שיגור הדיסקוורי – לא לפני 1 ביולי 2006

אבי בליזובסקי

נאס”א הכריזה על חלון שיגורים חדש שבמסגרתו תמריא לחלל מעבורת החלל דיסקוורי בטיסה השניה בסך הכל מאז אסון קולומביה. החלון יהיה פתוח בין התאריכים 1-19 ביולי 2006. הדחיה תיתן לנאס”א זמן נוסף לניתוחים ולתכנונים כדי להבטיח טיסה בטוחה לדיסקוורי ולצוותה.
מנהל תוכנית המעבורות בנאס”א ויין הייל, אמר זאת במהלך מסיבת עיתונאים במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון. ההחלטה לדחות את השיגור ליולי התקבלה לאחר פגישה בת יומיים שעסקה בחיישנים המורים למנועים של מכל הדלק החיצוני להכבות (ECO). החיישנים הללו מדווחים האם נשאר עדיין דלק במכל במהלך השיגור. במהלך ניסוי שנערך, הראה אחד מארבעת החיישנים ביולי 2005 חיווי שונה מזה של שלושת האחרים. מנהלי תוכנית המעבורת מסרו כי הם יחליפו את כל ארבעת החיישנים המדווחים על מצב דלק המימן הנוזלי.
“אמרנו מזה חדשים כי עבודות התכנון וההנדסה הם אלה שיקבעו מתי נטוס למשימה הבאה. הדחיה ליולי היא הבחירה הנכונה שתאפשר לנו לקבל החלטה חכמה” אמר ביל גרסטנמאיר, עוזר מנהל נאס”א לפעילויות חלל.
עוד הוחלט כי בזמן הנוסף יבוצעו ניסויים וניתוכים כדי להתאים את מכל הדלק החיצוני. הניסויים יסייעו לבחון האם המכל בטוח לטיסה בלי התפיחה של הקצף ברמפה המפורסמת ממנה נשר הקצף בטיסה הקודמת. רמפת ה-PAL הוסרה בעקבות אותה נשירה. דרושים ניתוחים נוספים כדי להחליט האם נדרשים שינויים גם ברמפות נוספות – המכונות רמפות הקרח.
עבודות התיקונים על הזרוע הרובוטית של המעבורת צריכות אף הן להסתיים עד הטיסה. הטכנאים שעבדו באיזור זה פגעו בשוגג בזרוע בשבוע שעבר וגרמו לה לסדק זעיר. הזרוע תוסר לצורך התיקון.
במשימה STS-121 יטוסו המפקד סטיב לינדזי וששת אנשי הצוות שלו לתחנת החלל הבינלאומית. זו כאמור המשימה השניה בסדרת “חזרה לטיסה” שנועדה לבחון את מגן החום החדש וטכניקות תיקונים, וכן להעביר אספקה וציוד לתחנה.

ידען בחזרה לטיסה