אירועי שנת 2008 לפי נאס”א

לרגל סיום השנה, סוכנות החלל האמריקאית מציגה את עשרת אירועי השנה

אתמול דיווחנו לכם על האירועים המדעיים החשובים ביותר בשנת 2008 וכן על ההעדפות של גולשי האתר. היום נעדכן אתכם מהם האירועים החשובים ביותר על פי נאס”א בשנה שזה עתה הסתיימה.

1. עשור לתחנת החלל הבינלאומית

תחנת החלל הבינלאומית, אוגוסט 2008

בשנת 2008 השלימה נאס”א ארבע משימות מעבורות שהעלו ציוד ורכיבים לתחנת החלל הבינלאומית. רכיבים אלה איפשרו להגדיל את נפחה, שטחי המגורים והיכולת המדעית של התחנה.

האסטרונאוטים של המעבורות גם הכינו את התחנה להכפלת מספר האסטרונאוטים המאיישים אותה לטווח ארוך החל מאמצע 2009 משלושה לשישה.

הפעלת מודול קולומבוס של סוכנות החלל האירופית ושיגור חללית המטען ז'ול ורן, אף היא של סוכנות זו, וכן ההרכבה בשלושה חלקים של מעבדת החלל היפנית קיבו, הוכיחו כי גם מדינות מערביות אחרות בשלות לטיסה בחלל. הוקמו מרכזי בקרה בגרמניה צרפת ויפן והם עובדים בשיתוף פעולה עם המרכזים הקיימים בארהב, רוסיה וקנדה

ב-20 בנובמבר מלאו עשר שנים לשיגור רכיב החלל זאריה – הרכיב הרוסי, שממנו החלה הרכבת תחנת החלל. מאז גדלה התחנה והפכה לחללית הגדולה ביותר שמסתה למעלה מ-313 טונות, וגודלה כגודל בית כפרי גדול בארה”ב המכיל חמישה חדרי שינה. כעת יש בה 19 מתקני מחקר, לרבות תשעה של נאס”א, שמונה של סוכנות החלל האירופית ושניים של סוכנות החלל היפנית.

2. ארס-1

נאס”א השלימה את התכנון הראשוני של טיל ארס 1 ב-2008. החל משנת 2015 ישגר טיל זה את חלליות אוריון בעלי צוות של 4-6 אסטרונאוטים וכן מטענים קטנים לתחנת החלל הבינלאומית. כן ישמש הטיל לשיגור חלק מהמשימות הכרוכות בטיסות לירח ומעבר לו בעשורים הבאים.

3. הקרח באוקיאנוס הארקטי

בספטמבר הגיעה שטחה של תכסית הקרח באוקיאנוס הארקטי לגודל השני הקטן ביותר. השיא השלילי נקבע בסך הכל שנה קודם לכן בספטמבר 2007. השנה נקבע שיא שלילי גם במקסימום התכסית במארס. המעקב אחר הקרח נעשה מלווינים תוך שימוש בחיישני מיקרוגל פאסיביים.

4. מאירים את הלילה

הדמיית אמן של אחת מחלליות להק תמיס המקיפות את כדור הארץ

חוקרים שהתשמשו בצי של חמישה לווינים גילו ב-2008 כי התפוצצויות עתירות אנרגיה המתרחשות בשליש הדרך לירח יוצרות תתי סערה הגורמות לבהירות ותנועות מהירות של זוהר הצפון. הסיבה לכך היא התחברות מגנטית, תהליך מצוי המתרחש בכל רחבי היקום כאשר קווי השדה מגנטי לחוצים משנים את צורתם כמו רצועת גומי שמותחים אותה יותר מדי.

תת סופות אלה מלוות בסופות חלל חזקות שיכולות לגרום להפסקות חשמל ולהפרעות בתקשורת וכן לשבש את מערכות לוויני הניווט.המדענים עוקבים אחר הסופות הללו באמצעות רשת של 20 תחנות קרקע בקנדה ובאלקסקה ובאמצעות חמשת לוויני תמיס (Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms,).

באותו הקשר פרסמנו ב-18 בדצמבר 2008 כי פרצה ענקית בשדה המגנטי של כדור הארץ איפשרה לסופת שמש לחדור פנימה.

5. החללית ההודית לירח

גם נאס”א חברה להודו באמצעות שני מכשירים מדעיים שהוצבו על חללית הירח ההודית צדאנדריאן-1. החללית שוגרה ב-22 באוקטובר מהודו ונכנסה למסלול סביב הירח ב-8 בנובמבר. ימים אחדים לאחר מכן היא שיגרה חללית קליע שהתרסקה על פני הירח.

6. בגד ים שנוסה בנאס”א

מייקל פלפס מדגים את חליפת השחיה שנוסתה במעבדות לאנגלי של נאס'א בוירג'יניה. צילום: ספידו/נאס

שחיינים מכל רחבי העולם ניסו בשבוע האחרון לשבור שיאים בבריכת השחיה בביג'ינג כשהם לבושים בבגד ים העשוי מאריגים שנוסו בנאס”א. בין השחיינים זוכי מדליות הזהב שלבשו את החליפות של חברת ספידו היו האמריקני מייקל פלפס שהוא הספורטאי בעל מספר מדליות הזהב הגדול ביותר בתקופה המודרנית ונטלי קוגלין. שתיהם סייעו בפיתוח חליפת הגוף ההדוקה. יחד איתם שותף בפיתוח גם המהנדס האווירונאוטי סטיב וילקינסון ממעבדת המחקר לאנגלי של נאס”א בהאמפטון, וירג'יניה.

רשימת אירועי השנה באתר נאס”א