שמועות על השלמת פרויקט הגנום הקפיצו את מניות “סלרה”

מניות חברת “סלרה” עלו ביומיים האחרונים בכ-%47, והמניה נסחרה במחזורי מסחר הגדולים פי 3.5 מהממוצע. זאת בעקבות שמועות בוול סטריט כי החברה סיימה להכין את מה שהיא מכנה “טיוטה ראשונה של גנום האדם”.

הטיוטה אמורה להכיל את פענוח הקוד הגנטי של גנום האדם, עם מספר טעויות וחלקים לא מפוענחים.

סלרה, חברה אמריקאית פרטית שבסיסה במרילנד, מתחרה בפרויקט הגנום הציבורי – בו שותפים מדענים מאוניברסיטאות מכל העולם שממומנות מכספי ציבור – במטרה לפענח ראשונה את גנום האדם.

פיענוח הגנום האנושי דורש את זיהוי הסדר של כ-3 מיליארד בסיסי הדנ”א, המהווים יחד את גנום האדם. מאחר שברצף בסיסי הדנ”א כתובות כל ההוראות המורכבות והמסובכות להתפתחות האדם, מרגע ההתעברות ואילך, השגת טיוטה ראשונה של הרצף – והשלמת “עותק סופי” שלו בעוד שנה-שנתיים – צפויה להוות ציון דרך משמעותי בהסטוריה של הביולוגיה.

“השגת ספר ההוראות הגנטי יהיה רגע מסחרר – כל הביולוגיה והרפואה הולכים להתחלק למה שידענו לפניו ומה שנדע אחריו”, אמר ל”הארץ” ד”ר אריק לנדר, מנהל מרכז הגנום במכון ווייטהד ב-MIT, אחד ממרכזי המחקר המובילים בפרויקט הגנום הציבורי.

כתב רשת בי-בי-סי טען שלשום כי גורם בסלרה אמר לו שהחברה סיימה למעשה לפענח את גנום האדם בסוף השבוע, ותפרסם הודעה רשמית על כך היום.

דוברת החברה, הת'ר קולובסקי, מסרה אתמול ל”הארץ”, כי הטיוטה עשויה להתפרסם בכל אחד מהימים הקרובים, אולם סרבה לנקוב בתאריך מדויק. סלרה ופרויקט הגנום הציבורי נכנסו בחודשים האחרונים ללוח זמנים מואץ, ושניהם הודיעו כי יפרסמו טיוטה ראשונה של הגנום החודש.

מדענים אמרו אתמול שמאחר וסלרה טרם פירסמה ברבים את נתוני הפיענוח שביצעה, עדיין לא ברור כמה טעויות יהיו בטיוטה שלה ועד כמה מהימנה שיטת הפיענוח שלה, השונה מהשיטה של הפרויקט הציבורי. סלרה אינה צפויה להעמיד את תוצאות המחקר שלה לרשות הציבור, לפחות עד סוף שנה זו. החברה מאפשרת לחברות תרופות להשתמש במידע תמורת תשלום.
{הופיע בעיתון הארץ, 7/6/2000}