סיקור מקיף

תוכנית “אלף המלגות” תרמה לעליה של 40% בממוצע ציוניהם של תלמידי תיכון במדעים

אבי בליזובסקי, אתר הידען

שר המדע , התרבות והספורט,ח”כ אופיר פז-פינס הכריז על הצלחת תוכנית “אלף המלגות” בטקס סיום הפרויקט אשר התקיים ביום רביעי, 14 ביוני, 2006 באוניברסיטת תל-אביב. במהלך הטקס יוענקו פרסי הצטיינות לסטודנטים אשר השקיעו את מירב זמנם ועשו מאמצים לקידומם של התלמידים.
5.5 מיליון ₪ הושקעו בתוכנית אשר במהלכה חולקו 1000 מלגות לסטודנטים נזקקים מכל רחבי הארץ למדעים מדויקים, מדעי הטבע ומדעי הטכנולוגיה. בתמורה התחייב כל מלגאי לחנוך במשך 100 שעות תלמידים מכיתות י'-יב' מהפריפריה ושכונות מצוקה.
כ- 1500 תלמידים קיבלו סיוע בבחינות הבגרות במדעים על-מנת לאפשר להם לשפר את ציוניהם, להעלות את אחוז הזכאים לבגרות ולעודד אותם לבחור במקצועות אלה גם באקדמיה. הציון הממוצע לפני תחילת החניכה היה 56 ובסיומה, היה ממוצע ציוני המגן 81.
רציונאל נוסף של הפרויקט היה שילוב של אקדמיה וקהילה; כל האוניברסיטאות ומרבית המכללות למדעים, כמו גם קרנות לעידוד השכלה גבוהה, לקחו חלק בתכנית. משרד המדע, התרבות והספורט היה שותף לדאגת המוסדות להשכלה גבוהה נוכח הירידה המתמשכת והמדאיגה במספר הסטודנטים והתלמידים, במדעים השונים. נפגעה התשתית המדעית-מחקרית עתידית של ישראל. הפרויקט נועד להתחיל בשינוי מגמה זו כבר בשלב הבית-ספרי ואכן נחל הצלחה בתחום זה. ממדגם שנבדק עד כה עולה כי התלמידים אשר חונכו ע”י המלגאים שיפרו את ציונם במקצעות המדע בכ-% 40.

משרד המדע מודאג מאוד מירידת הפופולריות של תחום המדע בארץ, “בריחת המוחות” לחו”ל והירידה הדרסטית בתקציבים ממשלתיים למחקר. הפתרון, אומרת המדענית הראשית, פרופ' מינה טייכר, פשוט – “צריך להפוך מדענים לסלבריטאים”.

“אנחנו מארגנים סדרה של 13 תכניות טלוויזיה, משהו כמו מדען נולד”, הפתיעה היום פרופ' טייכר את המשתתפים בועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. שר המדע והטכנולוגיה, אופיר פינס, שהגיע לסקור את מדיניות משרדו ותקציביו לשנת 2006 בפני הוועדה, הביע תמיכה בפתרון היצירתי. “חל פיחות במעמדם של מדענים כמו חתני פרס נובל, שלא הצלחנו – ואולי גם לא ניסינו – להפוך אותם לגיבורי תרבות ולמודלים לחיקוי ולהשפעה על בני הנוער”, אמר פינס.

“מה שקורה הוא שהקצפת האיכותית, המוחות הכי טובים בישראל, מציעים להם הצעות מפתות בחוץ לארץ ואין לנו מענה”, הסביר יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח”כ זבולון אורלב. “דבר שני, תחומי מדע שלמים מתנוונים בגלל שהם לא כלכליים. למשל, בנושא רעידות אדמה, ותחומי החינוך והבריאות. לא בכל תחום היזם ישקיע במחקר. יש כאן תחומים שקשורים ישירות לביטחונו ורווחתו של האזרח ואי אפשר להסתפק בראיה כלכלית בלבד”.

ידען פרויקטי מדע לנוער

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~503116412~~~226&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.