סיקור מקיף

פעלולני הוליווד יסייעו לנאס”א לאסוף חלקיקי שמש

חללית ששיגרה נאס”א כדי לאסוף חלקיקי שמש, תחזור בקרוב לכה”א. בסוכנות חוששים שנחיתה על הקרקע תהרוס הממצאים ולכן ביקשו מפעלולנים “לאסוף” אותם באוויר

מליסה סנפורד, ניו יורק טיימס, הארץ, חדשות וואלה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/nasaeffects.html

משימת ה-3.2 מיליון קילומטרים כמעט הושלמה, אבל החלק המסוכן ביותר שלה טרם החל. לפני שלוש שנים שיגרה נאס”א חללית רובוטית ממרכז החלל קנדי בפלורידה. מאז היא התרחקה בחלל תוך איסוף דגימות חלקיקים שנפלטו מפני השמש. המשימה אמורה להסתיים ב-8 בספטמבר, כשהחללית תשחרר תא שיכיל את החלקיקים. התא ירחף לכיוון כדור הארץ בעזרת מצנח, וייתפס באוויר על ידי מסוקים שיסיירו מעל המדבר המערבי ביוטה. את המסוקים יטיסו טייסי פעלולים מהוליווד שנאס”א שכרה.

הסיכויים להצלחת התמרון גבוהים ביותר, אמר ד”ר דונלד ס' ברנט, המדען הראשי של הפרויקט. אם ייכשל האיסוף, חלקיקי השמש, שהם דגימות החלל הראשונות שיגיעו לכדור הארץ מאז 1972, עלולים להינזק כשהתא יפגע באדמה.

“אין לנו מרחב גדול לטעויות”, אמר דן רודרט, אחד מטייסי הפעלולים, שהשתתף בסרטים “הענק” ו”S.W.A.T”. “אם נטוס גבוה מדי, נחטיא את התא או נפגע במצנח. אם נהיה נמוכים מדי, המצנח ייתפס במגלשים, ואנו עלולים להתרסק”.

“ג'נסיס”, שעלותה 260 מיליון דולר, היא חלק מסדרת משימות שבהן חלליות רובוטיות אוספות דגימות מהחלל ומביאות אותן לצורכי מחקר. החללית טסה לנקודה המרוחקת כ-1.49 מיליון ק”מ מכדור הארץ, לגראנג'יאן L1, ובה כוח הכבידה והכוח הצנטריפוגלי של כדור הארץ והשמש מתאזנים, ומאפשרים לחללית לאסוף את חלקיקי השמש ללא צורך בכוח הנעה רב מדי כדי להישאר במסלול.

במשימות “אפולו” נשאו האסטרונאוטים יותר מ-400 ק”ג של סלעי ירח בחזרה לכדור הארץ. משקלן של דגימות ה”ג'נסיס” הוא כשל גרגרי חול ספורים. מדעני נאס”א עשו כמיטב יכולתם למנוע את זיהום חלקיקי השמש. אלה נאספו על מדבקות עשויות מזהב, ספיר ויהלומים, שחוטאו ואופסנו במכל.

“כולם אמרו שזה בלתי אפשרי”

כדי להבטיח שהחלקיקים יישארו צמודים למדבקות בעת הנחיתה, פיתחו המדענים שיטת נחיתה רכה. הם חששו שגם אם התא ירחף לעבר כדור הארץ מחובר למצנח, הדגימות עלולות להינזק ברגע הפגיעה באדמה. משום כך העלו את רעיון האיסוף באוויר.

כשהתא יתנתק מהחללית תפנה “ג'נסיס” למסלול ארוך טווח מסביב לשמש, שעה שהתא ייכנס לאטמוספירת כדור הארץ במהירות של כ-39 אלף קמ”ש. כדי להאט את מהירות הירידה של התא, ייפתח המצנח בגובה של כ-30 ק”מ מעל פני האדמה. בגובה של כ-2.4 ק”מ ייפתח מצנח נוסף, גדול יותר.

כשתגיע מהירות התא ל-36.8 קמ”ש, מסוק מוביל ומסוק רודף יפעילו מוטות באורך 6 מטר, שלקצותיהם מחוברים ווים האמורים לתפוס את המצנח הגדול. אם יצליחו, החומר שממנו עשוי המצנח יקרוס ויישאר תלוי כשהתא מתחתיו. אז יורידו הטייסים את התא למכל שיוצב על הקרקע.

פרסומת”זה אמור להיות תרגיל קל ומדויק, דומה לבלט”, אמר רודרט, “אבל אם המצנח לא ייפתח לגמרי יהיה עלינו לבצע טיסה אגרסיבית יותר מזאת שתיכננו”. לדבריו, בנאס”א הוחלט על העסקת טייסי פעלולים במשימה זו משום שהם מומחים בטיסות מדויקות ובמה שמכונה טיסות “חבל ארוך”. טייסי “חבל ארוך” מנחים את המסוק ואת המטען המתנדנד תחתיו.

רודרט, בן 45, היה בעבר טייס מסוק רפואי בפארק הלאומי גראנד טיטון בוויומינג. על עבודתו הנוכחית אמר: “זה אחד מהדברים שמוגדרים כפעם הראשונה. כולם אמרו שזה בלתי אפשרי, עד שהגיעה הקריאה מנאס”א”.

ידען השמש
לידיעה באתר הסאן סנטיניאל
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~899240082~~~12&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.