מטוס שמסוגל לשנות את צורתו במהלך הטיסה יפותח בשנים הקרובות בטקסס ההשראה נשאבה ממעוף הציפור, ובפיתוח כלי התעופה המשתנה נעשה שימוש בחומרים מתוחכמים ובמערכות חישה, בקרה והפעלה בעלות יחס יעיל במיוחד בין החוזק למשקל
אבי בליזובסקי ובני רן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/morphplane120904.html
במסגרת תוכנית חומש בשווי 15 מיליון דולר לפיתוח טכנולוגיות חדשות לכלי תעופה נבונים, שוקדים חוקרים על פיתוח מה שנראה כאילו הגיע היישר מסרטי המדע הבידיוני – מטוס שמסוגל לשנות את צורתו במהלך הטיסה. ההשראה נשאבה ממעוף הציפור, ובפיתוח כלי התעופה המשתנה נעשה שימוש בחומרים מתוחכמים ובמערכות חישה, בקרה והפעלה בעלות יחס יעיל במיוחד בין החוזק למשקל. "היעד הסופי הוא לפתח כלי תעופה שיוכל לשנות את צורתו בדומה לציפור – כך שתתאים לדאייה, גלישה, המראה או נחיתה".
ד"ר ג'ון ולאסק, פרופסור עמית להנדסת תעופה בטקסס A&M, שוקד על פיתוח מה שנראה כאילו הגיע היישר מסרטי המדע הבידיוני – כלי תעופה שמסוגל לשנות את צורתו במהלך הטיסה. הפיתוח נעשה במסגרת תוכנית חומש בשווי 15 מיליון דולר לפיתוח טכנולוגיות חדשות לכלי תעופה נבונים שמסוגלים לשנות את צורתם, בהשראת מעוף הציפור. בפיתוח המטוס המשתנה נעשה שימוש בחומרים מתוחכמים ובמערכות חישה, בקרה והפעלה בעלות יחס יעיל במיוחד בין החוזק למשקל. היעד הסופי הוא לפתח כלי תעופה שיוכל לשנות את צורתו בדומה לציפור – כך שתתאים לדאייה, גלישה, המראה או נחיתה – אומר ולאסק.
כדי להגשים את החלום חברו NASA וטקסס A&M לשש אוניברסיטאות. הצוות פועל בארבעה תחומים נפרדים במכון של טקסס לחומרי ביו – ננו נובנים ומבנים ועופתיים. ולאסק עומד בראש מחקר האלגוריתמים והתוכנה שישלטו על שינוי הצורה של המטוסים והחלליות, והיישומים הראשונים יהיו בעיקר בכלי תעופה בלתי מאוישים.
המחקר של ולאסק מתמקד בבינה מלאכותית ובאלגוריתמים לבקרה מסתגלת שיאפשרו למחשב ללמוד כיצד לבקר את שינויי הצורה. כלי התעופה חייב להגיב לשינויים בצרכים ובתנאי הפעולה, וכעת חוקר ולאסק כיצד לפתח אלגוריתמים שילמדו את הסביבה ויגיבו לשינויים. בעקבות הלמידה קובעים האלגוריתמים איזה פעולות יש לבצע כדי להשיג את השילוב המתאים ביותר לתנאים – דוגמת הגובה, המהירות, הזווית ועוצמת המנוע.
האלגוריתם לומד כל העת על מנת להרחיב את בסיס הידע עליו הוא נסמך. את תוכנת הלימוד אפשר להוריד מכלי תעופה מסוים ולהעביר לכלי תעופה אחרים, על מנת שאף כלי תעופה לא יצטרך להתחיל ללמוד מאפס. "החלום יתגשם עוד בימיי. לא מדובר בתוכנית לעוד חמישים שנה. זהו אתגר משמעותי אבל אני בטוח שנעמוד בו" אמר ולאסק.
להודעה של אוני' טקסס
ידען התעופה
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~948252421~~~142&SiteName=hayadan