סיקור מקיף

שליטה בדיוק מירבי

שבבים זעירים עשויים לגרום למהפכה בכל תחומי הניהול של שרשרת האספקה * המדף בסופרמרקט ישדר בעצמו ליצרן מתי צריך לחדש את המלאי

דיויד מ. יואלט, InformationWeek

טכנולוגיה מהפכנית – בערך בגודל של גרגר סוכר ובעלות של ממתק כלשהו בקיוסק – מבטיחה לגרום למהפכה בניהולה של שרשרת האספקה, ולאפשר לחברות לעקוב אחרי מוצרים מהשלבים המוקדמים של הייצור ועד שהם יילקחו מהמדף בחנות על ידי הלקוח, ובכל שלב בין לבין. תגי זיהוי בתדר רדיו (Radio Frequency ID – RFID) הכוללים שבב זעיר, הולכים ומתקרבים לתווית-מחיר שעשויה להקפיץ אותם מתחום יישומי הייחוד לסביבות הייצור, ההפצה והקמעונאות של המיינסטרים. חברות מוצרי צריכה בעלות שם עולמי, כולל Procter & Gamble, Target, Unilever ו- Wal-Mart, מוכנות להשתמש בהתקנים הללו.
כשמחברים אותם למשטחי שינוע, למכולות או אפילו לפריטים בודדים, תגי RFID יכולים להעניק ליצרנים, מפיצים וקמעונאים בקרה ושליטה חסרות-תקדים על מצאי, משלוחים ותחומים לוגיסטיים אחרים. נתוני זמן-האמת אשר מחוללים התגים כאשר המוצרים נעים בנתיבם, עשויים לסייע לעסקים לקבל החלטות מהירות יותר, ולשפר את היעילות ואת פריון העבודה בתחומים רבים, כולל האופן בו מטפלים בחשבוניות ובתשלומים. לדוגמה, כאשר משטח ועליו מוצרים מוכנס למחסן של הקמעונאי, אותות של תג ה- RFID יכולים להפעיל ביצוע של תשלום אלקטרוני לחברת ההובלות, ולבטל לחלוטין את הצורך בתעודות משלוח, אומר סיימון אליס, עתידן שרשרת האספקה ב- Unilever.

הרעיון הזה קיים כבר מזה עשרות שנים, אך עד כה נמנעו מהיישום שלו, בין היתר בשל העלות של התגים, שנעה בעבר בין פחות מדולר אחד, לעשרים דולרים. כעת העלות הפוטנציאלית צנחה לבערך חמישה סנט, שכן Auto-ID Center ב- MIT (Massachusetts Institute of Technology), הממומן על ידי גורמים מסחריים, מצא דרכים לייצר שבבים זולים בכמויות, בהתבסס על תקני פיתוח. “יש צורך בכמויות גדולות”, אומר קווין אשטון, מנכ”ל ה- Auto-ID Center. “אם אתה מייצר מיליארדי יחידות, הם לא יעלו יותר מ- 5 סנט”. אשטון חשף בכנס InformationWeek שהתקיים בשבוע שעבר בטוסון, אריזונה, את אחד השבבים הזולים הראשונים, אשר פותחו לאחרונה על ידי Alien Technology Corp.

עם העסקים העומדים מאחורי הפרוייקט, ייצור המוני לא יאחר לבוא. מאז שהוקם ה- Auto-ID Center לפני שלוש שנים, מספר העסקים החברים גדל ל- 67. בנוסף לארבע החברות שהוזכרו לעיל, נותני החסות כוללים את קוקה-קולה, משרד ההגנה האמריקני, Kraft, Johnson & Johnson ו- Pfizer. אם Procter & Gamble תאמץ את הרעיון במלואו, היא תוכל, לבדה, להשתמש בשני מיליארדי שבבים בשנה, על פי כתבה שתתפרסם בגליון אוקטובר של כתב העת Optimize, ירחון האחות של InformationWeek האמריקני.

ענקי המסחר הקמעונאי, כמו Wal-Mart, ייצרו ביקוש שיילך ויגבר, לתגי RFID ולחומרה ולתוכנה הדרושות לצורך השימוש בהם, אם החברות הללו ידחקו בשותפותיהן העיסקיות לאמץ את הטכנולוגיה על מנת לשפר את שיתוף הפעולה בשרשרת האספקה. “אם הם יישמו את ה- RFID ויהיו לכך תוצאות טובות, הדבר ממש יפתח את השוק”, אומר דיפאק שטי, אנליסט בחברת Frost and Sullivan.

חברת Home Depot Inc אומרת שבהתאם לתוצאות של בדיקה האמורה להתבצע בקרוב, החברה עשויה לחבר תגי RFID לכל 50,000 המוצרים שהיא מוכרת. אם זה יקרה, ברשת החנויות צופים שיצרנים ומפיצים יתבקשו להצטרף ליוזמה, אומר סמנכ”ל מערכות מידע גארי קוקרן. התוכנית הנסיונית דורשת הוספת תגי RFID לסחורות בהזמנה מיוחדת בחנויות באיזור בוסטון על מנת שאפשר יהיה לאתר אותן בקלות יתרה כאשר לקוח מגיע כדי לקחת אותן, אומר קוקרן.

