רקמת לב פועמת גודלה במעבדה

תאי לב גדלו והפכו לרקמה קארדיאלית פועמת בהרמוניה

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/heart161204.html

מדענים הצליחו לגדל במעבדה תרבית של רקמת לב שפעמה בקצב דומה לזה של כל האורגניזם. הצוות מ-MIT, שאחראים לפיתוח מקווים שהדבר יוביל לדרכים חדשות לתיקון נזקים בלב.
הם גידלו את הרקמה מכמה תאי לב של חולדה שהושמו בתוך פיגום, ועוררו אותם בעזרת זרם חשמלי. החוקרים סיפרו לכתב ה- Proceedings of the National Academy of Sciences”חישבו על זה כטלאי ללב שבור”.
היתרון האמיתי כאן הו בכך שהצלחנו לחקות את מה שהגוף עצמו עושה כדי שהלב יפעם. ד”ר רוברט לאנגר.

Myocardium, או תאי שריר הלב, אינם יכולים להיווצר מחדש לאחר פציעה, והדבר מגביל את היעילות של טיפולים סטנדרטיים. קשה גם לגדל תאי לב בשיטות קונבנציונליות משום שהם נוטים לאבד את צורתם ולהפסיק לפעול.
שלד פולימרי
החוקרת ד”ר גורדנה ווניאק-נובאקוביץ' אמרה: “נסינו להנדס טלאי של רקמה שיהיו לו את אותן תכונות כמו לרקמת לב טבעית, או מיוקארדיום, שאפשר יהיה להצמידה למיוקארדיום פגוע”. הגישה של MIT מערבת גלעינים של תאים קארדיאליים של חולדה לפיגום של פולימר תלת ממדי, ביחד עם רכיבים המתפרקים ככל שהתא מתפתח וממלא את הרקמה.
המבנה שלד/תאים, שגודלו קטן ממטבע של סנט אחד, ובערך בעל עובי דומה והוא נמצא בתוך אמבטיה של נוזלים המספקים לו חומרי מזון וגזים. החוקרים הוסיפו אז אות חשמלית שתוכננה לחקות את הפעילות החשמלית של הלב. לא היה להם שום רעיון מוקדם כיצד הגישה תעבוד, אך התברר שההאצה החשמלית היתה חיונית להפתחות רקמת לב פועלת היטב.
לאחר שמונה ימי גידול, צמח תא בודד לרקמה שלמה בעלת רמה גבוהה של ארגון ותפקוד פונקציונליים ומבניים.

תנאים חשמליים
ד”ר רוברט לאנגר, שעבד אף הוא על הפרויקט, אמר: “ההתקדמות האמיתית כאן הי בכך שחיקינו מה שהגוף עושה בעצמו ונתנו לזה לעבוד.” החוקרים מאמינים כי ההאצה החשמלית סייעה לתנאים בתא כך שהם תקשרו ביעילות זה עם זה ופעלו בסינכרוניזציה. השלב הבא יהיה לייצר דוגמיות של רקמה שיהיו בעלי העובי המתאים לשימוש עתידי בהשתלות. “המפתח כאן הוא להבטיח שכל התאים יקבלו מספיק חמצן.”
ד”ר שרמיין גריפית מקרן הלב הבריטית אמרה: “כל שתי דקות מישהו היכן שהוא בבריטניה חוטף התקף לב – לעיתים נשאר נזק ללב והוא לא יכול לשאוב את הדם ביעילות. מחקר מקדמי מעניין זה מראה כי המדענים עשויים לפתח טלאי מתפקד כדי לתקן את המנגנון שעשוי בסופו של דבר לשמש לטפל ברקמת לב פגועה. אף כי מדובר בימים הראשונים לגישה זו, ההתפתחויות בסוג כזה של שימוש בתאי לב חיים עשוי לספק עזרה לאלו שיסבלו מבעיות ברקמת הלב שלהם בעתיד.