רכבי השטח חוזרים למאדים

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/marsrover2.html

השבוע יעבור רכב השטח המאדימאי מס' 2 מבחני לחץ במנהרת רוח. צפוי לתת מראה של המאדים כפי שלא נראה עד כה.

הרכב כבר עבר ניסוי של ניעור, אפיה בחום ואפילו סימולציות של רעידות המתרחשות בעת שיגור טיל. כעת הוא עובר מבחן השרדות בטמפטרטורה ובסביבת האוויר המצפה לו במאדים וכן סימולציה של הקור המקפיא בחלל.

“מילאנו את מנהרת הרוח בחנקן וקיררנו את החדר לטמטפרטורה המצויה של מאדים” אמר סטיבן סקווירס, החוקר הראשי של תוכנית רכב השטח לחקר מאדים ((MER בנאס”א.
הרכב אמור לנהוג את עצמו, להסתובב ולשלוף זרוע רובוטית. השיגור צפוי בעוד כחצי שנה. ובמסגרתו יוטסו שני רכבים רובוטיים המצוידים במחשבים מתוכחמים, מצלמות וציוד תקשורת. הם ישרתו כגיאולוגים בשטח כדי לחקור את כוכב הלכת האדום.
מטרת המבצע היא לחקור את התנאים הסביבתיים ולבדוק אם הם מתאימים לחיים, במקום לחפש עדויות על החיים עצמם, אמר ד”ר סקווירס מהאיגוד הגיאופיסי האמריקני, בועידה שנערכה בסאן פרנסיסקו. “החיים תלויים במים, ולפיכך מציאת סביבות ידידותיות לחיים פירושם חיפוש אחר מים בין המינרלים והסלעים של מאדים. כעת מחפשים אתר נחיתה שהסיכויים למצוא בקרבתו מים יהיו גדולים. בעוד כחודש יתכנסו כמאה מדענים בפסדינה כדי לבחון את כל הנתנוים ולהחליט על מקום הנחיתה.
“רכב השטח החדש הוא קפיצת דרך עצומה מהסוג'ורנר שביקרה במאדים בשנת 1998. סוג'ורנר היה תלוי בנחתת שלו כדי ליצור קשר עם כדור הארץ. הרכבים החדשים יהיו עצמאיים. הם יוכלו לרדת מהרכב ולהתחיל לגרד את פני השטח, אמר מארק אדלר, מנהל תוכנית MER.
רכב הנחיתה דווקא יהיה דומה לפאת'פיינדר – הרכב שהטיס את הסוג'ורנר. ואולם לאחר היציאה מהחללית, התא ובו רכבי השטח יפרוש את שקי האוויר, ויתחיל להתגלגל כקילומטר עד שייעצר. לאחר שרכב הנחיתה יפתח, יחשפו עצמם הרכבים בטריק הלקוח ממגזרות הנייר היפניות – אוריגמי. הם ינוע באמצעות סוג מסוים של פדאלים המכסים 5-6 סנטימטרים בשעה. כך יוכלו שני הרכבים לכסות 100 מטרים ביום, מה שעשתה הסוג'ורנר בכל תקופת פעילותה.
כל אחד מהרכבים יוטס בתא נפרד. הראשון ישוגר ב-30 במאי 2003 ויגיע ב-4 בינואר 2004. הרובר השני יגיע חודש אחד לאחר מכן. עד אז, יהיו להם כבר שמות שיבחרו מתוך תחרות בין ילדים. מעורבות הציבור תמשיך גם לאחר הנחיתה. נאס”א מתכננת לשדר נתונים בזמן אמת על הרשת ככל שהדבר יהיה ניתן.

בינואר אמורה להפתח במוזיאון המדע על שם בלומפילד בירושלים תערוכה המוקדשת למאדים. פרטים בהמשך.

ד”ר דוד יששכרי, מנהל פורום מדע ב”וואלה” מוסיף על חשיבות חיפושי “סימני החיים” על המאדים.

דבר ראשון ברור שגילוי “מקרה שני” של חיים ביקום , יהייה סנסציה אדירה בקנה מידה קוסמי.

יחד עם זאת יהיה לגילוי חשיבות מדעית עצומה. מדוע ?

1. ברור כי באם ימצאו שרידי חיים על המאדים , יהיה בכך ניסיון של חזרה על הניסוי והבנת המנגנונים שהובילו ליצירת החיים . (ATP , פוטוסינטזה , גנטיקה , וכו …).

2. המאדים הוא פלנטה שאיבד את האטמוספירה ומרבית המים שלו. לכן באם חיים נוצרו שם בעבר, הרי הם כבר קפאו עם העלמות האטמוספירה, גם עקב העדר “אפקט החממה” השומר על טמפרטורה הנוחה לחיים (בעיית זהבה כזכור). ובאם זה נכון הרי יש לנו צורת חיים בתחילתם שקפאו, מה שאין על גבי כדור הארץ.

3. לכן יש לנו “דגימה” של השלב הראשון או קרוב לראשון של החיים ! וזהו חלומו הרטוב של כל ביולוג.

4. על פני כדור הארץ קיימת “טקטוניקת הלוחות” אשר טוחנת ומרסקת את כל היבשות לאט לאט אבל בטוח, כך שנדיר מאוד למצוא סלעים בני למעלה ממליארד שנה. כידוע תהליכי תחילת החיים המשוערים התחוללו לפני כ- 3 מליארד שנה. לכן הסיכוי שלנו למצוא עדות אמפירית על תחילת החיים כאן – קטן עד מאוד , מראש.

5. על פני המאדים אין טקטוניקת לוחות, כולו לוח אחד. לכן אם נוצרו שם חיים וקפאו, יתכן למצוא את שרידיהם שם.

זהו מערך הציפיות הנותן חשיבות אדירה לחיפוש “סימני החיים” על המאדים.

ידען מאדים – מאמרים החל משנת 2002 וקישור למאמרים קודמים