סיקור מקיף

רובוטיקה: מגמה ודרך חיים

רובוטיקה. מה זה המקצוע הזה, אתם שואלים? תלמידת המגמה בתיכון היובל בהרצליה תספר לכם קצת

דיקלה אורן

רובוט שהשתתף בתחרות הרובונר העולמית בשנת 2002

כתובת ישירה לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/robodikla.html

רובוטיקה הוא מקצוע לבגרות, שנלמד בחלק מבתי הספר. הלמידה במקצוע שונה מכל מקצוע אחר, שכן היא סובבת סביב פרויקטים. תתפלאו עד כמה נקשרים לכמה פיסות פרספקס, מעגלים מודפסים וחיישנים. אני עדיין זוכרת את הרגע המרגש, כשהרובוט של הקבוצה שלי עשה את הצעד (סיבוב הגלגל) הראשון שלו…

ברוב המקומות עובדים בכיתה י”ב על פרויקט בניית רובוט לתחרות “רובונר”, ובשנת הלימודים שנסתיימה הוכנסה לראשונה תחרות נוספת “רובוקאפ ג'וניור” בה השתתפו מספר קבוצות מבתי הספר, בהם מלמד אלי קולברג.

רובוקאפ

תחילה אספר על תחרות הרובוקאפ, שנערכה בתחילת חודש יולי בליסבון שבפורטוגל. תחרות זו נערכת מזה מספר שנים, כל שנה במקום אחר בעולם. במסגרתה משתתפים רובוטיקאים מרחבי העולם במקצים שונים, כגון רובוטים הומנואידים ושחקני כדורגל בגדלים שונים. תלמידי התיכונים בארץ השתתפו בתחרות הרובוקאפ ג'וניור, לה ארבעה מקצים: כדורגל1 על 1, כדורגל 2 על 2, הצלה וריקוד.

בתחרות הכדורגל בונים המשתתפים רובוט אחד או שניים, שישחקו כדורגל מול רובוטים אחרים. קבוצה מהתיכון שלי השתתפה בתחרות הכדורגל 2 על 2. האתגר בבניית שני רובוטים, האחד שוער והשני תוקף, הוליד פתרונות יצירתיים למנגנוני בעיטה וזיהוי הכדור. “בתחרות גילינו, שהאסטרטגיה הכי טובה למשחק היא לתת FE למנועים (מהירות גבוהה מאוד) ופשוט להיכנס בכדור,” אמר יטיב שכטר מתיכון היובל בהרצליה, שהשתתף בתחרות.

בתחרות ההצלה המטרה היא בניית רובוט, שיעקוב אחרי פס שחור בזירה מודולרית לה מספר משתנה של חדרים. לאורך הפס השחור מודבקות דמויות, שאמורות להיות “קורבנות”. על הרובוט לזהות את הדמויות ולעצור ולצפצף בכל פעם שמזהה דמות. הרעיון הוא לחקות התנהגות של אמבולנס קטן.

בתחרות הריקוד, המשתתפים בונים רובוטים בגדלים שונים ובצורות מגוונות, שרוקדים לפי מוזיקה. רקדנים אנושיים מורשים להצטרף לרובוטים שלהם בריקוד סוער.

במשך השנה עובדים התלמידים בצוותים על בניית ותכנות הרובוטים. אם בתחום המכניקה והתכנון, האלקטרוניקה או התוכנה, כל אחד תורם לרובוט בהתאם לכשרונותיו ותחומי העניין שלו. לקראת מועד הנסיעה לפורטוגל, בילינו שעות ארוכות בתיקון וסיום הרובוטים.

אלי קולברג, מורה לרובוטיקה ודוקטורנט למכטרוניקה בטכניון, אומר שלתחרות הרובוקאפ יתרונות רבים. תחרות הג'וניור מתקיימת באותו אולם של התחרות רובוקאפ עצמה, בה משתתפים סטודנטים מאוניברסיטאות ומהנדסים. כך יוצא לתלמידי התיכון לחזות ברעיונות חדשים ולהיחשף לטכנולוגיות מתקדמות של בינה מלאכותית ומכשירים מחזית הטכנולוגיה.

רובונר

תחרות הרובונר מדמה זירת התרחשות של דירה עולה בלהבות, כאשר הרובוט משחק את תפקיד הכבאית. בתחרות זו משתתפים תלמידי י”ב רבים מרחבי הארץ. התחרות עצמה נערכת בטריניטי קולג' בקונטיקט בארצות הברית (לא רע, הא? בכיתה י”א נוסעים לפורטוגל, בי”ב לארצות הברית. רואים עולם עם הרובוטים). בדרך כלל נערכת גם תחרות מקדימה בארץ, בה ניתנת לתלמידים והרובוטים לבחון את ביצועיהם, אולם השנה בוטלה התחרות הארצית מפאת העיצומים של המורים.

הקבוצות הישראליות נוחלות הצלחה מרובה בתחרות העולמית. רק לסבר את אוזניכם, את המקום השלישי, השני והראשון בתחרות התיכונים השנה לקחו צוותים ישראלים. את המקום הראשון לקח הרובוט $FF-$01=$FE של צוות התלמידים לי קינד, נועם חדש, דרור לירן, זיו חקמן, נתי שמר ודניאל דוידזון מהתיכון שלי, תיכון היובל בהרצליה, בו מלמדים אלי קולברג ושרית זלצמן. לתוהים בנוגע למשמעות שם הרובוט, זהו תרגיל חיסור בבסיס הקסאדצימלי (בסיס 16). צוות נוסף של תלמידה יחידה מהתיכון, עדי מנדלוביץ', שלח את הרובוט “קקטוס” לתחרות. “קקטוס” הגיע למקום 15 המכובד ביותר.

העזרה והחוויה

כמובן לא נשכח גם את בוגרי המגמה, שבאים לעזור לנו. כן, כן, קראתם נכון. אנשים שסיימו את התיכון חוזרים אליו. איפה עוד ראיתם דבר כזה? חלק מבוגרי המגמה, אנשים מנוסים בתחומים שונים שמשרתים בצבא, לומדים באוניברסיטה וחלקם אפילו עובדים במקצוע, באים במשך השנה ללמד אותנו ולעזור לנו. לפני התחרות הם ישבו אתנו ימים ולילות על פתרון הבעיות של הרגע האחרון. עכשיו בקיץ הם מארגנים מפגשים, בהם הם יעבירו לנו חלק מהידע והניסיון שלהם לקראת הפרויקט הבא.

במשך השנה שהייתה, עבדו אנשי המגמה בשכבה שלי, ואני ביניהם, על הרובוטים לרובוקאפ. לרובנו הייתה זו הפעם הראשונה שעבדנו על פרויקט, שהיה עלינו להתמודד עם עבודת צוות והבעיות שצצות בדרך מתכנון מופשט לרובוט ממשי שמבצע את משימתו. לעיתים גילינו, שהמציאות מסרבת להקשיב להגיון שלנו, או שהרעיון “המושלם” שחשבנו עליו לא כל כך עובד. למדנו מהי החשיבות של תכנון נכון ועבודה קשה, וגילינו את הכיף שבהתמודדות יצירתית עם מכשולים. מעל הכול, זאת הייתה חוויה בלתי רגילה.

עכשיו אנו מתחילים להתכונן לפרויקט הבא, תחרות הרובונר, ואני מחכה למה שתביא עמה השנה הזאת…

דיקלה אורן

פורום הרובוטיקה הישראלי
ידען הרובוטיקה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~902695330~~~65&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.