סיקור מקיף

קומה 32 מיליון – החלל החיצון

חלל / האם חזונו של ארתור סי קלארק על מעלית חלל יתגשם עד 2018

יובל דרור, הארץ, וואלה!

ארתור סי קלארק. “לא צוחקים”

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spacelift181003.html

עשרות שנים אחרי שסופר המדע בדיוני ארתור סי קלארק כתב ספר שבו הוזכרה מעלית שתחילתה על הקרקע וסופה בחלל, טוענים מדעני מעבדת לוס-אלאמוס בארה”ב שהגיע הזמן להגשים את הרעיון. “המדינה הראשונה שתקים את מעלית החלל, תשלוט בחלל”, אמר שלשום מנהל הפרויקט במעבדה, ברוס לאובשר, בראיון לרשת סי-בי-אס, “אני מאמין בכך ואני חושב שמעבדת לוס-אלאמוס צריכה להיות מעורבת בהגשמת החזון”. קלארק אמנם חזה כי מעלית שכזו תוקם בשנת 2142 ואולם לפחות חברה אמריקאית אחת, “,”Liftport כבר החלה להתכונן לבנייה, שאמורה להסתיים על פי תוכניותיה ב-12 באפריל, .2018

אחת הסיבות שהמדענים חזרו לעסוק בנושא, שנראה על פניו דמיוני, היא העלות הגבוהה בשיגור מעבורות חלל ובסיכונים הרבים הכרוכים בשיגור והחזרת המעבורת.

אף שעלות ההקמה של מעלית החלל צפויה להסתכם בכמה מיליארדי דולרים, בטווח הארוך היא תוכל להפחית את עלות השיגור של מטענים לחלל מ-15 אלף דולר לקילוגרם ל-50 דולר.

התשתית שתאפשר שליחת מטענים ואנשים לחלל פשוטה לכאורה – כבל שיימתח מכדור הארץ לגובה של 100 אלף קילומטר, או כ-32 מיליון קומות. הכבל, שקוטרו קטן ממטר אחד, אמור להיות בנוי מהחומר החזק ביותר המוכר כיום: ננו-שפופרות (שפופרות זעירות מאוד) העשויות מפחמן. אל הכבל יתחברו מעליות שישאו אנשים ומטענים במשקל של חמישה טונות ושיופעלו באמצעות אנרגיית השמש. זמן הטיפוס לגובה המרבייארך כשבוע ואולם אפשר יהיה לשחרר את המטענים בכל גובה שיידרש. על פי התוכנית, את הכבל יביא אל החלל לוויין, שישלשל אותו חזרה לכדור הארץ, שם הוא יעוגן למתקן הדומה לאסדת קידוח נפט באוקיינוס.

אף שהפרויקט מצית את הדמיון, הדרך ליישומו ארוכה. כמעט כל הבעיות קשורות בדרך זו או אחרת לאותו כבל מיוחד. ראשית, כבל מהסוג המבוקש נמצא רק בשלבי פיתוח ראשונים. בעוד שהפרויקט מחייב כבל באורך של 100 אלף קילומטר, אורכם של כבלי הפחמן המצויים בידי המדענים אינו עולה על כמה עשרות סנטימטרים.

ואולם גם כאן לא מסתיימות הבעיות. הסביבה שבה יימתח הכבל אינה נחשבת לידידותית במיוחד. הכבל של מעלית החלל יושפע מרוחות חזקות, ברקים, פסולת חלל (לוויינים ישנים), לוויינים מנמיכי טוס, שדות אלקטרו-מגנטיים, קרינה ועוד. בנוסף, יש חשש שאם הכבל יתנדנד יתר על המידה, אי אפשר יהיה להעמיס עליו את המטענים. יש הטוענים כי כבל מהסוג הזה גם יהיה יעד מבוקש בקרב ארגוני טרור.

כדי להוכיח את רצינות כוונותיהם, התכנסו בחודש שעבר חוקרים מארה”ב במדינת ניו מקסיקו ודנו ברעיון של מעלית החלל. את הכנס פתח ארתור סי קלארק עצמו. “אני חושב שזו הדרך להגיע לחלל”, אמר הסופר, בן ,86 בשידור לווייני מביתו. “החישובים הכלכליים מלמדים שזה רעיון פנטסטי. אני סבור שהמעלית תיבנה 10 שנים אחרי שכולם יפסיקו לצחוק. אני חושב שכבר עכשיו הם לא צוחקים”.

לדיווח של “הידען” מאותו סימפוזיון ביום כינוסו

ידען חלליות – הדור הבא

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~661995637~~~9&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.