סיקור מקיף

צעד קטן לסין

המשימה: שיגור המשלחת הסינית הראשונה לחלל. הזמן: עוד פחות ממאה יום. האמצעים: מעבורת החלל שנג'ו (רכב אלוהי) חמש, ושלושה טאיקונאוטים (אסטרונאוטים) סיניים. המטרה: להצטרף למועדון המכובד של רוסיה וארה”ב, ועד שנת 2020 להגיע לירח

טל דביר, בייג'ינג, YNET

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/chinaspace2550703.html

בראשית היה קוסמונאוט סובייטי, זמן לא רב אחריו חזה העולם גם באסטרונאוט אמריקני, וכעת עומדת להתווסף למילון החלל גירסה חדשה, שאותה כדאי להתחיל לשנן, ובסינית: טאיקונאוט. זה יקרה בעוד פחות מ-100 ימים, והספירה לאחור כבר החלה.

לאחר כארבעה עשורים של זוגיות מזהירה ובלעדית במועדון המכובד כל-כך של מדינות בעלות יכולת שיגור בני אנוש לחלל, עושה כעת סין הכנות אחרונות להצטרפות לרוסיה וארה”ב, וגם אם התאריך המדויק לשיגור הסיני המאויש הראשון הוא בגדר סוד מדינה שמור ביותר, ולמרות שבפרסום הרשמי האחרון כל שנמסר היה כי הדבר יקרה “במסגרת לוח הזמנים, בסתיו”, אפשר להתכונן להתרחשות ההיסטורית הזו ככל הנראה בסביבות אוקטובר.

שולטים על השמיים

זה לא מפתיע. בסין, המייחסת חשיבות רבה לגאווה, כבוד, טקסים וסמליות, יציינו ב-1 באוקטובר 54 שנים להיווסדה של סין העממית, והרי אין תאריך טוב מחג לאומי להשקתו של פרוייקט אדיר, אשר כולו מתבסס על חיזוק הגאווה הלאומית מבית ועל הצמא לכבוד בזירה הבינלאומית.

אז נכון שמזג האוויר באזור התאריך המדובר הוא מעט בעייתי – לפעמים יורד כאן גשם, והרקיע לא תמיד כחול – אבל הממשלה הסינית כבר הוכיחה בעבר, בחגיגות היובל להיווסדה של סין, כי גם על השמיים ניתן לשלוט. כלומר, במידה מסוימת. לקראת האירוע הגרנדיוזי ההוא הושבתו המפעלים המזהמים למשך שבועות ארוכים, וכימיקלים פוזרו ליצירת עננים והורדת גשם. גשם זלעפות מכוון ירד במשך שלושה ימים, ובאופן די מדהים, ביום המיועד היו השמיים צחים ונאים וחייכו אל המצעד.

כשמדובר בשיגור מעבורת חלל, העניין, מן הסתם, מעט יותר מסובך, וזו גם כנראה הסיבה שאפילו המשטר הסיני הכל-יכול אינו מסתכן ונוקב בתאריך המדויק. מה שכן ידוע כעת הוא שבניגוד לארבעת שיגורי הניסיון הבלתי-מאויישים שהתרחשו בשעות החשיכה, שיגור המעבורת המאוישת יתקיים באור-יום. גם מסיבות של גאווה לאומית, וגם כדי להבטיח תנאי שיגור טובים יותר.

ככל הידוע, שנג'ו (רכב אלוהי)-5 תשוגר באמצעות המשגר “המסע הארוך F2”, ממתקן שיגור הלווינים ג'יוצואן, הנמצא במדבר גובי, בצפון מערב מחוז גאנסו. שיגורי החלל של סין, בין אם בלוויינים או בחלליות בלתי-מאוישות, התקיימו תמיד במדבריות של המדינה. בעבר, בשיגורים הליליים, נאלצו צוותי הקרקע להתמודד עם תנאים קשים וטמפרטורות נמוכות של כמעט מינוס 20 מעלות בשיגור ובנחיתה. לפעמים תנאי מזג האוויר הקשה גרמו לעיכובים בתוכניות. סין ממש לא מעונינת שזה יקרה הפעם.

ומיהם אנשי הצוות?

שאלה טובה. גם זהותם של הטאיקונאוטים הסינים הראשונים היא סוד מדינה שמור. במהלך השנה האחרונה חשפו ראשי תוכנית החלל של סין טפח בלבד, והודיעו כי 14 טייסי קרב נבחרו ומתאמנים למשימה. כעת נתנו רמז נוסף ומסרו, כי הצוות המצומצם הראשון שיעלה השמיימה כבר סומן ונבחר, אבל עדיין מסרבים בתוקף לחשוף את זהותם, “כדי שלא לגרום להם למתחים טרם המשימה”.

