שימוש חדשני ברשתות סלולריות: ניטור משקעים

אוניברסיטת תל אביב

חוקרים מדווחים על שיטה חדשה למדידת כמויות הגשם הנובעת מקיומם של טלפונים ניידים
במאמר שמתפרסם היום (5.5.06) במגזין היוקרתי Science, מדווחים חוקרים מאוניברסיטת תל אביב על שימוש חדשני ברשתות סלולריות: נתונים מרשת הסלולר שימשו למדידת כמויות הגשם היורדות על פני הקרקע. ממצאי המחקר מלמדים כי השיטה החדשנית יכולה למדוד את כמות המשקעים במהימנות גבוהה ובפרישה ארצית רחבה.
המחקר נערך על ידי פרופ' חגית מסר-ירון מביה”ס להנדסת חשמל, ביחד עם פרופ' פנחס אלפרט מהחוג לגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים ומר ארתום זינביץ, דוקטורנט מביה”ס לסביבה ע”ש פורטר.
החוקרים השתמשו במדידות של רמת (עוצמת) האות האלקטרומגנטי האלחוטי המועבר בין תחנות בסיס ברשת סלולרית, והצליחו להסיק מנתונים אלה מהי כמות הגשם שירדה בעת ביצוע המדידות.
מזג האוויר משפיע על איכות התקשורת הסלולרית. זו תופעה פיזיקלית ידועה ומוכרת, ונעשה מאמץ מחקרי רב לצורך הקטנת השפעתם של שינויים במזג האוויר על איכות הקליטה בטלפונים הניידים. בגלל השפעת מזג האוויר על איכות השידור, מודדות חברות הסלולר בקביעות את רמת עוצמת השידור. החדשנות במחקר הנוכחי, היא שבמקום להתמקד בדרכים להקטנת השפעת מזג האוויר על הקליטה, ניצלו החוקרים את השפעת מזג האוויר ואת המדידות הקבועות של עוצמת השידור –לצורך ניטור מזג האוויר . “עשינו תהליך הפוך – מההפרעות שגורם מזג האוויר, הסקנו כמה גשם ירד”, מסבירה פרופ' מסר-ירון. מכיון שרשתות אלחוטיות לתקשורת ממילא פזורות על פני כל כדור הארץ, ובצפיפות רבה, הרעיון החדשני יאפשר ניטור מדוייק של מזג האויר בפרישה נרחבת, ללא צורך במיכשור מיוחד (כמו לווינים או מכשירי מכ”ם).
הדיווח ב-Science מבוסס על מדידות שסופקו לחוקרים על ידי חברת סלקום ונעשו בישראל בינואר 2005. מהנתונים על עצמת האותות, הצליחו החוקרים לבנות מפת גשמים, הדומה למפות המתקבלות ממכשירי מכ”ם מזג אויר. החוקרים הראו כי דיוק מדידת הגשם בשיטה החדשה גבוה מדיוק מהמכ”ם, ומתקרב לזה של מדידות פיזיות של גשמים.
מחקר זה מהווה דוגמא למחקר אקדמי רב תחומי, והוא בוצע ביוזמת החוקרים וללא מימון חיצוני. מימוש הרעיון התאפשר מעצם פעילותם של מדענים מתחומים שונים – במקרה זה, הנדסת חשמל וגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים – תחת קורת גג אחת באוניברסיטת תל אביב, דבר המאפשר חיבורים בינתחומיים מלהיבים.

לידיעה בנושא בבי.בי.סי