קולות הבאס של החורים השחורים

אסטרונומים איתרו גלי קול היוצאים מחור שחור על כבד (סופר מאסיבי). ה”תו” הוא העמוק ביותר שהתגלה אי פעם מעצם ביקום.

מימין: צילום בקרנית X של צביר הכוכבים פרסאוס בידי טלסקופ צ’אנדרה; משמאל: גלי קול חותכים את הגז החם

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/soundblackhole.html

גלי קול חותכים את הגז החם

החור השחור נמצא בצביר הגלקסיות פרסאוס, השוכן כ-250 מיליון שנות אור מכאן. כמות האנרגיה הנישאת מהחור השחור באמצעות גלי קול אלה עשויה לפתור השאלה הפתוחה מזה זמן רב באסטרופיסיקה. גובה הצליל ניתן למדידה. אף כי הם רחוקים מכדי להשמע. זהו B FLAT (סי במול ותודה לכל המעירים. החכמתי מהערותיכם)
בשנה שעברה צילמו האסטרונומים תמונה מתוך טלסקופ צ’אנדרה המצלם את השמים בתחום קרני ה-X, ובתמונה נראה הגז ממלא את צביר הגלקסיות.
לפי החוקרים הגלים או יותר נכון האדוות הללו הם עדות לגלי קול הנעים מאות אלפי שנות אור מהחור השחור שבמרכז הצביר.
אולם אין סיכוי לשמוע את תו ה-“סי במול” הזה, משום שהוא נמצא 57 אוקטבות מתחת לסף השמיעה שלנו. זהו התו העמוק ביותר שנשמע אי פעם ביקום.
“גלי הקול מפרסאוס הם הרבה יותר מאשר סתם סוג מעניין של חור שחור”, אומר סטיב אלן מהמכון לאסטרונומיה בקיימברידג’, אנגליה. גלי הקול עשויים להיות מפתח בנסיון למצוא כיצד צבירי לגקסיות, המבנה הגדול ביותר ביקום, צומחים.
.האסטרונומים עדיין לא מבינים את התהליך משום שיש כל כך הרבה גז חם בצבירי גלקסיות ומעט מאוד גז קר. הגז החם אמור להתקרר והגז הדחוס במרכז אמור להתקרר במהירות הגבוהה ביותר. ואז הלחץ בגז המרכזי המקורר אמור ליפול, ולגרום לגז הנמצא במרחק גדול יותר לצלול לעבר הגלקסיה וליצור טריליוני כוכבים לאורך הדרך אך זה לא מה שנראה.
ההתחממות הנגרמת בידי החור השחור נחשבת לסיבה לכך שהגז לא מתקרר. תמונות קודמות של צביר פרסאוס הראו שני בקיעים גדולים, דמויי בועה, המתרחבים החומה מהחור השחור המרכזי. גלי קול היוצאים ממרכז הבקיעים הללו עשוי להיות תגובה של מנגנון ההתחממות.
החוקרים חישבו כי כמות אדירה של אנרגיה דרושה ליצור את הבקיעים, השווה לאנרגיה של מאה מיליון כוכבים מתפוצצים. מרבית האנרגיה עשויה להתגלות בצורה של גלי קול השומרים על הגז חם. אם כך הדבר, עוצמת גלי הקול הזו נשארת קבועה לפחות במשך 2.5 מיליארד שנים.