סיקור מקיף

תיירות החלל: השמים אינם הגבול

סוכני הנסיעות עדיין לא מציעים נופשונים בירח או טיסות רומנטיות בשמי המאדים. אבל טיסות תת מסלוליות, טיסות מסלוליות ומלונות חלליים הם רק חלק קטן מהתוכניות השאפתניות לתיירות החלל של העתיד

יורם אורעד, גלילאו

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/tourism210405.html

כמה זמן עוד נצטרך לחכות עד שתיירות החלל תהיה נפוצה באופן יחסי? לא הרבה על פי סוכנות הייעוץ הניהולית פוטרון (Futron). לדעת אנשי פוטרון, עד שנת 2021 יגיע קצב התיירות היוצאת לחלל לשיעור של לא פחות מ- 12 אלף תיירי חלל בטיסות חלל תת מסלוליות (טיסות חלל שאינן משלימות הקפה שלמה סביב כדור הארץ). גם אז, למרבה הצער, יוכלו רק העשירים שבינינו לזכות בטיסת חלל שכזאת. ירידת מחירי טיסות החלל התיירותיות תהיה אמנם דרמטית למדי עד אז אך המחיר יהיה עדיין גבוה מאוד – 50,000 דולר.
במקביל לטיסות החלל התיירותיות התת-מסלוליות קיימות כבר מחשבות להתחיל בביצוען של טיסות חלל מסלוליות, טיסות להקפה שלמה של כדור הארץ. טיסה מסלולית הופכת את החללית ללוויין והיא מסוגלת לנוע סביב כדור הארץ עוד ועוד. עבור טיסת חלל תת מסלולית, כמו זאת שהופגנה בשנה שעברה על ידי ספייס שיפ ואן (SpaceShipOne ), די במהירות של מאכים בודדים בזמן כניסתה למסלול (מאך היא מהירות של כשלוש מאות מטרים לשנייה).

2008: לגעת בשמים
החללית ספייס שיפ וואן, שנבנתה על ידי ברט רוטאן ( Rutan), נכנסה למסלולה במהירות של מאך 3. לעומת זאת, בטיסה מסלולית (טיסה להקפה שלמה של כדור הארץ) יש להעניק לחללית מהירות של מאך 25 בכניסתה למסלולה. לדעתו של ג'ים בנסון (Benson), העומד בראשה של חברת ספייס דֶב (SpaceDev), שפיתחה את מנועה של ספייסשיפ ואן, ניתן לשלוח חללית תיירותית לטיסה מסלולית סביב כדור הארץ כבר בשנת 2008.
ואולם טיסות מסלוליות להקפה שלמה של כדור הארץ אינן סוף פסוק. המלונאי רוברט ביגלו (Bigelow) כבר מתכנן מלונות חלל. לבנייתם של אלה הוא מסתמך על תוכנית חלל של נאס”א שננטשה, הקרויה טרנסהאב (TransHab). טרנסאהב הוא תא המיועד להתנפח בחלל ולספק מקום מגורים. תוכניתו של ביגלו היא לבנות תא מתנפח שיזכה לשם נאוטילוס.
הנאוטילוס, לאחר ניפוחו, יספק נפח של 330 מטרים מעוקבים למגוריהם של תיירי חלל בעתיד. עובי הדפנות של הנאוטילוס יהיה כשלושים סנטימטרים והוא יהיה עשוי מקוולאר (Kevlar), אחד מן החומרים החזקים בעולם, המשמש בין השאר לבניית אפודי מגן. הדפנות החזקים יספקו הגנה חלקית מפגיעתם של מיקרו-מטאוריטים הנעים בחלל וכן מפני פסולת חלל. מהנדסיו של ביגלו בוחנים כעת את חוזקה של הנאוטילוס על ידי יריית קליעים מהירים לעברה.

עור, גידים וקוולאר
תאי הנאוטילוס יוכלו לשמש כתאי מלון בודדים המרחפים להם בחלל, או לחילופין ניתן יהיה לקשר ביניהם באמצעות מנגנון עגינה על מנת ליצור מערך גדול של תאי מלון שיהווה מלון של ממש.
מתי נוכל להיות עדים למלונות המרחפים הללו, שמציע ביגלו? ובכן, רוברט ביגלו מתכוון לשגר את תא המלון המרחף הראשון בשנת 2008, ממש אותה השנה שלדעת ג'ים בנסון מחברת ספייס דב, ניתן יהיה לשלוח בה חללית תיירותית ראשונה לטיסה מסלולית סביב כדור הארץ.
נראה כשילוב אירועים מוצלח. הוא יאפשר בבת אחת את שילוחם של תיירים למסלול הקפה ושיכונם במגורי חלל מתאימים. לא נותר לנו אלא לצפות לשנת 2008 כדי לראות האם אכן יקרום השילוב הזה עור וגידים.
ידען תיירות בחלל

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~140120266~~~85&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.