קבוצת מדענים גילתה מאובנים של אדם קדמון שחי לפני 6 מיליון שנים

מאובנים בני 5.8 מיליון שנה מקרבים המדע למוצא האדם

13/07/2001
שרידי מאובנים שנמצאו באתיופיה שייכים לתקופת הפיצול בין השימפנזות לבני האדם

מאת ניו יורק טיימס

חוקר מאובנים אתיופי מצא עצמות ושיניים של יצורים שוכני יערות, שחיו לפני 5.8 מיליון שנה. תגלית זו מערערת על ההנחות המקובלות בנוגע לאבולוציה ומרחיבה את הידע על מוצא האדם. אלה מאובנים העתיקים במיליון שנה מכל מאובן אחר שהוגדר כהומנואיד – בן משפחת האדם, והם מתקרבים לנקודת הפיצול בשושלת היוחסין של האדם המודרני והשימפנזים.

קבוצת מדענים גילתה מאובנים של אדם קדמון שחי לפני 6 מיליון שנים

4/12/2000

תצלום: אי-פי
המאובנים מוכיחים כי יצורים אלה חיו ביערות והלכו זקופים

הממצא החדש, שהתפרסם במהדורה היומית של מגזין “, “Natureמסקרן במיוחד את הפלאונתולוגים בגלל שהדמיון בין עצמות המאובן לעצמות קופים וגילם המוקדם של השרידים, מקרבים אותם לפיצול ההיסטורי של שושלת היוחסין, שהובילה מצד אחד לבני האדם המודרניים ומצד שני לשימפנזות . מחקרים של ביולוגיה מולקולרית מראים כי הפיצול אירע לפני5.5-6.5 מיליון שנה.

חשובה במיוחד היא העובדה כי הומנואידים מוקדמים אלה חיו ביער לח וקריר, בניגוד לתיאוריה הרווחת, לפיה הם התפתחו בערבות לאחר היעלמות היערות. היער היה אז סביבה עוינת של הרי געש מתפרצים וזרמי לבה מסוכנים.

במאמר שפורסם היום כותב יוהאנס היילה-סלאסי, דוקטורנט בפלאונתולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, כי שלב התפתחות שיני המאובנים מראה כי הם אכן היו הומנואידים. עצמות אצבעות הרגלים מראות כי היצור צעד זקוף, וכי גודלו היה כשל שימפנזה מודרני. עוד אמר היילה-סלאסי כי המאפיינים הפרימיטיווים של העצמות ושל השיניים מראים כי היצור קרוב מבחינה פלאונתולוגית לאבות הקדומים של השימפנזות ושל בני האדם. מדענים אחרים שבדקו את הממצאים מסכימים עם מסקנותיו של היילה-סלאסי.

ד”ר אואן לאבג'וי, פלאונתולוג מאוניברסיטת קנט, אמר לאחר שבדק את הממצאים: “אנחנו אכן מתקרבים לשלב בחקר המאובנים שבו לא נוכל להבחין בין האבות הקדומים של בני האדם לאבות הקדומים של השימפנזות, מכיוון שמבחינה אנטומית הם היו כל כך קרובים. אנחנו כעת מאוד קרובים למוצא האדם”.

היילה-סלאסי ועמיתיו מצאו את המאובנים בעמק נהר אוואש שבאתיופיה, כ-80 ק”מ ממקום הימצאה של “לוסי”, שחיה לפני 32 שנה ונמצאה לפני 30 שנה. בין הממצאים 11 פריטים הכוללים עצם לסת עם שיניים, עצמות ידיים ורגליים וחלק של עצם בריח. השרידים שייכים ללפחות חמישה יחידים.

מדענים מקניה וצרפת הודיעו היום כי גילו מאובנים של אב קדמון בני 6 מליון שנה. לדבריהם, הגילוי של האדם הקדמון המכונה “איש המליניום” יכול לשנות את דרך המחקר והלמידה לגבי האבולוציה וחקר המינים. אלו הם השרידים העתיקים ביותר שנמצאו עד כה.

הממצאים הראשוניים התגלו בגבעות טוגן שבקניה, ב-20 באוקטובר, על ידי צוות משותף של מדענים מפאריס ואנשי מוזיאון מקניה. מאז הספיקו המדענים לגלות חלקי גוף של 5 בני אדם.

