תמונות ראשונות מטלסקופ החלל בתחום האינפרא אדום של נאס”א

ג'ני הוגאן , New Scientist (תרגום: דיקלה אורן)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/firstsplitzer.html

התמונות הראשונות מטלסקופ החלל החדש של נאס”א בתחום האינפרא אדום חושפות את הדרמה והיופי של היקום דרך משקפי אינפרא אדום.

כמו כן מאשרות התמונות, שהטלסקופ החדש של סוכנות החלל, ששוגר בתחילת אוגוסט, עובד כמתוכנן.

למעשה, ” הוא עובד טוב יותר משהעזנו לקוות,” אומר מייקל רוואן-רובינסון, ראש המחלקה לאסטרופיזיקה במכללת אימפריאל בלונדון, אנגליה. “התמונות אדירות,” הוא אמר ל-New Scientist.

לדוגמא, התמונה של ערפילית חדק הפיל מראה מה מתרחש בתוך ענן אבק צפוף במרחק של כ-2500 שנות אור. הנצנוצים האדומים הם כוכבים בהתהוות, בעוד שהאניצים והסיבים הם אבק קוסמי, המופצץ בקרינה מכוכבים בוהקים סמוכים.

“קרינה ורוחות חמות מפסלות את הערפילית, כמו ששיוף חול מסיק חלודה ממכונית ישנה,” אמר ג'יובאני פאזיו מהמצפה הסמיתסוני לאסטרופיסיקה בקיימברידג', מסצ'וסטס, בהודעה לעיתונות ביום שלישי. “בסופו של דבר, הערפילית תעלם כליל – התמזל מזלנו לתפוס אותה בשעת מעשה.”

האנדרלמוסיה הפנימית בערפילית מעולם לא צולמה עד כה. האבק, שעוטף אותה, חוסם את כל האור הנראה, כך שתמונות מטלסקופים כגון האבל מראות רק כדורית כהה.

אסטרונומים מקווים, שהיכולת של אינפרא אדום לחדור לנבכי ענני אבק תאפשר לטלסקופ לצלם תמונות עוצרות נשימה של העצמים המרוחקים ביותר ביקום. פאזיו ניסח זאת באופן יותר ציורי: צילום בתחום האינפרא אדום ” מעלה את המעטה הקוסמי וחושף פלאים נסתרים.”

המצפה נושא טלסקופ בעל מראה ברוחב 87 ס”מ ושלושה מכשירים מדעיים, שמגלים אור בעל אורכי גל של 3 ו-180 מיקרון. התמונה למעלה היא הרכבה של תמונות משניים מתוך שלושת המכשירים – אחד מהם מסתכל לתחום אורכי הגל הארוכים, והשני בתחום אורכי הגל הקצרים.

מצפה החלל הרביעי והאחרון של נאס”א, ששוגר כ-SIRTF (Space Infra Red Telescope Facility) והוטבל מחדש כטלסקופ החלל ספיצר. בדומה להאבל, צ'נדרה וקומפטון, השם החדש הוא מחווה של כבוד לאסטרופיסיקאי.

ליימן ספיצר, שנפטר ב-1997, היה הראשון להציע טלסקופ, שיקיף את כדור הארץ. לאחר שהעלה את הצעתו הנועזת ב-1946, הוא פתח במסע למימון התממשות הרעיון. זה מאוד הולם, אומרת נטע בקול, עמיתה לשעבר של שפיצר באוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי : “ליימן שפיצר היה אבי טלסקופי החלל.”

קישור לכתבה המקורית ב-New Scientist