אסטרואיד בגודל 300 מטרים עבר בקרבה גדולה לכדוה”א

האסטרואיד התגלה רק לפני חודש, והמקרה מעלה ספקות בנוגע ליכולת המדענים להשפיע על מסלול עצמים המסכנים את כדור הארץ

בשעה 09:37(שעון ישראל), בהתקרבו לשמש, עבר היום (שני) האסטרואיד 2001 YB5 את כדור הארץ במרחק של 600 אלף ק”מ. זהו מרחק כפול ממרחק הירח, והוא נחשב לקרוב במושגים קוסמיים. גודלו של האסטרואיד מגיע לכ-300 מטרים – גדול מספיק כדי למחוק מדינה שלמה אם היה פוגע בכדור הארץ. האסטרואיד התגלה רק לפני חודש ולמרות שלא היתה סכנה ממשית להתנגשות, אסטרונומים אומרים כי קירבתו מזכירה לנו כמה הרבה עצמים נמצאים בחלל, וכמה אפשרית היא הפגיעה בכדור הארץ. עצם המגיע לק”מ יוכל להשמיד כמעט את כל תושבי כדור הארץ.

האסטרואיד התגלה בתחילת דצמבר על ידי הטלסקופ ,NEAT המחפש אחר עצמים הקרובים לכדור הארץ מהר פלמור שבקליפורניה. האסטרונומים מכנים אותו עצם אפולו, מכיוון שמסלולו אליפטי והוא חוצה את מסלולם של כדור הארץ, מאדים ונוגה. הוא מקיף את השמש כל 1,321 ימים. האסטרונומים גם ציינו כי יש סיכוי שהוא ייפגע בכדור הארץ בעתיד. לפני יומיים גילו שני אסטרונומים צ’כים כי הוא מתקרב לעבר כדור הארץ.

ד”ר בני פייסר מאוניברסיטת ג’ון מורס בליוורפול, אמר: “העובדה כי העצם התגלה רק לפני חודש מעמידה בספק את יכולתינו לעשות משהו בעתיד, אם אסטרואיד יהיה במסלול התנגשות עם כדור הארץ. חודש אינו זמן מספיק כדי להשפיע על תהליכים כאלה”.

היתקלות כה קרובה היא יוצאת דופן. העצם היחיד שיתקרב יותר מהמרחק שנרשם היום הוא האסטרואיד ,1999 AN10 שיחלוף על פני כדור הארץ ב-7 באוגוסט .2027 אסטרונומים וארכיאולוגים מאמינים כי כל 5,000 שנה פוגע בכדור הארץ אסטרואיד בסדר גודל כזה. אך זוהי הערכה המבוססת יותר על תחושה מאשר על עובדות.