בינואר האחרון, עם חזרתה המוצלחת לכדור הארץ של החללית הבלתי-מאוישת הרביעית שנג'ו-4, וההכרזה כי השיגור הבא כבר יהיה הדבר האמיתי, שיחררו הרשויות שלוש תמונות בלבד של הטאיקונאוטים הפוטנציאליים באימונים. זה הכל. את גודלו של הצוות, שמות חבריו, זהותם ומגוון פרטים על מי שצפויים להיות הגיבורים הסינים של העת החדשה נדע רק זמן קצר לקראת שיגורה של שנג'ו-5.

כל שידוע נכון לעכשיו הוא שהקבוצה הנבחרת מתאמנת כבר חודשים ארוכים במתקן מבודד בקרבת בייג'ינג, המכונה בשם הקוד “הלשכה האדומה”. מומחי חלל, המשקיפים על התוכנית הסינית, מעריכים כי שנג'ו-5 תישא על סיפונה שלושה טאיקונאוטים, שיישארו בחלל שישה ימים, אבל מדובר בהערכות בלבד ובסימן שאלה גדול.

סין אמנם הכריזה פעמים רבות כי החלליות והרקטות עליהן הן משוגרות הן פרי פיתוח סיני עצמאי, אך סוד גלוי הוא שהמעבורת שנג'ו מבוססת על מודל ה”סויוז” הרוסית, וכי לסין מוגש סיוע טכנולוגי ופיננסי נרחב מצד הרוסים, שאף אירחו ואימנו בבית הספר לקוסמונאוטים לפחות שניים מאנשי הצוות הצפוי להישלח לחלל.

את שנג'ו-1, החללית הבלתי מאוישת הראשונה, שיגרה סין בנובמבר 99', שנים לאחר תחילת גיבוש פרוייקט החלל. הצלחת הניסוי ההוא פורסמה בסין בהרחבה, ותחושת הגאווה של העם וההנהגה בסין באותו יום הרקיעה שחקים. מאז שוגרו שלוש חלליות נוספות, שביצעו מגוון ניסויי. חלקן אף נשאו על סיפונן בעלי חיים, חרקים וצמחייה.

בינואר האחרון, במסעה המוצלח של שנג'ו-4, נשלחה לחלל גם בובת “אסטרונאוט-דמה” ומערכות ניסוי שונות לתמיכה בחיים בחלל. לאחר המסע ההוא, שבמהלכו הקיפה שנג'ו את כדור הארץ 108 פעמים במשך שבוע, נשברה מעט חומת הדממה והוכרז כי השיגור הבא יהיה מאויש. דווח אפילו, כי אותה חללית ששבה לכדור-הארץ הייתה אחד ממתקני האימונים של הטאיקונאוטים, כרמז נוסף שהמשימה אכן עומדת להתבצע, ובקרוב.

מעצמה עם קבלות

שיגורה הקרוב של שנג'ו-5 המאוישת יהיה, לדברי יואן ג'יה, אחד מראשי תוכנית החלל של סין, “פריצת דרך בהיסטוריה הסינית”. אבל זו לא פריצת הדרך היחידה, וגם לא יהיה בכך הגשמת החלום במלואו. בניירות העבודה של “פרוייקט 921” כלולות גם הכוונות המוצהרות של סין להגיע לירח ואפילו להקים תחנת חלל עצמאית..

אבל כל זה עדיין רחוק. בסביבות שנת 2005 מתכננת סין לשלוח משימת ירח בלתי-מאוישת, ורק בשנת 2010 צפויה נחיתה ראשונה של כלי רכב על הלבנה. מעבורת חלל שתגיע לירח, וגם תשוב הביתה עם דוגמאות, צפויה לצאת רק בשנת 2020.

החלום לשגר סיני לחלל החל להתגבש כבר בשנות ה-70 בקרב ההנהגה הסינית של אותם ימים, אבל למעשה רק בשנת 1992 הוחל, בחשאיות גדולה, גיבוש התוכנית שהוכתרה בשם הקוד “פרויקט 921”. הפרויקט הזה מנוהל, שלא במפתיע, על-ידי זרוע של הצבא הסיני.

אם וכאשר הוא יוכתר בהצלחה תיכנס סין למועדון היוקרתי ותעמוד בשורה אחת עם שתי המעצמות (אחת לשעבר). ואז לא תהיה לסין סיבה טובה מזו לחגוג את מעמדה החדש בעולם. לא עוד מעצמה פוטנציאלית, אלא מעצמה מוכחת. עם קבלות.

כסימן לביטחון העצמי הגובר של סין בהצלחת המשימה, הודיע מפקד משימת שנג'ו-4, יואן ג'יהג'ון, לטאיקונאוטים העתידיים עם תום המשימה בינואר: “אני מאחל לכם נסיעה טובה. אני מקווה שאתם רגועים. אנחנו נמתין לחזרתכם ההרואית באתר הנחיתה”.

ידען מבצעי חלל מחוץ לארה”ב

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~590335570~~~200&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.