קשה להירדם בטיסות חלל

חוקרים בריטים מנסה לסייע לאסטרונאוטים לכוון את השעון הביולוגי לקראת מסעות ארוכים לחלל, ושהות על כוכבים בעלי מחזור חיים שונה מכדור הארץ

צוותי החלל ישנים מעט. כדור הארץ (נאסא)
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/masleep.html

חוקרים טוענים כי השעון הביולוגי האנושי יקשה על מסעות חלל עתידיים. כך דיווח אתר הבי.בי.סי.

קבוצת מחקר בקולג' המלכותי בלונדון, חוקרת כעת את האפשרות לסייע לאסטרונאוטים להסתגל לסביבה החיים מחוץ לכדור הארץ. הגוף האנושי רגיל למחזור חיים של 24 שעות. היממה בכוכב הלכת מאדים ארוכה ב-39 דקות, ותקשה על האדם להתסגל אליה.

החוקרים הבריטים עובדים בשיתוף פעולה עם צוות מחקר של נאסא, במטרה לחקור את השפעת המסע בחלל על הרגלי השינה האנושיים. המסע בחלל הוא בעל סביבת עבודה תובענית במיוחד. הצוותים כמעט ולא ישנים. שנתם בחלל קצרה בממוצע בשעתיים מזאת אליה הורגלו בכדור הארץ.

מחקרים שנעשו בעבר על עובדי משמרות לילה לימדו כי שעות השינה המועטות מובילות בסופו של דבר לבעיות בריאותיות קשות. לדוגמא, אותם עובדים נמצאים בסיכון גבוה בחמישים אחוזים להיפגע בתאונת דרכים בזמן הלילה, אם עבדו מספר ימים רצופים במשמרת לילה.

המחקר הנוכחי מראה כי השעון הביולוגי הממוצע של האדם הוא בעל מחזור של 24 שעות ומספר דקות, והוא עובר תיקון כל יום בהתאם לזריחה ולשקיעה. בעקבות הרמה הנמוכה של האור בחלל, הגוף אינו מסוגל לכוון את עצמו בצורה נכונה שתמנע נזקים.

ידען האדם והחלל