שיא חדש של פוסט דוקטורנטים באוניברסיטאות בארץ -3,321, יותר ממחציתם זרים

כך עולה מדוח שהוציאה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לפי הדו”ח כמעט מחצית מהזרים – מהודו * האוניברסיטאות המובילות בהעסקת פוסט דוקטורנטים במחקר – האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן

מתוך: בעלי תואר שלישי שעסקו במחקר בָּתַר-דוקטורט באוניברסיטאות בישראל ב-2021. מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה דו”ח הסוקר את בעלי תואר שלישי שעסקו במחקר בָּתַר-דוקטורט באוניברסיטאות בישראל ב-2021.

ב-2021 עסקו 3,321 בעלי תואר שלישי במחקר במסגרת בתר-דוקטורט, יותר ממחצית מהם זרים. השאר ישראלים שחלקם הגדול סיים את לימודי הדוקטורט בארה”ב אך מסיבות שונות ביקשו לבצע את מחקר הפוסט דוקטורט בישראל. האוניברסיטאות המובילות בהעסקת חוקרים בתר דוקטורטים הם מכון ויצמן והאוניברסיטה העברית.

כמו בכל העולם, אוניברסיטאות וקרנות מחקר בישראל מעניקות מלגות מחיה לחלק מתלמידי תואר שני ושלישי, ולחוקרים במסגרת בתר-דוקטורט. המידע המוצג בהודעה מתייחס לחוקרים ולחוקרות בעלי תואר שלישי ישראלים וזרים שקיבלו ב-2021 מלגת בתר-דוקטורט (doctorate Post (באחת מהאוניברסיטאות בישראל, ועסקו במחקר במסגרת זו. המלגות ממומנות ממקורות שונים כמו: תקציבי מחקר של האוניברסיטאות או של הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה וקרנות מחקר. הן מאפשרות לחוקר להקדיש את כל זמנו למחקר, ללא צורך בשילוב עבודה אחרת. חוקר בתר-דוקטורט הוא בעל תואר שלישי המשתלם במחקר באוניברסיטה, לרוב בשנים הראשונות לאחר קבלת התואר, ובדרך כלל במוסד אחר מזה שקיבל בו את התואר השלישי. המחקר מתבצע במסגרת קבוצת מחקר קיימת או בליווי מנחה מהמוסד האקדמי. תחומי המחקר נמנים עם אחד מתחומי המחקר האקדמי הקיימים באוניברסיטאות.

במחקר נסקרו תחומי המחקר האקדמיים לפי הסיווג הבא: חינוך והכשרה להוראה, משפטים, רפואה, עסקים ומדעי הניהול, אומנות, אומנויות ואומנות שימושית, חקלאות, מדעי החברה, מקצועות עזר רפואיים, שפות, ספרויות ולימודים רגיונליים, ומדעים ביולוגיים.

ב-2021 שיעור השינוי השנתי במספר החוקרות הישראליות (10%), היה גבוה משיעור השינוי בסך כל החוקרים המשתתפים במחקרי בתר-דוקטורט (7%).

ב-2021 בעלי תואר שלישי זרים מ-72 מדינות בעולם עסקו במחקר במסגרת בתר-דוקטורט בישראל. הם היו בין היתר מהודו (47.2%), מסין (11.5%), מגרמניה (5.6%), מארה”ב (4.8%), מאיטליה (3.9%), מצרפת (3.4%) ומברזיל, ספרד ורוסיה (1.7% בכל אחת מהן).

יותר מ-44% מהחוקרים בעלי תואר שלישי (ישראלים וזרים) עסקו במחקר בתר-דוקטורט בשתי אוניברסיטאות: 25.6% באוניברסיטה העברית ו-19.1% במכון ויצמן.

62.5% מהחוקרים שהשתתפו במחקרי בתר-דוקטורט (זרים וישראלים), קיבלו את התואר השלישי ממוסד אקדמי בחו”ל, 16.7% מהם היו ישראלים.

ב-10 השנים האחרונות הגיל החציוני של מקבלי תואר שלישי בישראל עלה מ-35.4 ב-2010 ל37.1 (ב-2019). ב-2021 הגיל החציוני בקרב בתר-דוקטורנטים ישראלים היה 38 שנים ללא הבדל בין גברים ונשים.  גילם של 28.5% מהבתר-דוקטורנטים הישראלים היה עד 35, ושל 14.0% – מעל 45.

אחוז החוקרים הזרים היה גבוה מהממוצע (52.1%) בתחומי המחקר האקדמי: מדעים פיזיקליים (75.1%), מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (69.4%), והנדסה ואדריכלות (60.9%).​

מדיווחים של האוניברסיטאות עולה שבהשפעת מגפת הקורונה, חלק מהמחקרים שתוכננו לשנים 2020 ו-2021 לא התבצעו.