סיקור מקיף

12 שניות ב-1903

היום לפני 99 שנים המריא המטוס שבנו האחים רייט. לציון שנת המאה לטיסה הראשונה בהיסטוריה נבנה העתק של המטוס בעזרת אלפי תלמידים מבתי ספר בארצות הברית. העתק נוסף שיושלם בעוד כשנה אמור גם לטוס

משה גלעד

17 בדצמבר ,1903 אורוויל רייט ממריא במטוס שבנה עם אחיווילבור (מימין), בקיטי הוק, צפון קרוליינה. מטס חגיגי של 99 מטוסים אזרחיים וצבאיים באזור יציין את תחילת האירועים של שנת המאה

לפני 99 שנה בדיוק, ב-17 בדצמבר 1903, טס אדם בפעם הראשונה בכלי טיס ממונע. אורוויל רייט, בן 32 מהעיר דייטון, אוהיו, המריא במטוס שבנה יחד עם אחיו וילבור. הוא שהה באוויר 12 שניות ונחת במרחק 36 מטרים מנקודת ההמראה. במשך השנה הקרובה תציין ארצות הברית את שנת המאה להמצאת המטוס.
האירועים יגיעו לשיאם בעוד שנה, אבל כבר עכשיו מתנהלים כמה פרויקטים, חינוכיים ברובם, שנועדו לציין אותו בוקר גשום סמוך לעיירה הקטנה קיטי הוק שבצפון קרוליינה, שם המריא מטוסם של האחים.

בסקר שעשה לפני זמן מה “יו-אס-איי טודיי” נשאלו הקוראים מה היו ארבעת סיפורי העיתונות הגדולים ביותר של המאה ה-.20 במקום הראשון דורגה הטלת הפצצה האטומית על הירושימה, במקום השני ההתקפה היפאנית בפרל הרבור, במקום השלישי הנחיתה על הירח, ובמקום הרביעי – המצאת המטוס. עובדה בולטת לעין היא ששלושת האירועים שדורגו במקומות הראשונים לא היו מתרחשים כלל אלמלא המציאו האחים רייט את המטוס הממונע, שהגיע רק למקום הרביעי ברשימה.

מרחק זעיר

בארצות הברית מכירים ואוהבים את האחים רייט, בעיקר מפני שהפיתוח שלהם הוא אחת ההמצאות הטכנולוגיות הראשונות שהיא כולה אמריקאית. האירועים לציון הטיסה שלהם יתרכזו בשלושה מוקדים: באתר שבו היתה הטיסה הראשונה בצפון קרוליינה; בדייטון, אוהיו, מקום מגוריהם של האחים רייט; ובוואשינגטון הבירה, שם נמצא מוזיאון התעופה האמריקאי. שלושה ארגונים עומדים מאחורי חלק גדול מאירועי שנת המאה. הוותיק ביניהם הוא אגודת הטיסה הראשונה – ארגון שהוקם לפני 75 שנה כדי לשמר את מורשת האחים רייט ולקדם את פיתוח התעופה האמריקאית. מדי שנה ב-17 בדצמבר מציינת האגודה את הטיסה הראשונה של האחים באתר האנדרטה שהוקמה בהרי קיל דוויל בצפון קרוליינה, סמוך לנקודה בקיטי הוק שממנה המריאו האחים לטיסות הראשונות. האנדרטה היא חלק מפארק לאומי שהוכרז באזור כולו. השנה, מטס חגיגי של 99 מטוסים אזרחיים וצבאיים יציין שם את תחילת אירועי שנת המאה. במטס ישתתפו כמה מטוסים היסטוריים, מראשית ימי התעופה, וברבים מהם יישבו תלמידים מכיתות ה' בכיסא טייס המשנה. בהמשך היום תקיים האגודה ארוחת צהריים חגיגית, ובערב תקיים את הנשף השנתי שלה.

את רוב אירועי שנת המאה מארגנת מועצה שהקים הממשל האמריקאי במיוחד לשם כך לפני כשנתיים. מועצת “שנת המאה לטיסה הראשונה” יזמה כמה תערוכות בנושא זה, הנודדות בין בתי ספר בארצות הברית. הן עוסקות בתולדות התעופה, בהמצאות ופיתוחים טכנולוגיים שאיפשרו לאדם לטוס בכלי טיס כבדים מן האוויר, ובעתידה של התעופה במאה ה-.21 אחת התערוכות האלה תיפתח היום בדייטון, אוהיו, ויוצג בה העתק של מטוסם של האחים רייט, שנבנה בעזרתם של אלפי תלמידים מרחבי ארצות הברית. על בתי ספר שונים הוטל ליצור חלקים של המטוס, שנשלחו לדייטון והורכבו שם ליחידה אחת על ידי מומחים לשחזור. כדי לבנות את חלקי ההעתק קיבלו התלמידים הוראות מדויקות: איזה חלק עליהם לבנות, מידותיו, והחומרים ששימשו את האחים רייט כאשר החלו לבנות את המטוס לפני יותר מ-100 שנה בבית המלאכה שלהם ליצור אופניים בדייטון.

