תופעה נדירה: חור שחור מאיר ענן אבק

בסך הכל ידוע למדענים על גוף דומה אחד בלבד * החור השחור 'שוקל' פי 25 מהשמש

אבי בליזובסקי

An intermediate-mass black hole powers a nebula in the dwarf irregular galaxy Holmberg II. Image: David A. Aguilar, Harvard-Smithsonian Cente

קישור ישיר לדף זה:

מדען מאוניברסיטת לסטר בבריטניה השתתף בגילוי ענן אבק של גז המואר דווקא על ידי חור שחור. הגילוי של פרופ' מארטין וורד Ward)), הוא בסך הכל השני מסוגו.
ערפיליות הן ענן של אבק וגז שניתן לצפות בהן רק אם הן מוארות על ידי כוכבים. הממצא החדש היה בגלקסיה ננסית ובלתי סדירה הידועה בשם הולמברג-2. היא מוארת בידי קרני X מחור שחור גדול מהממוצע.
פרופ' וורד עבד על הגילוי ביחד עם פיליפ קארט (Kaaret) ואנדרי זראס (Zezas) ממרכז הארוארד-סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה.
“זוהי דוגמה טובה למה שניתן להשיג באמצעות שילוב נתונים מלווינים שונים”. אמר פרופ' וורד. הלווין צ'אנדרה נתן לנו את הנתונים לגבי קרינת X, וטלסקופ החלל האבל הוסיף מידע בתחום הנראה. באמצעות שילוב פיסות המידע לפאזל אחד, איתגרנו את התאוריות של היווצרות חורים שחורים. הדוגמה הנוספת היחידה של ערפילית המוארת על ידי חור שחור היא LMC X-1 בענן מגלן הגדול.:
ואולם, גילוי הולמברג 2 שונה במקצת מכיוון שהחור השחור בהולמברג הוא בגודל בינוני, השוקל פי 25 מהשמש. הרבה יותר מאסיבי מחורים שחורים קטנים הנמצאים במקום שבו היה כוכב אחד שסיים את חייו.

לידיעה בבי.סי.סי