למשל הסבת חלק ממטוסי קרב- לילה לתפקידי יירוט וסיוע,הסבת מטוסים לתפקידי אימון ושידרוג המיכשור.מטוס אחד נמסר לתכנית פיתוח טיל- הים “גבריאל” והיה האחרון מסוגו שהוטס בישראל. מבחינה מעשית השתייך המטוס לתעשיה- האוירית ולא למערך חיל-האויר.

קרב סילוני ראשון

בשנת 1955 הפיל טיס- הקרב אהרון יואלי,שהטיס “מטאור 8” זוג מטוסי קרב מצריים,מתוך רביעיית מטוסי “וומפייר” שחדרו לנגב באיזור ניצנה וכך היה לטיס הקרב הראשון שהפיל מטוסי סילון.
שנה אחר כך הטיס יואש צידון מטוס מדגם קרב לילה “מטאור NF13”
ויירט מטוס- תובלה מצרי מדגם “אליושין 14” שהמריא מדמשק בדרכו למצריים ובו קצינים בכירים מהמטכ”ל המצרי.המטוס יורט והופל מעל לים.פרשה זו נשמרה בסוד במשך 33 שנים.שר- ההגנה המצרי,שהיה “היעד המרכזי” במשימת היירוט הלילי,לא נמצא במטוס מפני שברגע האחרון החליט להאריך שהייתו בסוריה וכך ניצל ממוות ודאי.

מבצע קדש 1956

עם הופעתם בישראל של מטוסי קו -ראשון מתוצרת צרפת,מהלך שקדם “למבצע קדש” 1956 וכניסתם לשירות מבצעי של מטוסי “אורגן” ו”מיסטר” הועברו “המטאורים” למשימות תקיפה,סיור ואימון.טייסת “מטאור” שהשתתפה “במבצע קדש” ליוותה את מטוסי “הדקוטה” שהטיסו צנחני גדוד 890 לצניחה ההיסטורית במעבר-המיתלה ואחר כך השתלבו במשימות סיוע לכוחות הקרקע ופעלו בכל המרחב האוירי של מדבר- סיני ורצועת עזה,כולל מבצע חיסול הדוויזיה הפלסתינית מס' 8 שהיתה חלק מהצבא המצרי.כמה מהמטוסים נפגעו מאש נ.מ מצרית ואחד מהם הצליח לחזור לבסיסו עם פגיעות קשות,כולל מנוע מושבת.טייסו הפצוע של המטוס,אהרון יואלי מפיל “הוומפיירים” ברח למחרת מבית-החולים וחזר לטייסת.

משימה ראשנה – ציד טילים גרמנים

ראשית “הגלוסטר מטאור” בתכנית סילון נסיונית של משרד- התעופה הבריטי,שמאז 1929 בחן הבטים שונים של הנעה טורבו סילונית. עם פרוץ מלחמת העולם השניה סבלה התכנית שהיות,סחבת ותקציב נמוך,כל זה כתוצאה מאילוצים וסדרי עדיפויות בייצור מטוסי קרב בוכנה,שנשאו עיקר הנטל המבצעי והביסו את חיל האויר הגרמני “בקרב על בריטניה” .
בשנת 1942 קבלה תכנית הסילון תאוצה,זאת אחרי כניסת ארה”ב למלחמה,כאשר ארה”ב ובריטניה החליפו בינהן מידע על תכניות פיתוח מטוס קרב סילוני.שני מטוסי “מטאור” אף נמסרו, לצרכי נסוי, לחברת “בל” האמריקאית, שפיתחה מטוס קרב סילוני משלה.לקראת סוף המלחמה הועברו זוג מטוסי “מטאור” לזרוע האויר של הצי המלכותי,צויידו בוו- עצירה ונוסו מעל סיפוני נושאות מטוסים.למרות הצלחת הנסוי הוחלט לפתח מטוס סילון ייחודי לצי “והמטאור” נשאר מטוס קרב “יבשתי”.
טייסת “המטאור” הראשונה של חיל האויר המלכותי הבריטי RAF נכנסה לשרות בש/נת 1944 עם מתקפת הפצצות המעופפות מדגם “V-I ” ששוגרו לעבר בריטניה.משימתה העיקרית היתה ליירט פצצות- מעופפות ואח”כ טילים מדגם “2-V” פעולה שזכתה להצלחה מסויימת בלבד.באחד המקרים הצליח טיס קרב שתותחיו נתקעו,להסיט מנתיבה פצצה מעופפת שדחף קלות באמצעות כנפיו והביאה לצלול ולהתפוצץ בשדה פתוח.לקראת סוף המלחמה הוצבה הטייסת בבלגיה ותפקידה המבצעי בזירה הארופאית הצטצמטם למשימות צילום וסיוע.חלומם של טייסי “מטאור” להפגש עם באויר עם מטוסי הסילון הגרמנים -לא התגשם.

מלחמת קוריאה

החל משנת 1951 הוצבו בקוריאה שתי טייסות “מטאור” של חיל-האויר המלכותי האוסטרלי RAAF ובכמה מקרים הצליחו טייסים אוסטרלים להפיל מטוסי “מיג 15” צפון-קוראנים, אף שתפקידם העיקרי היה לסייע לכוחות הקרקע.מטוסי “מטאור” של חיל האויר הבריטי השתתפו, בשנות החמישים, בפעולות נגד טרור בקניה במלאיה ובמפרץ הפרסי ובין השאר שרתו במשך השנים בחילות האויר של צרפת,
הולנד,בלגיה,אוסטרליה, ארגנטינה, מצריים סוריה בריטניה וישראל.

אפיוני דגם 8

נתוני המטוס (דגם 8) מצביעים על “חולשותיו” בהשוואה למטוסי הדור הבא של חיל האויר,בעיקר בהשוואה לבני תקופתו “האורגן” “והמיסטר” שנרכשו בצרפת.
מהירות מירבית בגובה פני הים : 940 קמ”ש,טווח: 1100 ק”מ (אפשרות למיכל גחון נתיק),סיג רום 14.300 מ', חימוש: ארבעה תותחי 20 מ”מ בחרטום.(אפשרות מצומצמת לחיבור מנשאי פצצות ומארזים מיוחדים)
כיום מוטסים בבריטניה 3 מטוסי “מטאור-8” הנמצאים בבעלות פרטית.מטוסים אלה מרבים להשתתף במפגני טיסה,תערוכות וירידי תעופה מקצועיים.כמה עשרות “מטאורים” מכל הדגמים,חונים במוסיאונים- תעופתיים,כולל מוזיאון חיל- האויר בחצרים.

ידען מאמריו של יורם המזרחי
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~972576718~~~184&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.