סיקור מקיף

רכב חילוץ והצלה מהחלל

נאס”א בחנה רכב הצלה אוטומטי לחילוץ יושביה של תחנת החלל במקרה של מצב-חירום

רכב ההצלה מהחלל בשלב המצנח, כשהוא מתנהג כגלשן. צילום: באדיבות ווינד-ריבר

פרוייקט בנייתה ואיבזורה של תחנת החלל הבינלאומית (ISS) – הפרוייקט המדעי המשותף הגדולת ביותר בהסטוריה (16 מדינות) מצוי בעיצומו, אבל סוכנות החלל של ארה”ב, נאס”א, נערכת גם לאפשרות שלאחר השקת התחנה ותחילת פעילותה הסדירה, כנראה ב-,2004 עלולה להתרחש בה תקלה טכנית או מצב-אסון קיצוני שיחייב לחלץ בבהילות את המדענים השוהים בה ולהחזירם מיד לכדור-הארץ. וזאת, כשאין די זמן לארגן לשם כך שיגור של מעבורת-חלל מסודרת.

מסיבה זאת תוכנן ונבנה רכב הצלה אוטומטי מיוחד, שהושק עתה. הוא עוצב כתא אטום, קפסולה גדולה. יש כוונה להצמידו כ”סירת הצלה” לתחנת החלל עצמה. במצב חירום, יושבי התחנה ייכנסו לתא וישובו לכדור-הארץ.

בניסוי בחודש שעבר, בבסיס חיל האוויר “אדוארדס” בקליפורניה, הוכיח רכב המיפלט החללי את מלוא יעילותו. הוא קיבל את הסימון – X38 אולי גם רמז למשפחת כלי הטייס החדישים ,X שארה”ב בונה עתה (כמו X33).
הטכנולוגיה שמאחורי רכב החלל החדש, היא ה”סיפור”. מדובר בפריצת דרך של ממש: כל מערכותיה המתוחכמות מבוססות על מערכות הפעלה לזמן אמת שפותחו בידי מדעני חברת “ווינד ריבר” הקליפורנית.

בנאס”א, הנאב קת על תקציביה, החליטו עתה, בניגוד לעבר, לסמוך על מערכת שכבר בשימוש בעשרות חברות טכנולוגיה בעולם – החל מיצרני ציוד ביתי ותקשורת כסוני, סיסקו וסימנס ועד יצרני מערכות תעופה וחלל כמו רוקוול וריית'און – ולהתאימה לצרכים שנקבעו בפרוייקט. התוצאה: הקפסולה נבנתה במהירות שיא ובהוצאה כספית נמוכה במיוחד.

X38-ה נראה כגירסה מוקטנת ומעודנת של מעבורת חלל. על-פי התיכנון היא תוצמד לחלק החיצוני של תחנת החלל ותשמש כ”סירת הצלה” למצבי-חירום המחייבים נטישה בהולה.

במקרה כזה הצוות יכנס לתוך הקפסולה, יסגור את פתחה, ילחץ על כפתור הפעלה – ומכאן ואילך, כל פעולת הרכב תהיה אוטומטית, תודות למערכות החכמות ומערך התוכנות שבו – ללא צורך בהתערבות הנוסעים (בהנחה שמדעני החלל שישהו בתחנה אינם בעלי הכשרה כטייסים). אילמלא שיטה זאת הם לא היו מסוגלים להטיס את הרכב בכוחות עצמם, חזרה לכדור הארץ.

למערכת ההפעלה VxWorksשפיתחה “ווינד-ריבר” עבור X38-ה הוצגו דרישות גבוהות במיוחד. כלי הטייס הזה חייב לטוס כרכב חלל; במעבר לאטמוספירה לתפקד כמטוס ובשלב מסויים, כך נקבע מראש צריך להיפתח מצנח מיוחד והרכב יפעל כגלשן.

ג'ון מו רטורה, מנהל פרוייקט X38 בנאס”א: “פירוש הדבר הוא שיהיה עלינו לטוס בקפסולה בתצורות רבות, שונות ומשתנות. בכל תצורה מתרחשים הרבה אירועים קבועים, במהירות גבוהה מאד. זו הסיבה שמערכת ההפעלה היא כל-כך קריטית”.
טיסת המבחן הוכיחה את יכולתו של רכב ההצלה לעמוד בכל משימותיו. “אם מערכת ההפעלה ומערכת המיחשוב של הטיסה לא היו מבצעים את העבודה בצורה שבה תוכנתו במעבדה ונבדקו בתנאי קרקע, עלולים היינו לאבד את רכב המבחן או את האדם שנמצא בו, במצב מבצעי”.

בטיסת המבחן הוצמד X38-ה לגחונו של המפציץ הענק B52 ששיחרר אותה בגובה 13 ק”מ מהקרקע. X38-ה ביצע גלישה חלקה כשכוון לנחיתה במסלול בסיס אדוארדס.

ג'רי פידל, מייסד חברת “ווינד ריבר” שתיכננה את המערכת, טס עם צוות המפציץ ששיחרר את הקפסולה בחלל.

מערכת VxWorksאחראית לכל הבטי הטיסה ולפעולה המדוייקת של מערכות התקשורת והחיים ברכב ההצלה החללי. ווינד ריבר שמרכזה באלמידה, קליפורניה (מרכז תמיכה והדרכה אזורי בישראל) ראתה בפרוייקט אתגר טכנולוגי אדיר – וזכתה ב”חותמת” לכך שנאס”א הכירה באמינותה הגבוהה.

פידלר, מוסיקאי מקצועי לשעבר ומהאנשים היותר-מוערכים בעמק הסיליקון, מגיע היום לישראל; ירצה מחר בכינוס טכנולוגי על “עתיד המערכות משובצות המחשב”.
א.ד.מ

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~330398527~~~9&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.