סיקור מקיף

18:30 דיסקוורי – עדכוני ביניים

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/discovery2907052.html

האסטרונאוטים שעל מעבורת החלל דיסקוורי בטיסה STS-114 ביצעו ביום שישי בדיקות נוספות של מגן החום של המעבורת. הם משתמשים בזרוע החיישנים המחוברת לזרוע הרובוטית של המעבורת כדי לצלם מקרוב אזורים שנבחרו מראש ואשר יש בהם עניין מיוחד. בהתבסס על הניתוחים עד כה, לא נראה שלדיסקוורי נגרם נזק כלשהו שעלול למנוע את נחיתתה בשלום ב-7 באוגוסט. ממצאים ראשונים מראים כי לדיסקוורי יש פחות נזקים מאשר סבלו המעבורות בטיסות קודמות.

ובתוך כך מסרו ראשי נאס”א כי הם מאמינים שלפחות פיסה אחת של קצף הבידוד עשוי היה לפוגע בכנף מעבורת החלל, אך הם אומרים כי הם בטוחים שהמעבורת תוכל לחזור בשלום. סגן מנהל התוכנית, ויין הייל, אמר כי עדויות מצולמות חדשות חשפו פגיעה באחת הכנפיים. ואולם הוא אמר שיש מגוון דעות בנאס”א באשר לשאלה אם הקצף בכלל פגע בכנף. “יש 11 עדויות לפגיעה פוטנציאלית” אמר סטיב פאולוס, מנהל במחלקה המפקחת על המעבורת במסלול. “יש ארבעה אזורים בחלק הקדמי של הכנף שבהם עלולה היתה להיות פגיעה.” אמר.
הייל אמר כי הוא אינו מאמין שהפגיעה גרמה לנזק כלשהו למעבורת. כמו כן מסרו ראשי נאס”א כי המעבורת אטלנטיס יכולה להיות משוגרת כחלק ממבצע חילוץ והיא נמצאת במצב הכן, אך אנחנו אפילו לא קרובים מלהשתמש בה.”
הסוכנות השעתה את כל הטיסות העתידיות עד שתמצא דרך יעילה לעצור את נפילת הקצף מהמכל החיצוני בעת השיגור. ואולם הפעולות לבדיקת פני השטח של המעבורת צפויים להמשך כמה ימים. הדאגות אודות שלמותה המבנית של הדיסקוורי החלו בעקבות צילומי וידאו של השיגור שהראו קצף נופל על המעבורת דקות אחדות לאחר שיגורה, במהלך הטיפוס למסלול.
לפני כניסתם לתחנה, ביום חמישי בצהרים שעון ישראל ביצעה דיסקוורי היפוך של 360 מעלות, כדי לאפשר לאנשי הצוות של התחנה הזדמנות להפנות עדשות גדולות אל החלק התחתון של המעבורת. התמונות הדיגיטליות שודרו למרכז החלל ג'ונסון ביוסטון כדי לאפשר למהנדסים לעבוד.
חברי הצוות של התחנה, סרגיי קריקליב וג'ון פיליפס קיבלו בחום את שבעת חברי הצוות של המעבורת בראשותה של המפקדת איילין קולינס. עם כניסתם החלו האסטרונואטים מיד בהעברת 15 טונות האספקה מהמעבורת לתחנת החלל.

במהלך השיגור ביום שלישי, לפחות שלוש פיסות קצף נשרו מהדיסקוורי, לרבות אחת בגודל 80 על 35 סנטימטרים, מעט קטנה יותר מאשר זו שגרמה לאסון קולומביה. “יתכן שלעולם לא נוכל להוריד את כמות הנפילות ממכל הדלק לאפס” אמר מנהל נאס”א, מייקל גריפין. “אנחנו מנסים להוריד את זה לרמה שלא תגרום נזק למעבורת.
מבין הדאגות המיידיות, סימנים לנזק לאריחים ליד כן הנסע הקדמי של המעבורת ואריח מרובע קרוב יותר לחלק האחורי של המעבורת. נאס”א מבקשת לקבוע אם נעשתה במקומות אלה פשרה שעלולה למנוע את חזרתה לכדור הארץ של הדיסקוורי, הצפויה כאמור ל-7 באוגוסט. שלוש הליכות חלל מתוכננות למשימה הזו. הראשונה תהיה במהלך השבת שבה יבוצע ניסוי בשטח של ערכות התיקונים שתוכנו כדי לתקן אזורים קטנים במערכת אריחי הגנת החום. שתי הליכות חלל נוספות נועדו לתיקונים והתקנת ציוד חיוני מחוץ לתחנת החלל.

לידיעה בבי.בי.סי
פרויקט מיוחד: גלרית תמונות של מכל הדלק החיצוני כשהוא נפרד מהמעבורת ונופל בחזרה לכדור הארץ. בתמונות אלה רואים בבירור את המקומות בהם נפל קצף הבידוד.
ידען בחזרה למסלול (ידען זה לא כולל עדכונים אחרים הנמצאים עדיין בעמוד הראשי)

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~224687275~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.