רובוטים קטנים עשוים מ-DNA הצליחו ללכת

אבי בליזובסקי

הרובוטים הקטנים עשויים מאבני הבניין של החיים – תרשים מתוך אתר הבי.בי.סי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/nanororbot090504.html

מדענים יצרו רובוטים מהלכים מיקרוסקופיים תוך שימוש בלבדי באבני הבניין של החיים, ה-DNA. אורכו של הרובוט המהלך הזעיר הוא 10 ננומטרים והוא מתואר כצעד גדול קדימה בתחום הננוטכנולוגיה.
את הרובוט יצר צוות מאוניברסיטת ניו יורק שהשתמשו ברגלי DNA שנעו על מסלול, שגם הוא מבוסס על DNA.
הרגלים נעו באמצעות ניתוק מהמסלול, תזוזה קדימה לאורך המסלול והצמדות בחזרה, דיווח השבועון ניו סיינטיסט.
DNA הוא חומר אידאלי לבנות ממנו רובוט, משום ששרשרות ה-DNA נצמדות בזוגות בקלות. באמצעות סידור מחדש של הרצף של בסיסי זוגות יכלו המדענים לשלוט בכל רצף שהוצמד.
“מה שעשינו הוא לבנות מדרכה שתאפשר צעד אחד והדגמנו באופן כמותי כי הרובוט יכול לבצע צעד שני.” אמר פרופ' נאדריאן זימן Seeman מאוניברסיטת ניו יורק.

כל רגל של הרובוט הדו רגלי עשויה משתי רצועות של DNA הצמודות כסליל כפול. לכל רגל יש חלק בקצה שהיא בעלת חלק אחד בלבד של הרצף. המדענים התייחסו אליה כרגל, והיא מסוגלת להצמד לשרשרת DNA משלימה.
במקביל, כל מולקולה במסלול מכילה איזור של רצועה אחת. הרצועה הבודדת על הרגליים וזו שעל המסלול מתוכננים כך שהם דווקא לא יצמדו באופן טבעי. החוקרים היו חייבים להוסיף רצועה נוספת, המכונה רצועת הסידור (set strand) המשלימה את שתי הרצועות האחרות ומאפשרת לרגל להצמד למסלול. כדי שהרובוט יבצע צעד, החוקרים הוסיפו רצועת DNA נוספת – unset strand כדי לשחרר את הרגל. לאחר מכן, הרגל המשוחררת אוספת רצועת סידור נוספת והתהליך יכול לחזור על עצמו.
החוקרים פירסמו את המחקר בכתב העת ננו-לטרס.

ידען ננוטכנולוגיה