שילובה של תורת היחסות הכללית של איינשטיין בחוקי מכניקת הקוואנטים

היקום האלגנטי – שילובה של תורת היחסות הכללית של איינשטיין בחוקי מכניקת הקוואנטים – עולם חלקיקים התת-אטומיים הזעירים ומה שביניהם

היקום האלגנטי”: הכל בגלל המיתרים
23/7/00

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/ein230700.html

פיסיקאים ומתימטיקאים בכל העולם עסוקים כיום בניסוח אחת מהתיאוריות השאפתניות ביותר: תורת מיתרי- העל. לדעתם היא המפתח לתורת השדה המאוחד – שילובה של תורת היחסות הכללית של איינשטיין בחוקי מכניקת הקואנטים – עולם חלקיקים התת-אטומיים הזעירים ומה שביניהם.

כידוע, כל חומר מורכב מאטומים והם עצ מם מורכבים מקוארקים ואלקטרונים. על- פי תורת המיתרים, כל החלקיקים הזעירים האחרונים הם לולאות של מיתר בתנודה.

מהי תורת המיתרים – זו התורה העוסקת במימדים הנסתרים הנ”ל הנדרשים, כך מעריכים המדענים, לשם הבנה מושלמת של מיבנה היקום. בכל זאת מטפל ספרו החדש של פרופ' בראיין גרין, “היקום האלגנטי” שראה אור בימים אלה בעברית (תירגום: עמוס כרמל), בהוצאת מטר.

פרופ' גרין, מרצה לפיסיקה ומתימטיקה מאוניברסיטת קולומביה שבניו-יורק, מד ען וחוקר בעל שם עולמי בתורת המית רים, מציג בספרו את התגליות בנושא זה וגם את המיסתורין שנותר, את התיסכול שבו שרויים לא מעט חוקרים שעניינם בטבע, במרחבי היקום, במימד הזמן ובבעיות החומר.

הספר המכיל איורים בשחור-לבן מהסוג שמקובל כיום לשלב במאמרים מדעיים בתחום הפיסיקה התיאורטית, הופיע זמן רב ברשימות רבי-המכר בארה”ב והופעתו בעברית היא בלי ספק “חגיגה קטנה” לכל מי שמוכן להתעמק – וגם להתאמץ להבין במהלך הקריאה – בבעיות החדשניות שמעלה הפיסיקה המודרנית.

תמונה: איור מהספר “היקום האלגנטי” מתאר ניסוי הסדק הכפול בתחום תורת האור. קרן האור מוטלת על מחסום ובו שני סדקים אנכיים. האור שעובר דרך המחסום מתועד על לוח צילום – כאשר כל סדק פתוח או כשרק אחד פתוח והאחר סגור.

אלכס דורון