“לא רק שאלו המאובנים העתיקים ביותר שנמצאו עד כה, אלא הם מהווים שלב מתקדם בחקר האדם”, אמר אחד המדענים במסיבת עיתונאים. “שרידי האדם הקדמון שהתגלו הם בני 6 מיליון שנה, כלומר מדובר בשריד עתיק יותר מהמאובנים שהתגלו באתיופיה ב-,'74 שהיו בני 4.5 מיליון שנה”.

לטענת החוקרים ישנם כמה ממצאים המשייכים את המאובן כשריד של האדם, ובהם מבנה הרגליים, לפיו מדובר ביצור שהלך זקוף. כמו כן, מבנה הלסת והשיניים משייכים את המאובן כשריד של האדם המודרני.

התגלה אב קדום חדש לאנושות
פליאונתולוגים באפריקה מצאו גולגולת
בת 3.5 מיליון שנה שמייצגת,לדבריהם,
ענף חדש לחלוטין של שושלת היוחסין
האנושית. תגלית זו סותרת את הדעה
הרווחת לפיה ששרשרת אחת עוברת מהשלבים המוקדמים של האדם ועד
היום. אילן היוחסין של האנושות, שפעם היה מורכב מגזע אחד,
מתחיל להיראות יותר כמו שיח עם ענפים רבים שהקשר ביניהם לא
ברור.

סוכנות הידיעות

התגלה אב קדום חדש לאנושות

ליאונתולוגים באפריקה מצאו גולגולת בת 3.5מיליון שנה שמייצגת, לדבריהם, ענף חדש לחלוטין של שושלת היוחסין האנושית. תגלית זו סותרת את הדעה הרווחת לפיה ששרשרת אחת עוברת מהשלבים המוקדמים של האדם ועד היום. אילן היוחסין של האנושות, שפעם היה מורכב מגזע אחד, מתחיל להיראות יותר כמו שיח עם ענפים רבים שהקשר ביניהם לא ברור.

עכשיו נראה שזן המאובנים העתיק ביותר הנקרא “אוסטראלופיטקוס אפארנסיס”, שחי לפני 4-3 מיליוני שנים ומקושר בעיקר לשלד של “לוסי”, לא היה לבד ביבשת אפריקה. יכול להיות אפילו שלוסי אינה אב-קדמון ישיר של האדם. לוסי התגלתה ב-1974 באתיופיה ומאז היא נחשבת לאב הקדמון המשותף לכל משפחת בני האדם שבאה מאוחר יותר, כולל לאדם המודרני.

הגולגולת התגלתה ב-1999 על ידי קבוצת מחקר בראשותה של ד”ר מיב ליקיי, שעבדה בצד המערבי של אגם טורקנה בצפון קניה. רק לאחר ניתוח קפדני הסכימו המדענים כי הגולגולת מיצגת סוג וזן חדשים.
הפנים השטוחות והשיניים הטוחנות הקטנות שונות בצורה בולטת ממיני האפארנסיס המוכרים לקהילה המדעית. בידיעה שפורסמה היום (חמישי) במגזין ,Nature כינתה ד”ר ליקיי את הזן החדש “קנינטרופוס פלאטיופס”, או- האיש שטוח הפנים מקניה. גיל הגולגולת נקבע לפי אפר וולקני שהתגלה באתר ומינה עדיין לא נקבע.

“הגולגולת מראה בצורה משכנ עת כי לפחות שתי שושלות יוחסין התקיימו לפני 3.5 מיליון שנה”, אמרה ד”ר ליקיי בהודעה שיצאה מטעם המוזיאון הלאומי של קניה בניירובי, שם היא מכהנת כפליאונתולוגית הראשית. עוד היא אמרה כי המגוון בשושלת היוחסין האנושית לא צריך להפתיע מכיוון שמוצא היונקים ניכר לרוב בענפים שונים.

ד”ר יאן טאטרסאל, ביולוג מהמוזיאון האמריקאי לידיעת הטבע בניו יורק, אמר כי התגלית “חשובה מאוד מכיוון שהיא מכירה בגיוון בקרב מאובנים הקשורים למשפחת האדם”. עד לא מזמן הכירו המדענים רק בשלוש קבוצות הקשורות למשפחת האדם. זן ה”הומו” התפתח לפני יותר מ-2 מיליון שנה והוא שהוביל לאדם המודרני. זן ה”פראנתרופוס” היה בן זמנו של ההומו ונכחד לפני כמיליון שנה. שניהם נחשבים לצאצאים של זן מוקדם יותר הנקרא “אוסטראלופיטקוס”.

תצלום: אי-פי