שיפור היכולות האתלטיות בעזרת ריפוי גנטי?

(תרגום: דיקלה אורן)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/gencheat.html

האפשרות, שאתלטים ינסו בקרוב לשפר את גופם בעזרת טכנולוגיות גנטיות, עולה מחדש בעקבות תוצאותיו של מחקר חדש, ששם לעצמו כמטרה לחזק את השרירים של חולדות.
המדען, העומד מאחורי המחקר, טוען כי מטרתו הייתה מציאת דרכי טיפול חדשות במחלות ניוון שרירים, אולם לי סוויני מאוניברסיטת פנסילבניה אומר, כי מאמנים כבר מתחילים להתעניין בטכנולוגיה שבידו.

“הייתי אומר כי מחצית מהאימיילים שאני מקבל מגיעה מאתלטים,” הוא סיפר בוועידה מדעית במדינת וושינגטון.

“המחצית השנייה מגיעה מאנשים בעלי ליקויים בשרירים.”

סוויני ועמיתיו הזריקו לחולדות ווירוס, שנשא גן, לתאי השריר במטרה לגרום ליצירת הורמון הגדילה IGF-I.

המכרסמים, שטופלו בדרך זו ועברו סדרת אימונים, פיתחו שרירים גדולים וחזקים יותר.

כמו כן גילו המדענים, כי חולדות בעלות רמות גבוהות של הורמון הגדילה הודות לטיפולים גנטיים, איבדו פחות מסת שריר, לאחר שהפסיקו את אימוניהן.

ניתן להשתמש בידע הזה כדי להקל על חולים במחלות שרירים וכאלה הסובלים מאובדן מסת שריר בעקבות אי שימוש בשריריהם או מפאת הזדקנות.

ואולם, ניתן להשתמש בכך גם לשם רמייה בתחומי הספורט.

למרות שהמעבר מניסויים על חיות מעבדה לטיפול בבני אדם אינו בגדר מציאות עדיין, לי סוויני ואחרים בפגישה השנתית של האגודה האמריקאית לקידום המדע (AAAS – American Association for the Advancement of Science ) אמרו, כי זה בלתי נמנע שספורטאים ומאמניהם ינסו לשים ידיהם על המחקר.

“המוסכמות העולמיות כיום בנוגע לשימוש בחומרים לשיפור היכולות כוללות את טכנולוגיית העברת הגנים, כלומר הטכנולוגיה הזאת אסורה,” אמר דיק פאונד, יושב ראש האגודה העולמית נגד שימוש בחומרים לשיפור היכולות הגופניות בתחומי הספורט.

“כמובן שאנו לא בטוחים כלל שנוכל לגלות אם התבצע כזה דבר. כיו, למעשה, יהיה הדבר די קשה.”

הם הציעו, כי כל ניסוי קליני בטכנולוגיות גנטיות חדשות לטיפול במחלות, יחויב בפיתוח בדיקה, שתאפשר גילוי של שימוש לרעה במחקר על ידי ספורטאים.

“הדרך היחידה לגלות את התהליך הזה היא לערוך ביופסיה לשריר,” אמר סוויני, פרופסור חבר לפיסיולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה.

תומס מאריי, ביואתיקאי (שעוסק בהיבטים האתיים של תגליות ביולוגיות) ונשיא מרכז הסטינגס בניו יורק, בחן מקרוב את נושא השימוש בסמים בתחומי הספורט. הוא אמר, כי מנהלי משחקי ספורט יאלצו להעלות את רמת המשחקים פעם נוספת.

“סמים לשיפור היכולות הגופניות בתחומי הספורט אתגרו את התפיסה המקובלת לגבי העיקר בספורט – לגבי מה חשוב באמת,” הוא אמר בפגישה.

“טכנולוגיות להעברת גנים טומנות בחובן פוטנציאל להעלות את הרף ולאיים על התפיסה של העיקר בספורט.”

ההיסטוריה של טיפולים גנטיים רצופה תהפוכות. היא נושאת הבטחה לערוך מהפכה בתחום הרפואה על ידי תיקון או החלפת גנים פגומים כדי לרפא מחלות, שהרפואה הנוכחית יכולה לטפל רק בתסמינים שלהן.

הבעיה היא שתהליך הכנסת הגנים המתוקנים לתאי החולה דומה קצת לגישוש באפלה. ניסויים קליניים עד היום הסתיימו במוות אחד לפחות.

שני ילדים מצרפת, שעברו טיפול במחלת ה-X-Scid , הידועה בכינוי “תסמונת ילדי הבועה”, פיתחו לוקמיה.

פאונד אמר, כי קיים צורך שגופים האחראים על ספורט יעבדו ביחד עם המדע כדי לוודא, כי היחידים שיהנו מפירותיו של העידן הגנומי יהיו חולים במחלות ולא ספורטאים, המקווים להשיג מדליית זהב לא ביושר.

“אנו רק בתחילתה של תקופה מבחינת השימושים של הטכנולוגיות הגנטיות האלה,” הוא אמר.

“בשנות השישים, השבעים, השמונים ואפילו בשנות התשעים, הספורט פחות או יותר איבד את השליטה על השימוש בסמים. אנו משחקים בתופסת מאז – בהצלחה מסוימת. ברצוננו להקדים תרופה למכה בכל הנוגע לענף החדש הזה של המדע על ידי יצירת תקנות בעניין.”

המחקר על החולדות יתפרסם בגיליון מרץ 2004 של כתב העת לפיסיולוגיה שימושית.
ידען רפואה גנטית