תורכיה נערכת להמוני המבקרים לקראת ליקוי החמה המלא

ליקוי חמה: אתר הידען מדווח מאנטליה

אבי בליזובסקי

עשרות אלפי מדענים ואסטרונומים חובבים צפויים להגיע לאיזור אנטליה לחופי דרום תורכיה ב-29 במרס כדי לחזות בליקוי החמה המלא.”באנטליה לבדה צפויים להגיע עשרות אלפי אסטרונומים חובבים ומקצוענים מכל רחבי העולם” אמר אטילה אוזגוק, מנהל מחלקת האסטרונומיה במרכז המחקר קאנדילי באיסטנבול. באנטליה צפוי הליקוי להתרחש בסביבות השעה 14:00 זמן מקומי (13:00 שעון ישראל, המאחרת להכיל את שעון הקיץ). בדרכו יעבור הליקוי בתורכיה אתרי תיירות חמים ובהם איזור החוף ואיזור קאפאדוקיה.

אתר נאס”א מוסר כי לראשונה יערך מחקר משותף של אסטרונומים אמריקנים ולובים, שבשטח מדינתם עובר הליקוי לפני שהוא חוצה את הים התיכון לעבר תורכיה ובה גם יהיה שיא הליקוי מבחינת משך הזמן שבו מתרחש הליקוי המלא. מנאס”א נמסר כי המדבר הלובי עומד לחזות את ליקוי החמה הגדול ביותר.
.”בתורכיה אנו מצפים למזג אוויר טוב ואין סכנה של סופות חול במו בלוב שעלולים לפגוע בתצפית” אמר אוזגוק שהוסיף גם כי גישה קלה ושפע בתי מלון עושים את תורכיה עדיפה. מנהל המצפה הלאומי התורכי, טונקאי אוזיסיק, אמר כי מדובר בליקוי ארוך במיוחד של כמעט 4 דקות. לדבריו, המצפה שלו יבצע כמה ניסויים כדי לנתח את עטרת השמש, דבר שניתן לעשות רק בעת ליקוי, וכן לחקור את השפעת הליקוי על כוח המשיכה.
בעלי בתי מלון רבים באנטליה ובקפאדוקיה, אמרו לסוכנויות הידיעות כי החדרים שלהם הוזמנו מראש זמן רב, בעיקר בידי יפנים ואמריקנים. רשת טלוויזיה אמריקנית מתכננת לצלם את הליקוי מאתר החוף הדרומי סידה, בשילוב פרשנויות של מומחי נאס”א.

אתמול יצאה לאנטליה משלחת ובה כ-150 חברי האגודה הישראלית לאסטרונומיה, וביום שלישי יצטרפו אליהם עוד כמספר הזה נציגים של אוניברסיטת ת”א, אליהם מצטרף גם הח”מ.

נמשיך ונעדכן לפני, אחרי ואם הטכנולוגיה תסביר פנים אז גם בעת הליקוי מאנטליה.

ידען ליקוי חמה מלא 2006