פופיולר סיינס/אגף המיזעור: חיקוי השחיה והזחילה בקנ”מ ננומטרי

עדכון ממעבדות החוקרים המבקשים ליצור דברים קטנים באמת.

פופיולר סיינס

למעלה: תנועת השחיין המיקרוסקופי. בתמונות למטה: חיקוי תנועות בטבע

מזה שנים רבות חולמים החוקרים ליצור שחיינים מיקרוסקופיים שיוכלו להעביר תרופות לנקודות מדויקות בגוף האדם, או יסייעו להרכיב מכונות קטנות לאין שיעור. לאחרונה הציעו פיזיקאים הודים מבנה פשוט ששואב השראה מזחילתם האיטית של השלשולים.
“שחיין הננו” יורכב משלושה כדורים שיחוברו בזה אחר זה בעזרת שני מוטות. במהלך התנועה יתכווצו המוטות לפי הסדר – קודם האחורי ואחריו הקדמי. לאחר מכן ייפרסו המוטות בסדר הפוך. דגם תנועה זה אינו נראה במבט ראשון כיעיל בסביבה נוזלית, אך ברמה המולקולארית מתנהגים המים באופן דומה מאוד לעיסה: במהלך ההתכווצות יצמידו המים את הכדור הקדמי במקומו כדי שהשחיין לא ייסוג לאחור ובמהלך ההתרחבות הם יתמכו בכדור האחורי כדי לאפשר לכדור הקדמי להתקדם לפנים – בדומה לתנועת ההיפוך שמבצע שחיין תחרותי כשהוא מגיע לדופן הבריכה.
באחת הקבוצות מנסים לבנות אב-טיפוס ממולקולות שזוחלות קדימה בתגובה לאור – מספר ראמין גולסטניאן, חוקר מהמכון ללימודים מתקדמים במדעי יסוד בזנג'אן, איראן. אולם, יישומים ראשונים יופיעו רק בעוד 20 או 30 שנה.
ידען ננוטכנולוגיה