סיקור מקיף

תיירות בחלל – אין זו אגדה

קבוצה של 40 חוקרים מכל העולם ניסו לקדם בכינוס בצ'ילה את תנועת התיירות החללית

אבי בליזובסקי

עדיין אי אפשר לעלות למעלה סתם כך אבל יומם של טיסות החלל
הסחריות קרוב יותר מאשר הרבה אנשים חושבים. תיירי החלל יהיו
נוודי הריק. הם יצופו חופשי ויהנו ממבחר מתקני ספורט
ואקרובטיקה באףס כוח משיכה, ואולי אפילו בריכת בועות בלי כוח
משיכה. בשנים הקרובות, בתי המלון, הספא, מקומות המפלט ומרכזי
הכנסים בחלל שתוארו בסרטי מדע בדיוני רבים יהפכו לאיזורים
פופולארים לטיסה במסלול מסביב לכדור הארץ.
המרחב שאליו יגיעו התיירים יתרחב בסופו של דבר ויכלול גם טיסות
לירח למי שירצה לחוש שיצא למרחב. מאדים יהיה המקום אליו יגיעו
המנוסים שבתיירים.
התיישבות של בני אדם על מאדים, תאפשר מקום נוסף אליו ניתן יהיה
להזמין משפחות וחברים מכדור הארץ. כך ניתן יהיה לחוות טיפוס על
מצוקי וואליס מרינאריס. הזדמנויות צילום ניתן יהיה לקבל על ההר
הגבוה ביותר במערכת השמש &#;8211 אולימפוס מונס, הר הגעש
האמיתי של מאדים. הם יוכלו לצוד אחר מאובנים, ומה בדבר מרוץ
מכוניות על הדיונות של מאדים?
ספקולציה כזו איננה רק פנטסיה דמיונית, כך קובעים חוקרים ב
ISU) International Space University).. למעלה מ40 חוקרים מ21
מדינות לקחו חלק במחקר “תירות חלל &#;8211 ממציאות לדמיון.”
המחקר נעשה כחלק מכנס קיץ של האוניברסיטה, שנערך ב
Universidad T?cnica Federico Santa Mar?a בעיר
ואלפראסיו שבצ'ילה.
אף כי הטיסות התיירותיות לחלל יהיו זמינות מכן השיגור הקרוב
לכיתך, יש נושאים טכנולוגים, רפואיים, חוקיים ובמיוחד כלכליים
שצריך לסדר.
“עבורי לא נראה שצריך למתוח את הדמיון כדי לחשוב לאן אנו
הולכים הלאה. סקרי שוק, כמה אנשים יטיילו וכמה זה יעלה- הכל
מראה שכדאי לקדם את תיירות החלל, אמר נשיא IPU קארל דויטש.
..Doetsch
מה שחסר, אמר דויטקש, הוא לקבל את ההקשעה הראשונית הדרושה
ולהמריא איתה לכיוון תעיית תיירות משגשגת. אבל גם אם הכסף
יגיע, אפשר יהיה להתחיל בהכות, ולא לחכות לרשויות הממשלתיות
שטיסה מסחרית איננה כלל על סדר היום שלהם. דויטש מעריך שהפעלת
שירות מסחרי לחלל בקנה מידה נרחב, יארך בין 10 ל15 שנים ויעלה
בין 10 ל15 מיליארד דולר.
“אני מעריך שמיליון איש יטוסו חלל בתוך 50 השנים הבאות”, אומר
דויטש.
המעצור הגדול, הוא בשאלה למי יש את הכיסים העמוקים והמלאים
מזומן ואת הסבלנות ארוכת הטווח כדי להפוך את הטיסה בחלל לעסק
רווחי. הוא מסכים שאפילו בחלל, אפשר לשמוע את צרחותיהם של בעלי
המניות.
לתיירי החלל אין אפשרות לטרמפים. קבוצת המחקר של וISU מעריכה
שקיים פער בין העלות הנוכחית של השגיור והעלות הדרושה להפוך את
תעשיית השיגורים לתחום התיירות לשאת את עצמה. כדי לקדם את
תיירות החלל, יש צורך לסגור את הפער הזה. בדו”ח שפרסמה הקבוצה
נאמר עוד: “אמצעי השיגור הנוכחיים הם בלתי יעילים וקשים
לתפעול, ולפיכך מאוד יקרים. הצי המסחרי הנוכחי מיועד לשיגור
חלליות לא מאוישות ובעיקר לוויני תקשורת והוא קטן מדי כדי לקדם
את ההתפתחות של טכנולוגיה חדשה.”
ממשלות וסוכנויות חלל, נאמר בדוח, צריכות להשקיע במחקר ופיתוח
של כלי שיגור הניתנים לשימוש חוזר, בטוחים לשימוש וזולים
לתחזוקה. המשקיעים הפרטיים יקחו אף הם חלק בהפיכת תיירות החלל
לתעשיה יציבה.
עוד ממצאים חשובים של המחקר:
* פעילויות תיירות בחלל יצטרכו להתמודד עם מסגרות חוקיות. לא
נוסח עדיין אף חוק בינלאומי ספציפי לחלל, ובוודאי אף חוק אינו
מגדיר את תעשית התיירות בחלל. תחנת החלל הבינלאומית תשמש כר
בדיקה לחוקים שניתן יהיה אחר כך לאמץ בשוק תיירות החלל.
· הצעד הבא בהתפתחות תעשיית תיירות החלל יהיו טיסות תת
מסלוליות. טיסות בלונים מגביהי טוס שישאו נוסעים יוכלו להגביר
את התעניינות הציבור בטיסה תת מסלולית כזו.
· בעיה נוספת היא החשש ממחלת תנועה בחלל (– (;SMS מחלה
הדומה למחלת ים ועלולה לפקוד נוסעי חלל רבים. זוהי אחת הדאגות
הגדולות בטיסות נוסעים למסלול מסביב לכדור הארץ. תרופות למחלה
זו צריכות להיות מוכנות בזמן כדי להבטיח את שביעות רצון
הלקוחות.
· גישה זולה לתיירות חלל ניתן להשיג רק אם הממשלה תסייע לממן
את הפיתוח של משגרים חדשים ותכין תשתית חוקית טובה לתעשיה.
· אנג'י באקלי, Angie Bukley מומחית לתחום הלייזר האווירי
בחברת אירוספייס קורפרישן בבסיס חיל האוויר קירטלנד בניו
מקסיקו, השותפה ביו”רות המחקר של ,ICU אומרת: “בחיתוליו שימש
ענף התעופה רק את העשירים, כיום כמעט כל אחד יכול להרשות לעצמו
לטוס. זה לא מאמץ גדול מדי להאמין שאותוהדבר יתרחש גם בתחום
תיירות החלל.” היא אומרת.

