2 מיני דינוזאורים לא ידועים נחשפו בארה”ב

הנותרונייכוס המוזר וטורף קטן ממשפחת הזולוזאור חיו לפני 90 מיליון שנה ביער ביצתי

רויטרס, הארץ

ציור של זולוזאור. “הקויוט של תקופת הקרטיקון”

מדענים, שחקרו תקופה מיסתורית בעידן הדינוזאורים, חפרו וחשפו במדינת ניו מקסיקו שני מינים חדשים של דינוזאורים. אחד המינים, שלדברי החוקרים הוא “מאוד מאוד מוזר”, משתייך לאותה שושלת יוחסין של טורף-העל טירנוזאורוס רקס, אך הסתפק באכילת צמחים.

הפליאונתולוגים ג'ים קירקלנד ודאג וולף, שהכריזו על התגלית, אמרו ששני הדינוזאורים – הנותרונייכוס המוזר וטורף קטן ממשפחת הזולוזאור שעדיין לא ניתן לו שם – חיו לפני 90 מיליון שנה ביער ביצתי. לשניהם היו מאפיינים דמויי-ציפור, ושניהם היו ככל הנראה עטויי נוצות. הם נמצאו במרחק של פחות מקילומטר זה מזה, ליד הגבול שבין ניו מקסיקו ואריזונה, באזור המכונה אגן זוני, שהיה במרחק של כמה קילומטרים מחופי ים, שרוחבו כ-1,600 ק”מ, אשר חילק את צפון אמריקה. באותה תקופה – אמצע תקופת הקרטיקון של עידן המזוזואיקון – היתה התחממות קיצונית בכדור הארץ, שהמיסה את כיפות הקרח בקטבים, העלתה את גובה האוקיינוסים במידה ניכרת והפחיתה את כמות האדמה היבשה על הפלנטה. כמעט שלא נמצאו מאובנים של דינוזאורים מתקופה זו. “הגילוי פותח צוהר לתקופה שאלמלא כן לא היינו יודעים עליה”, אמר טום הולץ, פליאונתולוג באוניברסיטת מרילנד שתרם למחקר.

נותרונייכוס הוא חבר במחלקת התרופודים של הדינוזאורים אוכלי הבשר, הכוללים את הטירנוזאורוס והאלוזאורוס, אך הוא ככל הנראה התפתח להיות צמחוני, אמר קירקלנד, פליאונתולוג המדינה של יוטה. הוא שקל כטונה, אורכו היה כ-4.5 עד 6 מטרים והוא התנשא לגובה של כ-3.5-3 מ'. הוא היה דו-רגלי, וצעד זקוף יותר מקרוביו הטורפים. היה לו צוואר ארוך ודק, זרועות ארוכות, ידיים זריזות, טפרים מעוקלים באורך של כ-10 ס”מ על אצבעותיו, בטן גדולה, ראש קטן, שיניים דמויות עלים שהתאימו לקציצת ירקות וזנב קצר יחסית.
הנותרונייכוס הוא הדינוזאור הראשון מקבוצת הדינוזאורים הנקראת תריזינוזאוס שנמצא בארצות הברית. הדינוזאורים האחרים המשתייכים לקבוצה נמצאו בסין ובמונגוליה. קירקלנד אמר שהדינוזאור מזכיר לו יונקים גדולים ואטיים, בעלי טפרים גדולים, שחיו בעידן הקרח ונכחדו לפני עשרת אלפים שנה. “מקבילה מודרנית יכולה להיות הפנדה, שגם היא צמחונית אף שהתפתחה מאוכלי בשר”, אמר הולץ.

על המאובן של הנותרונייכוס לא נמצאו נוצות, אך החוקרים משערים שלדינוזאור היו נוצות שלא השאירו כל סימן בסביבה הבוצית שבה נמצא.

הזולוזאור קטן יותר מהנותרונייכוס: אורכו כשניים וחצי מטר
וגובהו כמטר. גופו מזכיר את זה של הטירנוזאורוס, הגדול הרבה
יותר, אך לזולוזאור יש זרועות ארוכות יותר באופן יחסי. הוא
ניזון מלטאות ומיונקים קטנים. וולף כינה את הזולוזאור “הקויוט
של תקופת הקרטיקון”.

גם על הזולוזאור לא נמצאו נוצות, אך החוקרים משערים שהיו לו
נוצות סביב הראש, לאורך גבו, הידיים והרגליים.

ציור של נותרונייכוס. “מקבילה מודרנית יכולה להיות הפנדה”