שוגר הלווין Gravity Probe B שיבחן את תורת איינשטיין

אבי בליזובסקי ודיקלה אורן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/gravityprobeb0404.html

45 שנים לאחר שהוחל בתכננונו ובאיחור של 24 שעות, שיגרה נאס”א לווין בשווי 700 מיליון דולר למסלול ביום חמישי כדי לנסות את תורת היחסות הכללית של איינטשטיין.
הלווין Gravity Probe B, אחד המכשירים המדעיים המדויקים ביותר שנבנו מאז ומעולם, הועלה למסלול על גבי טיל מדגם דלתא 2 של בואינג בשעה 12:57 אחר הצהרים של יום חמישי, שעון החוף המזרחי מאתר שיגור הטילים בבסיס חיל האוויר ואנדנברג בקליפורניה.
יום קודם לכן, עצרו מנהלי השיגור ממרכז הבקרה של בואינג ונאס”א במרכז החלל קנדי בפלורידה, בצדה השני של היבשת את השיגור בדקות האחרונות של הספירה לאחרוכ כאשר התגלתה בעיית תוכנה.

איינשטיין פיתח את תורת היחסות הכללית בתחילת המאה ה-20 וכיום התאוריות הללו מקובלות ומוצאות את עצמן ביישומים כגון סורקים רפואיים ומערכות איכון לוויניות (GPS).

לידיעה על השיגור בסי.אן.אן

הלווין Gravity Probe B שיבדוק את ניבויי תורת היחסות מוכן לשיגור

5/4/04

נאס”א ונציגי אוניברסיטת סטנפורד אמרו ביום שישי, שלווין, שתוכנן לבחון שתי תחזיות בסיסיות, שהציע אלברט איינשטיין על היקום, מוכן לשיגור 45 שנה לאחר שהוצע לראשונה.

מאז 1959, ה-Gravity Probe B התגבר על חצי תריסר ניסיונות ביטול, אינספור קשיים טכניים וכמה שיגורים שהתעכבו. החללית, שמומנה על ידי נאס”א ופותחה באוניברסיטה, מתוכננת להתחיל במשימתה לאחר ההמראה בשבעה עשר באפריל מבסיס חיל האוויר ונדנברג (Vandenberg) בקליפורניה.

הלווין הלא מאויש, שיקיף את כדור הארץ, תוכנן לבדוק שתי תחזיות של איינשטיין על טבעם של החלל והזמן ועל כיצד כדור הארץ וגופים אחרים מעוותים את אריג חלל הזמן.

בלב החללית תמצאו ארבעה כדורים בגודל פינג פונג, העשויים מקווארץ. אלה הכדורים המושלמים ביותר, שנעשו אי פעם. כדי להבטיח דיוק מירבי הכדורים מקוררים לטמפרטורה של כמעט האפס המוחלט בריק של התרמוס הגדול ביותר, שהתעופף לו אי פעם בחלל. כמו כן הכדורים מבודדים מכל הפרעה בסביבתם, שהיא הסביבה השקטה ביותר שנוצרה אי פעם, אמרה אן קיני, יושבת ראש המחלקה לאסטרונומיה ופיסיקה של המנהל הלאומי לאווירונאוטיקה וחלל.

ברגע שיגיעו לחלל ויתחילו להסתובב, האוריינטציה של הכדורים אמורה להשתנות – אלא אם איינשטיין טעה.

הוא הציע בשנת 1916, שהחלל והזמן יוצרים מעין מבנה, שנוכחות עצם כמו כדור הארץ מעוותת אותו, בדומה לגומה, הנוצרת על מזרן רך כתוצאה ממשקלו של כדור כדורת. העיוות הזה של המרחב בא לידי ביטוי ככבידה.

שנתיים מאוחר יותר, אחרים הציעו, כי סיבוב מסה יגרור את המרחב-זמן עמו, מה שיעוות את מבנה אריג המרחב-זמן.

אם התיאוריה נכונה, מסתו וסיבובו של כדור הארץ, 397 מייל מתחת ללווין, יסיטו את סידור הכדורים המסתובבים מהמצב התקין. מדובר בסטייה זעירה אך ניתנת למדידה.

אפקט העיוות נמדד זה מכבר. האפקט של הסיבוב, שנקרא גרירת מסגרת, לא נמדד ישירות מעולם. Gravity Probe B מתעתד למדוד את שני האפקטים.

תרגום: דיקלה אורן