בוואשינגטון תחנוך המועצה את אירועי השנה הקרובה בכינוס חגיגי שבו ישתתפו רבות מן הדמויות הבולטות בתולדות התעופה האמריקאית וחקר החלל. שחקן הקולנוע ג'ון טראבולטה, שינחה את האירוע, מוכר כבר שנים רבות כטייס נלהב. הוא סיפר לא פעם שאת כל השכר שקיבל מן הסרטים הראשונים שעשה השקיע בקורסים ללימוד טיס. היום יש לו מטוס פרטי, והוא מקדיש זמן רב לטיסה ולקידום אהבת התעופה ברחבי ארצות הברית.

הארגון השלישי שעוסק בהנצחת האחים רייט נקרא “פרויקט מטוס האחים רייט”. הארגון ההתנדבותי פועל כבר כמה שנים, ועד כה, לאחר מחקר מקיף, בנה העתק מדויק אחד של מטוסם ההיסטורי של האחים רייט, שכונה .Flyer ההעתק אינו טס, ונועד רק להצגה לפני קהל במוזיאונים ובתערוכות. ואולם בימים אלה עוסקים חברי הארגון בבניית העתק נוסף – הפעם העתק שאמור גם לטוס. לפי ההערכות של הצוות, הבנייה תסתיים רק קרוב לדצמבר .2003

בניית העתק מטוסם של האחים רייט אינה משימה קלה, בייחוד אם רוצים שהמטוס יזכה לחיים ארוכים ומוצלחים קצת יותר מהאבטיפוס ההיסטורי, ששרד זמן קצר מאוד ועבר בטיסה רק מרחק זעיר.

אורוויל טס ראשון

כל הארגונים האלה מדגישים שיש משהו מאוד אמריקאי באופן העבודה של אורוויל ווילבור רייט. הם עבדו לבד, ללא כל תמיכה ממשלתית או גיבוי של מפעל תעשייה גדול ועשיר. המניעים שלהם לא היו כלכליים, מכיוון שהתפרנסו מבית המלאכה לאופניים. הם מצטיירים היום בעיקר כסקרנים ואוהבי טכנולוגיה, שהאתגר והרצון להמציא עמדו בראש מעייניהם. העקשנות שלהם מרשימה מאוד גם היום.

המטוס שבנו האחים רייט ב-1903 היה בעל כנף שאורכה 12 מטר. שטח הכנפיים שלו היה 47 מ”ר ומשקלו – 283 ק”ג. הוא היה תוצר של תהליך שנמשך יותר מארבע שנים, שבהן בנו האחים וניסו שלושה דאונים לא ממונעים. בסתיו1903 העבירו האחים את המטוס המפורק לצפון קרוליינה, לאזור חולי המתאפיין בתנאי רוח שנראו להם מתאימים. במשך שלושה שבועות הרכיבו את המטוס החדש במוסך סמוך לאתר ההמראה.

האחים הטילו מטבע כדי לקבוע מי יטוס ראשון. וילבור הבכור זכה, אבל הניסיון הראשון שעשה, ב-14 בדצמבר, נכשל, ולמטוס נגרם נזק קל. שלושה ימים אחר כך, בתום כיוונים ותיקונים, הגיע תורו של אורוויל. הוא הצליח להמריא קצת אחרי השעה עשר בבוקר לטיסה ההיסטורית הקצרה. האחים לא היו עדיין מרוצים, ושעה וחצי לאחר מכן המריא וילבור לטיסה נוספת. הפעם עבר מרחק של 53 מטרים. עשרים דקות אחר כך ביצע אורוויל ניסיון שלישי וטס למרחק 61 מטר. הטיסה הרביעית והאחרונה באותו יום היתה המוצלחת מכולן. וילבור שהה באוויר 59 שניות וטס למרחק 260 מטר. אולם הנחיתה לא היתה טובה, והמטוס נפגע. כאשר ניסו לגרור אותו חזרה למוסך פרצה סופה חזקה ונזק גדול יותר נגרם לכנפיים.

המטוס ההיסטורי, שאת המבנה שלו מנסים עכשיו לשחזר, לא טס שוב לעולם. האחים המשיכו ובנו שני דגמים נוספים, מוצלחים יותר, ובשנת ,1908 אחרי שהסדירו בעיות רבות הכרוכות ברישום ההמצאה כפטנט, חשפו את היכולת שלהם לעוף לפני הציבור הרחב.

וילבור מת ב-1912 בגיל 54 ואורוויל חי עד לאחר מלחמת העולם השנייה וראה את השימושים הצבאיים הרבים שנעשו בהמצאה שבנה יחד עם אחיו בבית המלאכה לייצור אופניים בדייטון. הוא מת בשנת 1948 בגיל 77.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~401081344~~~26&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.