וויל נייט , New Scientist (תרגום: דיקלה אורן)
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/particlevinyl0404.html
ניתן לשחזר הקלטות מוזיקה קלאסיות, הנמצאות על גבי תקליטים פגומים, למען דורות העתיד. זאת בעזרת טכניקת אנליזה אופטית, שפותחה לשם מעקב אחר חלקיקים תת אטומיים.
תקליטי וייניל נדירים רבים נמצאים בספריות ברחבי העולם. בגנזך המוזיקה הלאומי של הספרייה הבריטית ישנם יותר ממיליון תקליטי וייניל ישנים. הבעיה היא שאפילו מעבר של מחט על כמה מהתקליטים הישנים האלה עשוי להסב להם נזק חמור.
חוקרים מהמעבדה הלאומית לורנס ברקלי בקליפורניה, ארצות הברית, הסבו מכשיר רגיש, המשמש לבניית מאיץ חלקיקים ענקי, למכשיר הקלטה אופטי בעל רגישות גבוהה במיוחד.
"זה אפשר לנו לפתח דרך למדוד תקליטים ללא מגע," אומר ויטלי פדייב, שפיתח את השיטה בעזרת עמיתו קארל האבר. "כמו כן, במכשיר קיים הפוטנציאל לשחזר באופן דיגיטלי דיסקים שבורים."
בזמן בנייתו של מתקן האטלס (ATLAS) בן חמש הקומות של המעבדה, שישמש בקרוב לחיפוש החלקיק החמקמק, בוזון ההיגס, נעזרו במערכת אופטית מדויקת ליישור גלאי הסיליקון, שעוקבים אחר מסלולי החלקיקים.
שינויים קלים במכשיר והעברתו מעל לחריצים, המאחסנים את המוסיקה על גבי התקליטים, אפשרו לחוקרים לשמור ויזואלית את מיקום החריצים בדיוק של אלפית המילימטר.
יתרה מזאת, אלגוריתמים, המשמשים לסינון רעשי רקע ממידע על חלקיקים, התגלו כדרך יעילה להעלים את השפעתם של שריטות ופגמים אחרים בוייניל. לאחר מכן הוזנה תמונת החריצים לתוכנת נגן תקליטים "וירטואלי" כדי לשחזר את צלילי המוסיקה.
"מנקודת המבט של המכונה שמצלמת, שריטה נראית אחרת לגמרי מחריץ," אומר האבר. "אתה יכול, אפוא, פשוט לומר למחשב למחוק את השריטות."
שיטות קיימות לשחזור תקליטים ישנים ברך כלל מסתמכות על יצירת העתק בדרך הרגילה וניקוי המוזיקה על המחשב לאחר מכן. האבר אומר, כי הרגישות הגבוהה של השיטה האופטית משמרת הרבה יותר מידע גולמי ולכן מפיקה אודיו ברמה טובה יותר.
מומחה בשחזור אודיו, שמכיר את השיטה, אומר כי היא נראית מבטיחה מאוד. "השיטה מעוררת עניין רב," הוא אמר ל-New Scientist.
החוקרים הראו, כי ביכולתה של השיטה להחזיר לכמה הקלטות נדירות במיוחד את זוהר העבר שלהן, בין השאר ההקלטה משנת 1950 של "Goodnight Irene" של האדי "Leadbelly" לדבטר.
הצוות הציג שני קליפים של אודיו (בפורמט קובץ אודיו של חלונות) כדי להדגיש את ההבדלים בין ההקלטות לפני ואחרי שיושמה עליהן השיטה האופטית (ראו קישורים בתחתית הכתבה, ד.א).
העבודה בוצעה בשיתוף פעולה עם ספריית הקונגרס של ממשלת ארצות הברית, בעלת קטלוג ענק של תקליטי וייניל של מוזיקת בלוז, מוזיקה קלאסית, דיקסי, ג'אז והקלטות דיבור.
מאקר רוזה, מנהל השימור בספרייה, אומר שהמאמץ החדשני לשימור "מסמל כיוון חדש וחשוב לשימור אוספים מהסוג הזה, ואנו מקווים שיועיל לספריות וגנזכים בכל מקום."
הכתבה ב-New Scientist
ידען הפיסיקה
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~824886088~~~95&SiteName=hayadan