שוב מדברים על השלמת פיענוח הגנים של האורז

כמה פעמים בשנים האחרונות שמענו כי פוענח המבנה הגנטי של כמה מזני האורז. כעת הושלם פיענוחם של זנים נוספים, לתועלת העניים והרעבים בעולם השלישי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/ricegenome1600905.html

עד כמה שישמע מוזר, מדענים שוויצריים שהצליחו לשפר את האורז ולהוסיף לו ויטמינים שלא קיימים בטבע וחסרים גם אצל אלו הניזונים רק מאורז, זכו בשנים האחרונות לנידוי ולכינוי פרנקנשטיינים. אולם ברור שהחוששים מהנדסה גנטית בצמחים יאלצו גם לחשוש מלהביט לעיניהם של מיליארדי רעבים שהאורז הוא מזונם העיקרי.
אורז הוא המזון הבסיסי של 3 מיליארד בני-אדם בעולם ויותר משני מיליארד מתוכם רק ביבשת אסיה. הוא מהווה עד 70% ממקור הקלוריות היומי שלהם ותפריטם מבוסס עליו כמעט במלואו. אולם, מאחר שאוכלוסיית העולם רק גדלה, יש לצפות בעתיד שהדרישה לאורז רק תיגדל. מחקרים מדברים על כך שבעוד 20 שנה יותר מ-4.6 מיליארד בני אדם יהיו תלויים באורז. בהתאם, יהיה צורך להגביר את היבול ב-30% לפחות בכדי לענות על הדרישה הזאת.
רק עתה הצליח צוות מדענים רב-לאומי שכלל חוקרים מעשר מדינות להשלים את מיפוי מערך הגנים, הגנום, של האורז. מדובר בפריצת דרך רבת חשיבות שתאפשר לחקלאים להשיג את יעדם: גידול אורז משובח וכמותי, עקב העלייה הצפויה בדרישה לאורז וגם לדגנים אחרים.
“השלמת פרוייקט מיפוי גנום האורז חשוב לחקלאות ולכל העמים התלויים בו כמזונם הבסיסי”, דיווח אחד ממנהלי פרוייקט המחקר פרופ' יואכים מסינג מאוניברסיטת ראטג'רס בניו-ג'רסי. האורז, מתברר, מכיל 37,544 גנים ארוזים ב-12 כרומוזומים. כמה גנים הם בעלי חשיבות מרכזית להשבחת הגידולים ולהגברת היבולים.

חברות פרטיות כמו מונסנטו וסינגנטה ניסו בעבר לסמן את רצף הגנים של האורז אבל לא השלימו את המיפוי. הן תרמו את תוצאות מחקריהם לצוות המדענים הבינלאומי שהשיג את היעד רק עתה. המחקר, כך דווח בכתב העת המדעי “נייצ'ר”, יאיץ את איתור הגנים הדרושים לשימוש מגדלי אורז להשבחה, להגנה מפני מחלות ומזיקים שמשמידים את היבולים, והם יוכלו לפתח זני אורז עמידים, גם בבצורת.

ראש צוות המחקר הבינלאומי, ד”ר רובין בואל, מסר כי מיפוי מערך הגנים של האורז משליך ישירות גם על יצור דגנים אחרים, לרבות דגני-הבוקר כל כך חביבים על האמריקנים.

ידען הגנום – צמחים