רמת הכולסטרול נקבעת גנטית

כך קובע מחקר פורץ דרך שנערך בארה”ב. מסקנת המחקר: יש אנשים שצריכים להיזהר בתזונתם, בעוד שאחרים יכולים להרשות לעצם יותר * כל זוג תאומים הגיב בצורה דומה לשתי הדיאטות, אך היו הבדלים גדולים בין זוגות שונים

מערכת וואלה!

מדענים בארה”ב אומרים כי הצליחו לגלות מה מייחד את אותם אנשים, שיכולים לאכול צ'יפס ושוקולד כאוות נפשם, מבלי שרמת הכולסטרול בדמם תעלה. חוקרי המעבדה הלאומית בברקלי בחנו תאומים זהים, והוכיחו, לטענתם, כי רמת הכולסטרול נקבעת באופן גנטי.

בכל צמד – אפילו צמד תאומים שמורכב מאתלט נמרץ ובטלן מושבע – אותרה רמת כולסטרול זהה, גבוהה או נמוכה. גנים, ולא כושר גופני, קובעים את רמת הכולסטרול. כך כותבים המדענים במחקרם.

במחקר השתתפו 28 זוגות תאומים זהים. תאום אחד מכל זוג הוא רץ למרחקים ארוכים; התאומים אותרו באמצעות מגזיני ריצה או מרוצים בארה”ב. לכל אחד מאותם רצים היה תאום זהה, שרץ הרבה פחות מאחיו, אם בכלל.

במשך שישה שבועות הושם כל תאום בדיאטה, עתירת שומן (כשמקור 40% מהקלוריות הוא שומן) או דלת שומן (20% מהקלוריות משומן). לאחר מכן נמדדו רמות הכולסטרול בדם המשתתפים. בשלב הבא, החליפו התאומים ביניהם את סוגי הדיאטות למשך שישה שבועות נוספים – ושוב נמדדו רמות הכולסטרול בדמם.

כל זוג תאומים הגיב בצורה דומה לשתי הדיאטות, אך היו הבדלים גדולים בין זוגות תאומים שונים.

בדמם של כמה מהנבדקים נמצאו גן אחד או יותר, שעשו אותם לרגישים מאוד כלפי כמות השומן בדיאטה שלהם. אצל זוגות אחרים נמצאו גנים שגרמו להם שלא להיות רגישים לשומן, ללא כל קשר לכושר הגופני שלהם.

ד”ר פול ויליאמס, שעמד בראש המחקר, אמר ש”אם אחד מהתאומים יכול לאכול מזון עתיר שומן מבלי שתעלה רמת הכולסטרול בדמו – סימן שגם אחיו התאום יכול. באותה מידה, אם רמת הכולסטרול בדמו של אחד התאומים זינקה בגלל השומן, כך יהיה גם אצל אחיו”.

המסקנה, לפי ד”ר ויליאמס, היא ש”יש אנשים שצריכים להיזהר בתזונתם, בעוד שאחרים יכולים ליהנות מחופש רב בבחירת מזון”.