Unilever מבצעת בדיקה בת שלושה שלבים של טכנולוגיית RFID, אשר מתבססת על תקני הפיתוח של ה- Auto-ID Center. הבדיקה כוללת בחינה של התגים על משטחי שינוע, מכולות, ובסופו של דבר על פריטים בודדים. Unilever השתתפה גם בנסיון של רשת המרכולים Safeway Inc, שהסתיים לפני מספר חודשים באנגליה. “אני יכול בקלות לראות אותנו משקיעים ביישומים ברמת משטחי השינוע בסוף השנה הבאה או בתחילת שנת 2004”, אומר אליס.

כדי להגיע להשקה מלאה של הפתרון, בנוסף לתגי ה- RFID, יש צורך בסורקים שיעבדו עם התגים, ושירותים עבור חברות שזקוקות לעזרה באינטגרציה, אומר אליס. ה- Auto-ID Center אמור לפרסם תקן מלא ושלם במחצית השנייה של השנה הבאה. “כדי שהטכנולוגיה הזאת תספק את התועלות המצופות, יהיה צורך בגישה אחידה, וזה איננו מה שיש לנו כיום”, אומר אליס.

Unilever עובדת ביחד עם חברת השכרת משטחי השינוע CHEP International על פיתוח משטחי שינוע הניתנים לשימוש חוזר, אשר כוללים תגי RFID מובנים ועם RedPrairie Corp על יישומים לניהול מחסנים, אשר עובדים עם תגי RFID. אולם יש עדיין עבודה רבה. Unilever טרם בחנה כיצד נתוני ה- RFID ינוהלו ביישומי ה- SAP שלה או כיצד מקורות חדשים של נתונים ישפיעו על מסדי הנתונים שלה. “עדיין לא לגמרי ברור כיצד תעבוד כל המערכת”, אומר אליס.

חברות תוכנה גם צריכות להחליט איך המערכות שלהן יעבדו את הכמויות האדירות של הנתונים אשר ייוצרו, פוטנציאלית, על ידי טכנולוגיית RFID. “מדובר בכמויות אדירות של עיסקאות, ונתונים בהיקפים של עשרות או מאות טרה-בייטים”, אומר ג'ון צ'ורלי, מנהל פיתוח בכיר של מוצרי ניהול מחסנים ומצאי באורקל. אורקל, SAP וחברות אחרות משפרות את יישומיהן כך שיתמכו ב- RFID.

תועלת פוטנציאלית אחת של הטכנולוגיה, היכולת לעקוב אחרי פריטים לאחר שנרכשו, עשויה להקל על יצרנים לזהות מוצרים פגומים או לספק שירותים. לדוגמה, תג RFID שניתן יהיה לחבר באמצעות ריסוס, מפותח על ידי Marshall, מרכז התעופה והחלל של NASA, והוא יהיה זמין לשימושים מסחריים בתוך שלוש עד חמש שנים, ויצרניות מכוניות יוכלו להשתמש בו על מנת לפקח על חלקים בפס הייצור, ומאוחר יותר, כדי לבצע שירות לאותם חלקים, כך מספר פרד שראם, מנהל מחקר סיכון-גבוה ב- Marshall. עם זאת, יכולות כאלו יוכלו לגרום לרתיעה אצל צרכנים שיחששו מכך שעוקבים אחריהם או שדיוקן שלהם יתועד לצרכים שיווקיים. מומחים טוענים שניתן לכבות התקנים אלו, אשר משדרים אותות למרחקים קצרים אל קוראי RFID, ולכן אין מקום לדאגה. ובכל זאת, בשל חששות אפשריים לחדירה לפרטיות, Unilever איננה מוכנה עדיין להשתמש בתגים על מוצרים פרטניים. “צריך שיהיה לנו מושג הרבה יותר ברור בנוגע למה שחושבים הצרכנים”, אומר אליס.

והעלות נותרת סוגייה שיש להכריע בגינה, לגבי מוצרים מסויימים. תג RFID “איננו משתלם כלכלית על מסטיק”, אומר ג'ף מרטין, מנהל מרכז המצויינות העולמי של Wm. Wrigley Jr. Co. “אפילו ברמת הקופסה או משטח השינוע, זה פשוט לא בתוכניות שלנו כרגע”. כדי שהם יהיו מעשיים ליישומי קמעונאות מסויימים, תגי RFID צריכים לעלות סנט אחד או אפילו פחות, אומר כריסטיאן נול, סמנכ”ל שרשרת האספקה העולמית בחברת SAP.

לעומת זאת, חברות אחרות אינן מחכות. Old Dominion Freight Line Inc משתמשת בתגי RFID על 12,000 יחידות של ציוד תובלה כדי לפקח על מצאי במגרש הסחורות, לעקוב אחרי משלוחים, ולבקר את פריון העבודה של העובדים. התוצאה: החזר הוצאות בתוך שנה אחת. “זה חוסך זמן בעבודה פקידותית ומסייע לנו לנהל את מגרש הסחורות”, אומר דייוויד קונגדון, נשיא ומנכ”ל.

עלותם של תגי ה- RFID צונחת מדולרים לסנטים, ויותר-ויותר מקצועני טכנולוגיה עיסקית ישלפו את הפנקסים ויתחילו לחשב מתי והיכן להשתמש בהתקנים אלו. “קל מאוד להתעסק בעלותו של השבב”, אומר אליס מ- Unilever. “בסופו של דבר, העניין הוא מה שאתה חוסך”.

-בהכנת הכתבה השתתפו ג'ון פולי, רובין גאריס, מרי הייז ושריל רוזן.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~342543801~~~179&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.