תגלית: הדינוזאור הטורף הגדול ביותר * ריכוז 2001

2 מיני דינוזאורים לא ידועים נחשפו בארה”ב
21/06/2001
הנותרונייכוס המוזר וטורף קטן ממשפחת הזולוזאור חיו לפני 90 מיליון שנה ביער ביצתי

רויטרס, הארץ

מדענים, שחקרו תקופה מיסתורית בעידן הדינוזאורים, חפרו וחשפו במדינת ניו מקסיקו שני מינים חדשים של דינוזאורים. אחד המינים, שלדברי החוקרים הוא “מאוד מאוד מוזר”, משתייך לאותה שושלת יוחסין של טורף-העל טירנוזאורוס רקס, אך הסתפק באכילת צמחים.

הפליאונתולוגים ג'ים קירקלנד ודאג וולף, שהכריזו על התגלית, אמרו ששני הדינוזאורים – הנותרונייכוס המוזר וטורף קטן ממשפחת הזולוזאור שעדיין לא ניתן לו שם – חיו לפני 90 מיליון שנה ביער ביצתי. לשניהם היו מאפיינים דמויי-ציפור, ושניהם היו ככל הנראה עטויי נוצות. הם נמצאו במרחק של פחות מקילומטר זה מזה, ליד
הגבול שבין ניו מקסיקו ואריזונה, באזור המכונה אגן זוני, שהיה במרחק של כמה קילומטרים מחופי ים, שרוחבו כ-1,600 ק”מ, אשר חילק את צפון אמריקה. באותה תקופה – אמצע תקופת הקרטיקון של עידן המזוזואיקון
– היתה התחממות קיצונית בכדור הארץ, שהמיסה את כיפות הקרח בקטבים, העלתה את גובה האוקיינוסים במידה ניכרת והפחיתה את כמות האדמה היבשה על הפלנטה. כמעט שלא נמצאו מאובנים של דינוזאורים מתקופה זו. “הגילוי פותח צוהר לתקופה שאלמלא כן לא היינו יודעים עליה”, אמר טום הולץ, פליאונתולוג באוניברסיטת מרילנד שתרם למחקר.

נותרונייכוס הוא חבר במחלקת התרופודים של הדינוזאורים אוכלי הבשר, הכוללים את הטירנוזאורוס והאלוזאורוס, אך הוא ככל הנראה התפתח להיות צמחוני, אמר קירקלנד, פליאונתולוג המדינה של יוטה. הוא שקל כטונה, אורכו היה כ-4.5 עד 6 מטרים והוא התנשא לגובה של כ-3.5-3 מ'. הוא היה דו-רגלי, וצעד זקוף יותר מקרוביו הטורפים. היה לו צוואר ארוך ודק, זרועות ארוכות, ידיים זריזות, טפרים מעוקלים באורך של כ-10 ס”מ על אצבעותיו, בטן גדולה, ראש קטן, שיניים דמויות עלים שהתאימו לקציצת ירקות וזנב קצר יחסית.

הנותרונייכוס הוא הדינוזאור הראשון מקבוצת הדינוזאורים הנקראת תריזינוזאוס שנמצא בארצות הברית. הדינוזאורים האחרים המשתייכים לקבוצה נמצאו בסין ובמונגוליה. קירקלנד אמר שהדינוזאור מזכיר לו יונקים גדולים ואטיים, בעלי טפרים גדולים, שחיו בעידן הקרח
ונכחדו לפני עשרת אלפים שנה. “מקבילה מודרנית יכולה להיות הפנדה, שגם היא צמחונית אף שהתפתחה מאוכלי בשר”, אמר הולץ.

על המאובן של הנותרונייכוס לא נמצאו נוצות, אך החוקרים משערים שלדינוזאור היו נוצות שלא השאירו כל סימן בסביבה הבוצית שבה נמצא.

הזולוזאור קטן יותר מהנותרונייכוס: אורכו כשניים וחצי מטר וגובהו כמטר. גופו מזכיר את זה של הטירנוזאורוס, הגדול הרבה יותר, אך לזולוזאור יש זרועות ארוכות יותר באופן יחסי. הוא ניזון מלטאות ומיונקים קטנים. וולף כינה את הזולוזאור “הקויוט
של תקופת הקרטיקון”.

גם על הזולוזאור לא נמצאו נוצות, אך החוקרים משערים שהיו לו נוצות סביב הראש, לאורך גבו, הידיים והרגליים.

ציור של נותרונייכוס. “מקבילה מודרנית יכולה להיות הפנדה”

ציור של זולוזאור. “הקויוט של תקופת הקרטיקון”

notronypus.jpg

מאובנים שנמצאו בברזיל שייכים אולי לדינוזאור הקדום בעולם
26/05/2001 הממצאים – גולגולת ועמוד שדרה האופייניים
לדינוזאורים שחיו לפני כ-240 מיליון שנה

חוקרי מאובנים גילו במהלך עבודות בדרום ברזיל מאובנים, של מה שעשוי להיות אחד הדינוזאורים הקדמונים בעולם. החוקר חורחה פריגולו אמר ביום שישי כי המאובנים – גולגולת ועמוד שדרה – אופייניים לדינוזאורים שחיו לפני 235 עד 241 מיליון שנה. המאובנים הקדומים ביותר שנמצאו עד כה היו בני 210-230 מיליון שנה.

הממצאים נתגלו במקרה באזור דונה פרנציסקה, בעת עבודות סלילת כביש. זמן קצר אחרי מציאת המאובנים, אמר פריגולו: “יש מאובנים רבים שעדיין שקועים בסלעים. הדגימות שהוצאנו טיפוסיות לדינוזאורים, אולם דגימות אחרות, פרימיטיבטיות יותר, הן של תיקודונטים (אבות הדינוזאורים)”.

