צ'אנדרה צילם היווצרות צביר גלקסיות

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/chandra190804.html

טלסקופ החלל צ'אנדרה, המצלם בתחום תדרי קרני ה- X צפה בענן גז ענקי בחלל בתהליך של מיזוג ליצירת צביר גלקסיה יחיד ענקי.
ענן הגז שהינו בטמפ' של מליוני מעלות צלזיוס , כולל בתוכו מאות גלקסיות. המבנה העצום , המכונה “האבל” 2125 הינו במרחק של כ- 3 מיליארד שנות אור מכדור הארץ ונראה כפי שהיה כ- 3 מיליארד שנה לאחר המפץ הגדול.
יש לציין שצ'אנדרה יכול להפריד ולהבחין בגלקסיות בודדות בתוך ענן הגז.
גלקסיות נמצאות בד”כ בקבוצות או בצבירים ענקים .
הגלקסיה שלנו, “שביל החלב” שייכת אף היא לצביר הנקרא “הקבוצה המקומית” יחד עם הגלקסיה הספיראלית הגדולה “אנדרומדה” ומספר גלקסיות קטנות יותר , ביניהן 2 הגלקסיות “ענן מגלן הגדול” ו”ענן מגלן הקטן”.

ההיווצרות של צבירי גלקסיות מאסיביות כאלו הינו תהליך של צעד אחר צעד שנמשך מיליארדי שנים.
הזמן הנדרש להיווצרות הצביר תלוי במספר גורמים , כולל צפיפות צבירים קרובים , קצב התפשטות היקום וכמות יחסית של אנרגיה וחומר אפלים.
אסטרונומים חושבים שהריכוז המאוד נמוך של אטומי ברזל בענני הגז בהאבל 2125 הינו לאור העובדה שהוא נקלט בשלב מוקדם מאוד של התהוות.
אטומי ברזל הנוצרים ע”י סופרנובות בגלקסיות פעילות חייבים להתרכז בתוך וליד גלקסיות אלו , אולי בגרעיני אבק שטרם התערבבו עם הגז.
עם הזמן , כאשר העננים מתמזגים ולחץ הגז החם עולה , גרגרי האבק יאספו מהגלקסיות ויתערבבו עם הגז החם וישחררו את אטמי הברזל. לטענת החוקרים ,מאוניברסיטת מס'וצוטס בארה”ב ,יתכן ואנו רואים גז בין-כוכבי לוהט בשלב מוקדם יחסית של היווצרות לפני שהוא הזדהם.
הממצאים יוצגו בקרוב ב – ASTROPHYSICAL JOURNAL.
ידען אסטרופיסיקה 2 – כוכבים וגלקסיות