ברגע שנהפוך את הטכנולוגיה כך שתאפשר נגישות אמיתית לחלל, היא
מוסיפה, זו רק שאלה של זמן לפני שנראה טיסות סדירות לחלל.
בתחילה רק מעט עשירים ובריאים יוכלו לטוס, ואז ככל שהתעשיה
תתפתח ותתבגר, יוכל הציבור הרחב להרשות לעצמו לטוס.
“אני סבור שניתן כבר לראות התחלות פה ושם. כאשר הדבר יקרה,
העולם ישתנה. אני מריח שבשנת 2005 נוכל לדעת אם אכן הדברים
יקרו בימי חיינו או לא.” כך אומר מדען החלל וונדל מנדל ממרכז
החלל ג'ונסון של נאס”א ביוסטון, טקסס, השותף לבאקלי בראש הכנס.
נראה בתחילה אירועים שישרו שינויים בתפיסה. בתוך עשור נראה
התחלה ואולי אפילו בחמש השנים הקרובות. המסחור של החללית מיר
יאפשר לאנשים שכספם זמין לתת קפיצה לחלל, יתכן גם שהסינים
יציאו טיסות תת מסלוליות לנוסעים כבר בתוך שנים אחדות.” יקח
עוד קצת זמן עד שנראה הגירות המוניות לחלל, אבל גם תורם של אלה
יגיע.” הוא מסכם.
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~337349265~~~85&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.