סיקור מקיף

תאי דלק: מקור האנרגייה של מכונית העתיד

בדיימלר קרייזלר מאמינים שמכוניות העתיד, או לפחות חלקן, יונעו באמצעות תאי דלק

בני רן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/fcell210704.html

בכתבה קודמת הסברנו מדוע בחברת דיימלר קרייזלר מאמינים שהמכוניות ההיברידיות, ששר האוצר אישר לא מכבר להפחית את המס המוטל עליהן, אינן בהכרח הפיתרון האולטימטיבי לשמירה על איכות הסביבה ולעתודות הנפט המצטמצמות. ד”ר ליאופולד מיקוליק, סגן נשיא לפיתוח יחידות כוח בחטיבת מרצדס של דיימלר קרייזלר, מנה בכנס שערכה לאחרונה החברה בשטוטגרט, גרמניה, כמה סיבות לחוסר ההתלהבות מהמנועים ההיברידיים המשלבים בין מנוע בעירה פנימית לבין מנוע חשמלי: ראשית, מאחר ומדובר בשילוב בין שני מנועים, ויש צורך גם במצברים כבדים, הרי שתוספת המשקל מקזזת במידה רבה את החיסכון בדלק. שנית, הייצור של המנועים ההיברידיים מורכב ויקר, ובסופו של דבר עדיין צורכת המכונית בנזין או סולר – שלא ברור אם יהיו בנמצא גם בעוד מספר עשרות שנים. לפיכך, מאמינים בדיימלר קרייזלר שמנועי תא דלק הם אלו שיהוו פיתרון מרכזי וחשוב בעתיד.

למבקרי הכנס בשטוטגרט ניתנה ההזדמנות לנסוע באוטובוס עירוני מתוצרת מרצדס המונע בתא דלק, ולנהוג בדגם מסדרה A של מרצדס המונע בתא דלק. המכונית נוסעת בזמזום חרישי ומהמפלט בוקעים אדי מים בלבד, בדיוק כמו מזרבובית הקומקום: אין זיהום סביבתי – לא בחומרים מזיקים ולא ברעש. אין פלא שהמימן, עליו מבוססים תאי הדלק, נחשב בעיני דיימלר קרייזלר לדלק העתיד. אולם, נותרו עדיין שני אתגרים עיקריים – אומר ד”ר הרברט קוהלר, סגן נשיא למחקר מרכבים וחטיבות כוח ומנהל ראשי לשמירה על איכות הסביבה בדיימלר קרייזלר: לא ברורה לפי שעה הכדאיות הכלכלית של ייצור תאי הדלק ולא נמצא עדיין פיתרון לבעיית התשתיות והאחסון (יש צורך בתחנות דלק, מיכליות, מרכזי הפצה וכדומה).

כדי להתמודד עם אתגרים אלה, אומר ד”ר קוהלר, נחוץ שיתוף פעולה כלל עולמי מצד תעשיית האנרגיה והפוליטיקאים. מרצדס בנץ, כיום חטיבה של דיימלר קרייזלר, עורכת ניסויים בתאי דלק מבוססי מימן מזה עשר שנים – מאז מאי 1994. כיום עורכת החברה ניסוי בצי של שישים כלי רכב בעלי תאי דלק בכמה ערים בארה”ב, יפאן, סינגפור וגרמניה. כלי הרכב עוברים מבחנים יום יומיים במטרה להביא את המוצר לבשלות. במהלך השנים הצליחה החברה להקטין את הממדים והמשקל של תאי הדלק ולשפר בצורה משמעותית את הביצועים והיעילות שלהם. לבעיית ההתנעה בטמפרטורות נמוכות בהן קופא המימן הצליחה מרצדס למצוא פיתרון, אומר ד”ר קוהלר, אך קיימות בעיות נוספות שלא נפתרו עדיין דוגמת אורך החיים של הרכיבים והמורכבות של המערכת. מרצדס מתכוונת לערוך בחמש השנים הקרובות ניסויים נרחבים יותר בצי של כמה מאות כלי רכב המונעים בתאי דלק, והיעד הוא להגיע לייצור המוני בשנת 2012.

אז באיזה מכונית ניסע בעתיד? ד”ר מיקוליק אומר שאם היינו שואלים שאלה דומה לפני מאה שנים, איש לא היה מעלה על דעתו שכיום יונעו עדיין המכוניות באמצעות מנוע הבעירה הפנימית המסורבל, היקר, מכלה עתודות הנפט ומזהם האוויר. משום כך נמנעת החברה מלקבוע תחזית נחרצת, והנחת העבודה שלה, שנשמעת – חייבים להודות – כאפשרות הסבירה ביותר, היא שבעוד מספר עשרות שנים יכלול צי הרכב העולמי תמהיל של ארבעת הסוגים העיקריים של המנועים: בנזין, דיזל, מנועים היברידיים ומנועי תא דלק. כל אחד מהם יתאים למטרות אחרות, וכל לקוח יבחר מנוע בהתאם לצרכיו והעדפותיו. בדיוק כמו היום – אבל המבחר יהיה עשיר יותר, ויכלול אפשרויות חסכוניות ונקיות יותר.

ידען אנרגיה חליפית ותחבורה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~900564529~~~170&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.