שיתוף פעולה בין האבל למצפים בהאוואי הביא לגילוי העצם המרוחק ביותר

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/farthest_galaxy.html

גילוי הנותן לנו הצצה אחורנית לזמן שבו היקום היה בן 750 מיליון שנה נעשה בידי צוות אסטרופיסיקאים האומרים כי גילו גלקסיות זעירות המהוות את העצם הרחוק ביותר הידוע מכדור הארץ.
“אנחנו משוכנעים שזהו העצם הרחוק ביותר הידעו” אמר האסטרונום ריצ'ארד אליס Ellis מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה ביום ראשון השבוע על הגלקסיה הנמצאת בערך במרחק 13 מיליארד שנות אור מאיתנו.
הצוות חשף גלקסיה חיוורת תוך שימוש בשני הטלסקופים החזקים ביותר הידועים –זה שבחלל ואחר שבהוואי, בסיוע הגדלה טבעית שסופקה בידי צביר גלקסיות מאסיבי הנמצא בינינו לבין הגלקסיה העתיקה. התג הגרוויטציוני של הצביר, הקרוי אבל 2218 משקף את האור של הגלקסיה המרוחקת ומגביר אותו פי כמה וכמה.
. תהליך ההגדלה שהוצע בתחילה על ידי אלברט איינשטיין ידוע בשם עדשה כבידתית, והוא מייצר תמונה כפולה של הגלקסיה. ללא ההגדלה של בערך פי 25 שהתאפשר בזכות הצביר שנמצא בדרך, עצם ראשוני זה היה נעלם אל מתחת לסף הגילוי של כל טלסקופ הקיים כיום” אמר האסטרונום ז'אן-פול קניב Kneib, אף הוא מקאלטק וממצפה מידי-פירנס בצרפת.

התגלית מספקת הצצה נדירה לזמן שבו נוצרו הגלקסיות הראשונות ובכך הסתיימה תקופה אותה הקוסמולגים מכנים עידן החושך. אומר רוברט קירשנר, אסטרונום ממרכז הארווארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה בקיימברידג', מסצ'וסטס.
“האפשרות היא שבתצפית זו אנו מציצים לראשית הזמן” אומר קירשנר, שלא היה קשור לתצפית. “אנשים היו שם קודם לכן רק בדמיון – וכעת אנו מקבלים את העובדות.”
טלסקופ החלל האבל חשף את התצלום הראשון של גלקסיה זו והוא מגובה על ידי הטלסקופ בקוטר 10 מטרים במצפה קק שעל הר מאונה קיאה. בהוואי. קוטר הגלקסיה הוא כאלפיים שנות אור, כלומר הרבה יותר קטנה משביל החלב, שקוטרה בערך 100,000 שנות אור.
הקוסמולוגים הניחו כי הגלקסיות הראשונות הכילו כוכבים השונים מאלו שנוצרו בשלבים מאוחרים יותר של היקום, ואולם הניתוח של הגלקסיה שהתגלתה מראה שזו גלקסיה סטנדרטית וסוג כזה היה נפוץ מיד לאחר תום התקופה האפלה. אומר אליס. “הדבר מאוד מעניין אם הוא נכון”, אמר קירשנר. איש אינו יודע כמה זמן ארכה תקופת האפלה לאחר המפץ הגדול שהתרחש לפני 13.7 מיליארד שנים.
הגילוי פורסם במהלך הפגישה השנתית של האגודה האמריקנית לקידום המדע בסיאטל. פרטים נוספים יופיעו בגליון הקרוב של האסטרופיסיקל ג'ורנל.
ידען אסטרופיסיקה 3 – ראשית היקום