שבתאי מתקרב לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ מזה 30 שנה

בערב ראש השנה האזרחית החדשה יהיה שר הטבעות – כוכב הלכת שבתאי בנקודה בהיר יותר מאשר בכל זמן שהוא בשלושים השנים האחרונו. במשך כל החודש הקרוב יוכלו הצופים בשמים להנות משבתאי במיטבו. הזדמנות כזו לא תחזור על עצמה במשך שלושים השנים הבאות

שבתאי באור הנראה, כפי שצולם באמצעות טלסקופ החלל האבל

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/saturn091203.html

אם מאדים, שבהתקרבותו הגדולה ביותר מזה 60 אלף שנים היה הלהיט של הקיץ, ב-31 בדצמבר יהיה שבתאי בניגוד מדויק לשמש ביחס לכדור הארץ. פירוש הדבר הוא שמכיוונינו, שבתאי יעלה בשקוע החמה ויגיע לגובהו המקסימלי בשמי הדרום (בחורף השמש בצד הדרומי של קו המשווה ולפיכך גם שבתאי המנוגד לה) וישקע כאשר השמש תזרח. האסטרונומים מכנים זאת “ניגוד”.

לשבתאי לוקח 29.42 שנים להקיף את השמש. מסלולו אינו מעגל מדויק, וב-26 ביולי השנה הוא היה בנקודה הקרובה ביותר לשמש במסלולו – הפרהיליון. קרבה מקרית בין שלב הפרהיליון והניגוד מחייב את העובדה שבערב ראש השנה, שבתאי יהיה הקרוב ביותר לשמש מאשר היה בכל נקודת זמן מאז דצמבר 1973.

שר הטבעות יהיה מרוחק אז 1.2 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ. הוא לא יתקרב שוב עד ינואר 2034. הניגוד השנה יהיה יותר קרוב לשמש מאשר ניגוד הצפוי ביוני 2018 אז יהיה כוכב הלכת מרוחק 1.35 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ.
ויש גם בונוס: טבעות שבתאי אינם תמיד מופנים לעברנו בצורה נוחה לצפיה. לעיתים אנו רואים רק את קצותיהם מהזוית שבה הם מופנים אלינו ואז המראה אינו מרשים במיוחד. נכון לעכשיו, הטבעות עדיין בשיפוע די גדול של למעלה מ-25 מעלות לקו הראיה שלנו. הדבר מאפשר לראות את הטבעות במלוא הדרם, וזה גם מדגיש את בהירותו של שבתאי.
עד סוף דצמבר, שבתאי יזרח בבהירות כפי שלא נראה מעול, בעוצמה של 0.5, בין הכוכבים, רק סיריוס וקנופוס בהירים יותר.

שבתאי נמצא כעת במזל תאומים. שבתאי יימצא בין רגליהם של התאומים. החל מיום ד', 10 בדצמבר, שבתאי יהיה בהיר מאוד בצבע צהוב-לבן מתחת לירח קצת ימינה ממנו והוא יזרח בחלק הצפון מזרחי של השמים.

גלילאו גליליי (1564-1642) היה הראשון שצפה בטבעות, ב-1610. אף כי הוא הסתכל דרך טלסקופ גולמי הדבר בלבלב אותו, משום שבזוית ששבתאי הפנה אז את פניו לכדור הארץ ובהתחשב בטלסקופ הלא מלוטש הטבעות נראו לו כמו אוזניים הבולטים מפני השטח של כוכב הלכת בכל אחד מצדדיו. הוא סבר לפיכך ששבתאי הוא גוף משולש – שני כדורים קטנים המחוברים לכדור אחד גדול. מאוחר יותר, כאשר הטבעות הפנו את הקצה הדק שלהם לכדור הארץ נעלמו הבליטות והוא עורר מיתוס ישן כאשר כתב: “האם שבתאי בלע את ילדיו?”. גלילאו כאב על כך שמחשבתו כה חלשה עד כי אינו יכול לתפוס את התופעה המוזרה.

למעשה לא מוחו או מחשבתו היו חלשים אלא הטלסקופ שלו. טלסקופ חזק יותר היה יכול לזהות את מלוויו של שבתאי כטבעות.הדבר לא נחשף עד שמתמטיקאי הולנדי צעיר, כריסטיאן הויגנס (1629-1695) השתמש בטלסקופ טוב יותר, וב-25 במרס 1655, בגיל 26, הוא ראה את הטבעות כפי שהן באמת.
במיתולוגיה, מזוהה שבתאי עם האל היווני כרונוס, אך הוא מוכר יותר בשמו של אל החקלאות הרומאי. נהוג לחשוב שפירוש השם הליטני סאטורן בא מ-SATUS שפירושו זרעי דגן ומהפועל SERERE – לפזר. ואולם מדוע דווקא שבתאי יקושר לחקלאות? אולי הרמז יכול להימצא אצל האשורים העתיקים שהתייחסו לשבתאי כ- lubadsagush, מונח שניתן לתרגמו כ”הכבשה הזקנה ביותר מקרב הכבשים הזקנות”.
יתכן שהשם ניתן לו בגלל ששבתאי נראה כזז לאט מאוד בין הכוכבים, בהשוואה לכוכבי הלכת הקרובים יותר הזזים למיקומיהם העונתיים בשמים יותר במהירות. אולי הוא גם הזכיר לצופים בשמים את צורת ההליכה האיטית של שוורי החריש או של הפרות.
מבט קרוב יותר של שבתאי יתקבל בשנה הבאה כאשר החללית קאסיני תגיע לקרבתו והיא צפויה לספק את התמונות והנתונים הטובים ביותר שנאספו אי פעם על כוכב הלכת השישי מהשמש.

ידען שבתאי