סיקור מקיף

רובוט זעיר מעופף

מופעל באמצעות בלוטות'

דיקלה אורן

(מבוסס על הודעה לעיתונות מטעם אפסון)

בתמונה: המיקרובוט המעופף החדש של אפסון. קרדיט: אפסון

כתובת ישירה לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/flybot0804.html

תאגיד סייקו אפסון הודיע בשמונה עשר לאוגוסט, שפיתח בהצלחה גרסה קלה ומתקדמת יותר של רובוט ה-muFR, המיקרו רובוט המעופף הקטן והקל בעולם. אפסון, שממשיכה להיעזר בטכנולוגיות המיקרומכטרוניקה שלה, הגדירה מחדש את המושג “יצירת אומנות” כשמדובר במיקרו הרובוט המעופף שלה muFR 2 – המיקרובוט החדש הקל והמתקדם בעולם. המיקרובוט כולל בקרה בעזרת חיבור שן כחולה (blue tooth) אלחוטי וטיסה עצמאית. ה-muFR 2 יוצג בתערוכה ביריד הטכנולוגיה “Emerging Technology”, המהווה חלק מיריד ה-“Future Creation”, שיפעל מה-27 עד ה-30 לאוגוסט בפורום הלאומי של טוקיו.

פיתוח מיקרובוטים

אפסון מעורבת מזה שנים בחקר ופיתוח יישומים לטכנולוגיה שלה. מיקרובוט ה-muFR 2 הנו רק הפרק החדש ביותר בסיפור ההצלחה של אפסון, שהחל ב”מסייה” (Monsiur), מיקרובוט שנכנס לספר השיאים של גינס כרובוט הזעיר ביותר בעולם. המסייה הגיע לשוק בשנת 1993. החברה, שהפכה את המיקרומכטרוניקה לאחת מטכנולוגיות הדגל שלה, יצרה ושיווקה מאז כמה מיקרובוטים נוספים מסדרת EMRoS. באפריל 2003 הוצג המסייה 2-P, רובוט אב טיפוס, הפועל על המיקרו-מנוע הדק בעולם (מנוע דק במיוחד ועל קולי). המסייה החדש נשלט על ידי דגם שן כחולה חסכני בהספק. בנובמבר באותה שנה חשפה אפסון את האב טיפוס של המיקרובוט המעופף muFR, שכלל שני מנועים על קוליים דקים במיוחד, המניעים שני מדחפים הפוכים למטרת ההתרוממות מעל הקרקע. בנוסף כלל הרובוט את מנגנון הייצוב הלינארי הראשון בעולם לשליטה על גובה התעופה בזמן טיסה.

עם זאת, טווח הטיסה של ה-FR היה מוגבל על ידי אורך כבל החשמל, שחיבר אותו לסוללה חיצונית, וכמו כן, למרות שהשליטה בו נעשתה באמצעות גלי רדיו, היה עליו להישאר בטווח ראייה של המפעיל. בעקבות כך, אפסון החליטה על הגדלת טווח הטיסה על ידי פיתוח בקרה אלחוטית ויכולת טיסה עצמאית. האתגר העיקרי עמו היה צורך להתמודד בנוגע לטיסה אלחוטית היה הצורך לשלב קלות משקל עם עילוי דינמי גדול יותר. אפסון הפכה את המיקרובוט לקל יותר על ידי פיתוח חיישן ג'יירוסקופ חדש, השוקל חמישית ממשקלו של קודמו בתפקיד בלבד, מה שהופך אותו לחיישן הג'יירו הקל והקטן בעולם. בנוסף סייעו למשימת ה”דיאטה” טכנולוגיות ההרכבה הצפופות במיוחד, בהן נעזרו כדי לארוז את שני המיקרו בקרים של המיקרובוט, ביניהם ניתן למצוא את מעבדי ה-32 סיביות RISC ממשפחת ה-S1C33 של אפסון. העילוי הדינמי שופר ב-30% בעזרת מנועים על קוליים דקים במיוחד וחזקים יותר וחוגות חדשות, שעוצבו בצורה אופטימלית. בנוגע לאתגר, הטמון בטיסה עצמאית, אפסון תרמה את השנים הרבות של ניסיון שלה בעיסוק במיקרומכטרוניקה לפיתוח מפעיל לינארי בעל זמן תגובה קטן יותר ומנגנוני בקרת גובה מדויקים יותר. כמו כן צורפה מערכת שליטה בנתיב טיסה וטיסה עצמאית (בעיקר למטרת ריחוף).

בנוסף לכל, אפסון הוסיפה יחידת חיישני תמונה, שביכולתה לצלם ולשלוח תצ”א דרך חיבור השן הכחולה האלחוטי למוניטורים על הקרקע. כמו כן תיכננו שתי נורות לד, בהן ניתן לשלוט כאמצעי איתות. מעבדת נונאמי מאוניברסיטת צ'יבה סייעה לאפסון בפיתוח מערכות הבקרה לטיסה עצמאית. החברה הסתייעה גם בעצת מעבדת קוואצ'י מאוניברסיטת טוקיו בנוגע לתכנון החוגות הראשיות.

הרעיון המרכזי העומד מאחורי מאמצי המו”פ במיקרובוטים מעופפים הוא הרחבת האופקים לפעולות מיקרובוטים מהמישור הדו מימדי למרחב התלת מימדי. כעת, היישומים המוצלחים של טכנולוגיית השן הכחולה והטיסה העצמאית ב-muFR 2 אפסון הוסיפה מימד חדש, פשוטו כמשמעו, למיקרובוטיקה והרחיבה משמעותית את טווח השימושים האפשריים למיקרובוטים על ידי הוספת המצלמה ויכולות שליחת התמונות של המיקרובוט. ביריד הטכנולוגיה בטוקיו עתידים ה-muFR 2 לערוך מפגן אוויר אומנותי. אפסון מקווה לדלות מהמבקרים התערוכה משוב, שעשוי להפוך מועיל בחתירה הבלתי פוסקת של אפסון לעבר התקדמות בפיתוח טכנולוגיות ושימושים מקוריים למיקרומכטרוניקה.

מידע על המיקרובוט

הספק: 4.2 וולט
צריכת זרם: 3.5 וואט
קוטר: כ-136 מילימטר
גובה: כ-85 מילימטר
עילוי מקסימלי: כ-17 gf
משקל כולל: 8.6 גרם ללא סוללה, 12.3 גרם עם סוללה
משקל סוללה: 3.7 גרם
משקל יחידת הפעלה סיבובית: 2.9 גרם
משקל יחידת הפעלה קווית: 0.6 גרם
משקל מעגלי בקרה: 3.1 גרם
משקל מסגרת: 2 גרם
זמן טיסה: כשלוש דקות

* הערה – ה FR 2 גדול במקצת מקודמו, לכן ה-FR נותר הרובוט הקטן בעולם.

תרגום:
דיקלה אורן

הידיעה לעיתונות מטעם אפסון
ידען הרובוטיקה
לידיעה בנושא בבי.בי.סי

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~930230247~~~65&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.