“בן דודו של הדינוזאור טי רקס” התגלה בבריטניה

13/05/2001
לצד שלד האיאוטירנוס נמצא שלד של טרפו – ולדוזאורוס אוכל צמחים

סוכנויות הידיעות

זן חדש לגמרי של דינוזאור טורף, “בן דוד” של הטירנוזאורוס רקס, התגלה באי וייט שבתעלת למאנש, מדרום לעיר פורטסמות. זהו אחד הממצאים הארכיאולוגיים המשמעותים ביותר שהתגלו בבריטניה.

איאוטירנוס לנגי – שנקרא על שמו של גווין לנג, אספן מקומי שמצא את העצם הראשונה – היה טארופוד טורף בגובה 4.5 מטר, שחי בתקופת הקריטסיאוס, לפני כ-120 עד 125 מיליון שנה.

עצמות הדינוזאור, שהתגלו על קצה צוק ליד כפר ברידג'סטון הסמוך לניופורט, עוררו התרגשות רבה בקרב מדענים מרחבי העולם, הואיל והממצאים משלימים חוליה חסרה בשרשרת האבולוציונית של הטי רקס וטורפים אחרים שהופיעו בעת מאוחרת יותר. מן הממצאים עולה, כי ככל הנראה היה האיאוטירנוס מאבותיו של הטי רקס.

בין היתר, משערים המדענים כי האיאוטירנוס הוא גם קרוב של הוולוקריאפטור – דינוזאור טורף שהתפרסם בסרט הקולנוע “פארק היורה”. כמה מחברי צוות המחקר העלו סברה לפיה כל שלושת הדינוזאורים – איאוטירנוס, טי רקס והוולורקיאפטור – התפתחו בתקופת היורה המאוחרת לפני 140 מיליון שנה, מזן בלתי ידוע של דינוזאור טורף קטן, הדומה לוולוקריאפטור.

שלד האיאוטירנוס לנגי נמצא לצד שלד נוסף של דינוזאור אוכל צמחים מאותה תקופה – הולדוזאורוס, זן שהיה למאכל הדינוזאורים הטורפים. שלד האיאוטירנוס הוא אחד מארבעה שלדים של דינוזאורים טורפים שנמצאו בשלמותם בבריטניה.

תגלית: הדינוזאור הטורף הגדול ביותר

חוקרים בפטגוניה גילו עצמות השייכות, ככל הנראה, לדינוזאור הטורף הגדול ביותר שהתגלה עד כה. בחפירות התגלו עצמות של חמישה דינוזאורים נוספים השייכים למין זה, שלא היה מוכר עד כה.

החוקרים אומרים שגילוי שרידי הדינוזאורים בסמיכות זה לזה, קורא תיגר על ההנחה שהדינוזאורים הטורפים הגדולים נהגו להתבודד, ומעלה את האפשרות שהם חיו וצדו בחבורות.

הדינוזאורים שהתגלו חיו לפני כ-100 מיליון שנים. היו להם זנב ורגלים קדמיות קצרות, גולגולת ארוכה וצרה ומלתעות בצורת מספריים.

החוקרים לא מצאו שלד שלם, אבל בהסתמך על העצמות שהשתמרו הם מעריכים שמשקל דינוזאור ממין זה היה כ-9 טונות ואורכו הגיע לכמעט 14 מטרים. לשם השוואה, אורכו של הדינוזאור הטורף שנחשב עד כה לגדול ביותר, ג'יגנטוזאורוס שמו, הגיע לכ-12.5 מטרים ואורכו של הטי-רקס לכ-12 מטרים.

החוקרים סבורים שהדינוזאור החדש, ששמו טרם פורסם, היה קרוב משפחה של הג'יגנטוזאורוס. “הוא נראה אכזר כמוהו וכמו הטי-רקס, אם לא רע יותר”, אמר ד”ר פיליפ קרי, אחד מחברי הצוות הקנדים, בראיון לבי-בי-סי. “לבחור הזה היה חוטם ארוך, גולגולת ארוכה ושינים חדות במידה שלא תיאמן”.

החפירות באתר, למרגלות הרי האנדים, החלו ב-,'95 לאחר שחקלאי מקומי הוביל לשם פלאונתולוג מהמוזיאון העירוני ע”ש כרמן פונס. החוקרים גילו באתר חיות שנלכדו בקרקע הבוצית של אותה עת והשתמרו.

חוקרים מקנדה וארה”ב הצטרפו לעמיתיהם הארגנטינאים ב-.'97 כשנתקלו לראשונה בעצמות המין החדש, הם חשבו שמדובר בעוד ג'יגנטוזאורוס. מאוחר יותר הבינו החוקרים שמדובר במין חדש לגמרי, שהוא קרוב משפחה של הג'יגנטוזאורוס.

החוקרים הודיעו על גילוי המין החדש לפני כשנה, אבל רק אתמול הם חשפו אותו ומסרו על אודותיו פרטים נוספים. הם העריכו שגודלו של הדינוזאור קרוב לגבולות הגודל האפשרי לדינוזאורים – טורף יבשתי גדול יותר היה מתקשה לצוד.

עצמות הדינוזאור שהתגלה בפטגוניה. משקלו היה 9 טונות, ואורכו 14 מטר. “אכזר כמו הטי-רקס, אם לא רע יותר”, אומרים החוקרים (תצלום: אי-פי)