שפיצר איתר גלקסיות רחוקות שלא נראו עד כה

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spitzer040305.html

טלסקופ החלל שפיצר, הפועל בתחום האינפרה אדום חפר לתוך אבק הכוכבים ואיתר גלקסיות חבויות הנמצאות למעלה מ-11 מיליארד שנות אור מכדור הארץ.
במאמר שפורסם השבוע, תיארו המדענים כיצד הם השתמשו בטלסקופ כדי לאתר את הגלקסיות הללו, הבוהקות ביותר ביקום.
הגלקסיות זוהרות באור השקול ל-10 טריליון שמשות אך הן כל כך רחוקות וכל כך ספוגות באבק קוסמי עד שהן היו למעשה בלתי נראות עד עכשיו.
“אנחנו רואים גלקסיות שהן למעשה בלתי נראות” אמר דן וידמן (Weedman ) מאוניברסיטת קורנל באיתקה, ניו יורק, שותף לתגלית ולמאמר שפורסם באסטרופיסיקל ג'ורנל לטרס.
“באמצעות חקר הגלקסיות הללו נקבל מושג טוב יותר על ההסטוריה של הגלקסיה שלנו” אמר ג'יימס הוק (Houck), המדען המוביל של המחקר, אף הוא מקורנל.

הטלסקופ שפיצר, שעלותו 670 מיליון דולר שוגר באוגוסט 2003. הוא מנוהל בידי המעבדה להינע סילוני של נאס”א בפסדינה.
“לוויני אינפרה-אדום קודמים רמזו על קיומם של גלקסיות מאובקות דומות לפני 20 שנה אך גלקסיות אלה היו הרבה יותר קרובות. היינו צריכים לחכות לשפיצר כדי לחדור רחוק מספיק במעמקי היקום כדי למצוא אותם.” אמר וידמן.

ידען אסטרופיסיקה 4 – גלקסיות