רעיון לביצוע מיני משימה לירחי מאדים

מסלולו של פובוס, בתמונה השמאלית הולך ונהיה נמוך לאטו; גודלו של דימוס 16 על 12 קילומטרים והוא מקיף את מאדים כל 30 שעות

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/mpads1104040.html

מדענים בריטיים רוצים לשגר שתי חלליות זעירות לפובוס ולדימוס, הירחים המסתוריים של מאדים. הלווינים הטבעיים הללו, שהמדענים מעריכים כי הם אסטרואידים שנשבו בכוח המשיכה של מאדים לא זכו מעולם למשימה משלהם (היה נסיון רוסי שנכשל), אף כי חלליות אמריקניות צילמו אותם מן החלל.
ד”ר אנרדריו בל Ball מהאוניברסיטה הפתוחה של בריטניה, אומר כי טכנולוגיות חדשות, כדוגמת מערכות הנע קלות, עשויות להפוך את המועד הנוכחי כמתאים ביותר לביקור בירחים.
ההצעה עשויה להיות חלק מיוזמת המאדים של סוכנות החלל האירופית.
ד”ר בל אמר במפגש השנתי של האגודה האסטרוונמית הבריטית במילטון קיינס: “ההתפחויות האחרונות בטכנולוגית החלליות מאפשרת לנו לבצע כמה משימות מסוגים חדשים לחלוטין”.
על אף שמדובר במשימה קטנה, עשויה משימת M-Pads (ראשי תיבות של Mars Phobos and Deimos Survey) להשיג את כל הידע שהמשימות הגדולות והיקרות לא הצליחו להשיג אודות ירחי מאדים.”
שני הירחים הקטנים של מאדים התגלו ב-1877. הם זעירים – קוטרם פחות מ-30 קילומטרים וצורתם מזכירה תפוח אדמה. הם צולמו בתקריב בידי כמה חלליות אך המשימות היחידות שיועדו אליהם – המשימות הסוביטיות פובוס 1 ו-2 נכשלו ב-1988.

ובכל זאת, עצמים זעירים אלה מעניינים מאוד את החוקרים, אומר ד”ר בל. משימות חדשות יסייעו לאסטרונומים להבין מהיכן הגיעו גופי הסלע הללו וכיצד התפתחו. משימת M-Pads תכלול שתי חלליות זעירות הצמודות זו לזו. אחת מהן תישא מכשירים לתצפית מרחוק של הירח בעוד השניה תישא נחתת קטנה שתנסה לנחות על אחד מהירחים. כל חללית תשתמש במערכת הנע חשמלית המופעלת באנרגית השמש כדי להגיע למסלול מאדים. קולטי שמש קלים יספקו כוח חשמלי למנוע יונים הדומה לזה שבו נעשה שימוש בחללית סמארט-1 הנמצאת בדרכה לירח.
M-Pads הוצעה כאפשרות במסגרת המתוקצבת של מיקרו-משימות למאדים בתוכנית אורורה המוצעת של סוכנות החלל האירופית. עבודת התכנון המפורטת עשויה להתחיל בשנת 2007.

ידען מאדים