שיר מוכר מכוכב רחוק

מדענים גילו מכנה משותף בין השמש לבין אלפא קנטאורי A, הרעידות הפנימיות שלהם.
הצצה כיצד תיראה השמש בעוד מיליארד וחצי שנים

אבי בליזובסקי

הדמיה גרפית של גלים אקוסטיים בתוך כוכב דמוי השמש

גלי קול החולפים דרך השמש גילו כמה מהסודות הפנימיים ביותר של הכוכב. כעת לראשונה, שמעו האסטרונומים את השיר הקלוש בתוך נקודת אור אחרת, חהמנגינה נשמעת מוכרת.

האזנה לפנימה של השמש הרחבי את הידע שלנו על מעגלי האנרגיה הרוחשים במעמקיה. אבל אם נשים סטטוסקופ על כוכבים אחרים הוכחו כקשים בגלל חולשת גלי הקול.
כעת הודיעו אסטרונומים שוויצרים כי גילו תנודות קלות בכוכב דמוי השמש, אלפא סנטאורי, המרוחק כ-4 שנות אור מכאן.

התצפיות החדשות שנערכו בחודש מאי במצפה האירופי הדרומי בצ'ילה, חשפו את פעימות הכוכב במעגלים של שבע דקות.
במשך עשורים, האזינו מדענים החוקרים את השמש למעמקי השמש, באופן דומה לכך שגיאולוגים מנטרים גלים סיסמיים המונעים על ידי רעידות אדמה כדי ללמוד אודות פנימו הפעיל של כדור הארץ.
בגלעין השמש, פולטות ריאקציות גרעיניות כמויות גדולות של אנרגיה. הגז הכמעט רותח מבעבע למעלה במהירות הקול.

הידעת – אלפא קנטאורי הוא אחד מהכוכבים הבולטים ביותר בשמי הדרום והיו עצם שעבדו אליו בנילוס הקדמון.

תהליך ההולכה של החומר בתוך השמש יוצר רעש, דומה לזה של מים בתוך סיר המתחיל לרתוח. גלי הקול עוברים מחדש בתוך פנימה של המשמ ומשתקפים על פני השטח כשהם מבצעים אוסציליקציה הנראית לעין.
ה”צלצול” של השמש ידוע היטב, והוא נותן מידע אודות התנאים הפיסיים מתחת לפני השטח. הרעידות הקלושות בכוכבים אחרים הוכח כ- elusive

ואולם פרנסואה בושי (Bouchy) ופביאן קארייר, הודיעו ב-28 ביוני כי גילו תנודות ברורות ביותר באלפא קנטאורי A – הכוכב הבהיר ביותר במערכת מרובת כוכבים בקבוצת הכוכבים קנטאורוס. שני הכוכבים דומים מאוד בהופעתם, מכיוון שמסתם דומה, וכך גם הטמפטרטורה והבהירות, אך אלפא קנטאורי A הוא בן 6.5 מיליארד שנים, בהשואה ל-5 מיליון שנות קיומה של השמש, והוא מכיל פי שניים חומרים כבדים.
“אנחנו מעונינים בכוכבים דמויי השמש משום שנוכל ללמוד המון על המבנה הפנימי והאבולוציה של השמש”, אומר קארייר. “במובן מסוים, באמצעות התבוננות באלפא קנטאורי A, אנחנו יכולים לראות כיצד השמש תיראה בעוד 1.5 מיליארד שנים.”
הגלים האקוסטיים המגיעים לפני השטח של אלפא קנטאורי A, והספקטרום של פני השטח של הכוכב הם בעוצמה משתנה.